Nieuwe site

Alle mogelijke berichten over overgewicht in de pers. Graag met bronvermelding.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Nieuwe site

Bericht door Stippel404 » 24-08-2018 10:29

Wie denkt dat je leven door een maagverkleining in één klap helemaal verandert, heeft het mis. Marie Josee Koks en Gaby van Vlokhoven zetten zich in om mensen na een maagverkleinende operatie te helpen. 'Het afvallen begint pas na de ingreep.'

Marie Josee Koks en Gaby van Vlokhoven ondergingen beiden een maagverkleinende operatie. Ze vielen veel af en hebben sindsdien één doel: anderen bewust maken van de gevolgen van de ingreep. De vrouwen uit Brabant denken dat veel mensen te makkelijk over een maagverkleining denken. Artsen zien dit ook bij patiënten.

"We merken dat veel mensen behoefte hebben aan extra informatie. Elk ziekenhuis heeft regels voor na de operatie, maar op social media kunnen we praktische tips delen", zegt Marie Josee tegen Editie NL. De vrouwen richtten daarom een website ​https://www.bariatriegroepnederland.nl/op, om mensen met een maagverkleining bij te staan.

Het afgelopen jaar werden ruim 11.000 maagverkleiningen uitgevoerd in Nederland. Zo'n operatie is pas succesvol als je de helft van je overgewicht kwijtraakt. Zo'n 30 procent van de patiënten is dit na tien jaar niet gelukt. 2 procent van de patiënten weegt zelfs even veel als voor de operatie.

Wouter Vening is chirurg in het Rijnstate Ziekenhuis en begrijpt dat een ingreep niet altijd succesvol is: "Sommige patiënten zien het als een operatie waar ze kilo's van afvallen. Maar het is een hulpmiddel. Het echte werk komt pas daarna." Zo moeten mensen ​na de maagverkleining zes keer per dag kleine hoeveelheden eten. En dat eten moet gezond zijn.

Veel mensen zouden na een maagverkleining weer terugvallen in oude patronen. "Soms denken patiënten dat ze geen nazorg nodig hebben. Ze zien dat ze gewicht verliezen en denken dus dat ze goed bezig zijn", zegt Vening tegen Editie NL.

De arts raadt mensen na de operatie dan ook aan om steun bij anderen te zoeken. "Je kan op een laagdrempelige manier heel veel van elkaar leren. Als het toch niet lukt om op gewicht te blijven, moet je naar een arts. Die kan uitzoeken waarom het niet lukt."

Marie Josee en Gaby richten zich met hun programma op voeding en op het veranderen van een bepaalde denkwijze. "Je moet echt zelf anders gaan eten. Mensen vinden gezond eten vaak te duur en denken dat de maagverkleining alles doet. Dat is onzin."

De vrouwen proberen dit op een menselijke manier aan andere patiënten duidelijk te maken: "Wij wijzen niet met een vinger en gebruiken makkelijke taal. Je hebt er niets aan om te weten wat aminozuren zijn, maar wel aan wat je wel kan eten en niet."


Opmerking/ vraag van mij: Wat vinden jullie als ervaringsdeskundigen hiervan? Is zo'n nieuwe site echt nodig? Ik vond het er wel meteen heel commercieel uitzien en jullie?
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 24-08-2018 15:37

Ik ben die ook tegengekomen een tijdje geleden.
Te commercieel voor mij.
Misschien als je nog van helemaal niets weet dat het iets kan zijn.
Maar nu niet meer.

Ze hebben wel gelijk dat de verschillen eg groot zijn. In Nederland al. Internationaal nog meer.
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
Truusepluus2
Berichten: 119
Lid geworden op: 15-03-2018 17:40

Bericht door Truusepluus2 » 25-08-2018 12:32

Het zou goed zijn als alle artsen die bezig zijn met de bariatrie een algemene richtlijn schrijven zodat er in alle ziekenhuizen en instellingen dezelfde informatie wordt gedeeld en voorlichting wordt gegeven. Tevens het natraject in ogenschouw nemen. Daar zouden we allemaal baat bij hebben en zou de gezondheidszorg meer goed doen!

Ik vind dit weer iets waar ik zelf niets mee kan. Het zijn ook maar 2 vrouwen die hun ervaring delen >> hier toch veel meer ervaringen te vinden.... en dus voor mij een veel reëler beeld en kan ik betere herkenning vinden in hetgeen ik zelf doormaak.
Ik zal wel even uit nieuwsgierigheid een kijkje gaan nemen en laat het weten :)
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
21/2/2018 Screening 14/3/2018 JA
01/05/2018 sleeve operatie - uitstel 23 mei OK

Afbeelding
Truusepluus2
Berichten: 119
Lid geworden op: 15-03-2018 17:40

Bericht door Truusepluus2 » 25-08-2018 12:39

Nou ik heb de pagina geopend >> kosten 35 euro per jaar

Naast onze jarenlange opgebouwde medische kennis als GGZ professionals hebben wij zelf ook een maagverkleining zodat we weten hoe het is om met een maagverkleining te leven.

Verder staat alles dus achter slot en grendel totdat je lid wordt >> geen behoefte aan!
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
21/2/2018 Screening 14/3/2018 JA
01/05/2018 sleeve operatie - uitstel 23 mei OK

Afbeelding
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 25-08-2018 13:27

Truusepluus en MarieClaire
Ik had dus precies hetzelfde gevoel als jullie. Te commercieel en alles achter een betaalmuur, het is niet direct toegankelijk zoals dit forum. Ik vraag me ook af wat dit allemaal nog toevoegt.
Ik heb naast dit forum wel een boek (online voor een tientje) het boek gelezen van Huib Stam, ook een ervaringsdeskundige. Zijn manier van schrijven was heel ontwapenend en naast wetenschappelijke feiten waren er ook ervaringen van hemzelf terug te vinden. Hij gaf ook praktische adviezen en zijn humor sprak mij enorm aan.
Dat van die dames sprak me direct veel minder aan.
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
Plaats reactie