19 jaar, Sleeve, spannend, vraagjes...

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 09-12-2013 12:30

Hoi Saar.

Je wilt niet alleen wat aan je gewicht en levenskwaliteit doen, je GAAT!!!! ook wat aan je levensinhoud doen!!!!
Harstikke goed, in januarie gaat het gebeuren.
Ga er voor meid!!!

Waarschijnlijk ben ik rond de leeftijd van je moeder.
Ik heb twee dochters, 25 en 22 jaar oud.
Het eerste dat ik ze heb bijgebracht is van hun zelf te houden en in tijden van dat ze zich ongelukkig voelden-> oplossingen zoeken en mogelijkheden aanpakken, om het zelf te veranderen.
In die categorie valt ook de operatie die jij gaat krijgen, het zal je een heel stuk helpen om je jong, levend, gelukkiger te voelen.

Als je vragen hebt, dingen kwijt wilt, onzeker bent over wat je te wachten staat, laat maar horen.
Ik zal altijd proberen zo goed mogelijk antwoord te geven.

Het "schijt hebben aan wat anderen zeggen/vinden" gaat alleen als je goed in je vel zit, je je gezond voelt, uitgeslapen en gelukkig bent.
Nu dat je met een grote verandering in je leven bezig bent, helpt die kreet niet.
Je hebt te veel aan je hoofd en onzekerheden die opborrelen.

Ok, je houdt van eten, dat geeft gezelligheid, is lekker en je voelt je er een stukje gelukkig bij.
Dat doe en deed ik ook en ik denk de meeste van ons.
Anders waren we ook niet zo zwaar geworden.
Ik hou nog steeds van eten en op mijn manier geniet ik ook nog steeds van eten.
Alleen alles in veel kleinere porties.
Niet alleen omdat groot niet meer kan, maar ook omdat ik groot niet meer wil, het staat dan ook tegen.

Een aantal dingen vind ik ook niet meer lekker, verlang ik niet meer naar.
Andere dingen juist weer wel en mazzel....ze zijn nog gezond ook.

Je vraagt je af waarom je na de operatie wel van chips en chocolade af zal blijven.
Voorop : niet iedereen reageert hetzelfde na de operatie, maar.....
Niet alleen is een stuk van je maag weg, ook de hongerhormoon is verwijderd en dat veranderd ook iets in je hoofd/hersenen.
De signalen die daarheen gegeven worden.
Ik was ook een chips en chocolade GROOTgebruiker.

Chips smaakt nu alleen nog maar naar vet, alsof ik een lepel vet uit de frituurpan in mijn mond steek.
Klinkt dat lekker?
Chocolade heb ik van het weekend voor het eerst geprobeert, een truffel.
Nope, het smaakte wel zoals ik het me herinnerde, maar het lag als een baksteen in mijn maag en ik hoef het niet meer.
Leuk, om èèn geprobeert te hebben, maar daar houdt het op.
Net als bloemen, het ruikt lekker, maar ik hoef het niet meer in mijn mond te steken, het is zijn verleiding kwijt.

Waar ga je met je vrienden uiteten?
Wat eet je dan?
Is er dan geen hongerlap bij, dat je kan zeggen, ik wil best mee, maar eet jij dan op wat voor mij te veel is?
Er is altijd wel iemand die ja hoor zegt.
Ik ga meestal naar een tapa restaurant, of neem een voorgerecht die dan gelijk met de hoofdgerechten van de andere komt of ik deel een gerecht met iemand.

Je bent harstikke jong, jouw vel trekt vast wel glad, net als bij vrouwen na een zwangerschap.
Je zal misschien er nog wel wat van zien en het is afhankelijk van de soort huid die je hebt, maar je zal zien, dat komt wel goed.

Sport en dansen, ik doe nu zumba, ik fiets, loop, heb meer energie dat de laatste 20 jaar (langer dan jij leeft ;) ).

Kijk, je krijgt de operatie, daarna moet je lichaam genezen, herstellen, je eet/drinkt een aantal weken heel weinig en daar moet je lichaam doorheen.
Dus een week of twee a drie ben je slap en moet je ook rustig aan doen, anders krijg je een terugklap.
Maar gaande weg ga je meer en langer lopen, fietsen, komt het eet/drink patroon op zijn plek, val je af en dan komt de energie terug en meer dan je eerst had.
Je gaat je op de top van de wereld voelen, kleren worden te wijd, de weegschaal geeft minder aan, mensen gaan het zien en er wat van zeggen, dat voelt goed!

Maar het is een hulpmiddel en zoals je weet kunnen er complicaites optreden en gaat het niet altijd even lekker.
Niet iedereen krijgt dezelfde klachten of valt even snel af of eten/drinken blijft langer een probleem.
Dat is niet te voorspellen.
Zo heb je ook mensen die hun uiterste grenzen willen uitproberen en zich toch overvol eten/drinken, domme dingen weer gaan eten/drinken, ookal voelen ze geen echte honger/trek.
Dat heeft allemaal zijn invloed op hoe het resultaat wordt.

Maar wat ik zo van je lees, denk ik dat je je een stuk gelukkiger er na zal gaan voelen.
Na de operatie ga je richting zomer, kleurtje in april al krijgen ( kan het al goed warm zijn) en ben je al drie maanden onderweg en een stuk slanker.
Ik denk dat je er heel veel profijt van gaat krijgen,
Laat je ma voor de operatie foto's van je nemen, recht van voren en van opzij.
Dat doe je elke maand na de operatie ook, dan kan je goed de verschillen zien.
Want in je hoofd gaat het niet altijd gelijk op met je veranderingen, in je hoofd denk en voel je je dan nog dikker dan je ondertussen bent en foto's helpen het tot je door te laten dringen.

Heel verhaal!!!!
Sorry!!!!

:lol:
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Saar19
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-12-2013 10:31

Bericht door Saar19 » 09-12-2013 15:46

Hoi 'De nog te zware',

Wat onwijs fijn dat ik zo snel een berichtje terug krijg, dat doet me goed!
En dat je een lang verhaal hebt geschreven vind ik alleen maar fijn om te lezen! :D
Lief dat ik alles bij je kwijt kan en alles kan vragen. Ik voel me op een forum best vrij en hoef me niet te schamen.

Van dat hongerhormoon wist ik nog niet, dat dat deels weg zou gaan. En dat ik daarom minder honger heb.
Het klinkt nu nog onwerkelijk dat je chips naar de frituurpan vind smaken en chocolade als een baksteen, haha! Wel vreemd dat je ook maar kleine slokjes kunt drinken? Lijkt me lastig met heet weer en na 't sporten... Maar als dat echt zo is, is dat alleen maar fijn. Zo ben je minder geprikkeld om het nog eens te pakken.
Ik denk dat deze aankomende nieuwe levensstijl ook even aftasten, wennen, zoeken is..
Ik weet dat niemand voor mij deze keuze kan maken en dat ik er zelf achter moet staan, maar als ik dit zo lees dan zijn er meer voordelen als nadelen.
Het is natuurlijk niet niks zo'n ingreep. Het is fijn dat ik hier met ''lotgenoten'' kan praten. Want ik heb het gevoel dat vriendinnen van mijn eigen leeftijd niet echt begrijpen wat ik doormaak en wat er gaat gebeuren.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat uitpakken voor me. Ik heb zin om te stappen, flirten, te dansen zonder naar 5 minuten moe te worden, ik wil graag nog een half jaar gaan reizen in Azie. Er gaat hopelijk na de operatie een nieuwe wereld voor me open.

Als ik eerlijk mag zijn ben ik soms ook wel een beetje bang voor het uiterste, en dat is té dun worden... Ik zou het best heftig vinden als ik onder de 80/75 kilo kom. In het ziekenhuis zeggen ze dat ik 30 kilo kan afvallen met behulp van de operatie. En daarna zal het moeilijker gaan. Ze zeiden dat je lichaam zelf bepaald wanneer het genoeg is.
Ik hoop alleen niet dat ik te dun ben. Ik vind vol zijn helemaal niet erg, ik vind ronde vrouwelijke vormen juist mooi. Alleen nu ben ik dik en ik zou graag vol willen zijn. Heb ik hier zelf sturing in/over?

Ik heb al 3 hele mooie toffe broeken gekocht die ik nu nog niet aankan. Ze hangen aan mijn kast als motivatie. Hopelijk kan ik ze in juni aan, dan gaan we met school 3 weken naar Berlijn. Mijn doel is om ze dan aan te kunnen.
Ze zeggen in het ziekenhuis dat ik niet te hoge verwachtingen moet hebben van hoe ik eruit ga zien, omdat dit natuurlijk nog niet zeker is hoe en wat.
Dromen mag altijd.

Goed idee om foto's van mezelf te nemen! Ga ik doen! Ik ga binnenkort ook even foto's van mezelf hier op zetten zodat mensen op de hoogte blijven. :)

Ja, die complicaties vind ik wel eng natuurlijk. Ik ben nog nooit onder narcose geweest of heb nog nooit een operatie ondergaan. Ik zal ook moeten toegeven aan die 6/7 weken rust. En me niet teveel inspannen. Maar naar die weken mag ik toch wel gaan sporten? Ook omdat je toch wel afvalt en spieroefeningen moet doen..

Groetjes Saar

:P
Saar19
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-12-2013 10:31

Bericht door Saar19 » 09-12-2013 16:25

:D
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 09-12-2013 16:38

Hoi.

Ik zou 20 kilo afvallen, als ik mazzel had.
Het is ietsje meer geworden. ;)
Ik zit nu in die fase dat mijn lichaam uit zichzelf zou moeten stoppen met afvallen, ja ja, hoe gaat dat in zijn weg? Geen idee.
Èèn goot avontuur.

Bij een Sleeve ( zeggen ze) val je de eerste vier tot zes maanden het meeste af, dan staat het een tijdje stil en in het tweede jaar kan je ook weer omlaag gaan in gewicht.
Maar dat zijn maar richtlijnen.
Dan hebben we nog de regel dat je na een aatal jaren ook weer wat aan kan komen.
Sommige zeggen 4 kilo na 4 jaar, anderen 10 kilo na 10 jaar.
Geen idee of het klopt, maar wat je ronde vormen betreft, ookal gaat er eerst misschien wat te veel af, zegt dat nog niet dat het weer een deel kan terug komen.
Maar ookal zou je in het begin voor je gevoel te mager worden, dat is altijd nog beter voor je gewichten, je lichaam, je gezond voelen, kunnen bewegen, hollen, dansen, reizen, enz,, dat te zwaar zijn met al zijn ongemakken, pijn, zweten, enz.


De hongerhormaan heet Ghreline.
Die zit boven in het topje van je maag en als het goed is verdwijnt die.
Helaas bij sommige mensen groeit die weer terug en ervaren ze wel honger na verloop van tijd, maar doordat je maag zo klein is zal het nooit meer zoals eerst worden.

Het klinkt ook allemaal abstrakt en het is je ook niet voor te stellen hoe het na de operatie wordt.

Eten en drinken hou je gescheiden van elkaar.
Zo een half uur voor dat je gaat eten tot een half uur nadat je gegeten hebt, drink je niet.
Dat is even wennen, inderdaad vooral als het warm is een beetje lastig, maar het went.
Met sporten, je eet niet vlak voordat je sport , dus dan heb ik een fles bij me en neem af en toe een paar slokjes tussendoor.
Vier slokjes, dan zit ik weer vol, maar is mijn dorst ook gelest.

Ik ben wel eerder geopereerd geweest.
Maar ik heb het gewoon als een avontuur gezien, ondergaan, me er aan overgeven, geintreseerd zijn in wat er ging gebeuren en hoe ik het zou ervaren.
De schrikverhalen vind je overal , ook de angsten ervoor.

Na de operatie zijn er een paar vuistregels de eerste weken.
-Drinken is belangrijker dan eten en probeer zes eet/drink momenten op zijn plek te krijgen ( hoe weinig ook per keer).
-twee weken niks tillen
-Zes weken alleen conditie trainen, geen krachttraining.
-De wondjes buitenkant en binnenkant buik hebben minstens twee weken nodig om te genezen, dus doe rustig aan, slaap als het nodig is, doe geen gekke dingen.

De pijn voelt aan als dat je 200 sit ups gedaan hebt, iets wat je waarschijnlijk nooit doet.
En de gas waarmee ze je buik opbollen ( om overal bij te kunnen komen) vredwijnt langzaam over twee weken uit je lichaam.
Dat geeft uitstralingspijn naar je schouder en onder je ribben, stukjes lopen helpt om het kwijt te raken, elke dag een beetje minder zeer.

Dus wil je sporten, lopen en fietsen is heel goed om de eerste zes weken te doen.
Zijn de wondjes goed dicht, kan je ook gaan zwemmen als je dat leuk vindt.
Maar geen krachttraining in het begin.

Wat voor maat zijn de broeken?
Juni, ongeveer 4 maanden na de operatie, ben je misschien 15 kg kwijt?
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 09-12-2013 16:39

Leuke foto Saar!!
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
NicoleH
Berichten: 184
Lid geworden op: 06-11-2013 15:46

Bericht door NicoleH » 09-12-2013 17:05

Mooie meid!
Wat fijn dat je in januari geopereerd wordt. Mooi begin van het nieuwe jaar.
Afbeelding
06-11 gesprek huisarts
12-11 verwijzing rond
12-11 screeninglijsten CZE opgestuurd
27-01 screeningsdag
11-02 een JA
03-03 operatie GBP
Jola
Berichten: 282
Lid geworden op: 22-06-2013 23:33

Bericht door Jola » 09-12-2013 18:42

Wat een prachtige foto Saar en wat staat dat rood je mooi.
Fijn dat DNTZ je weer zo'n prachtige uitleg heeft gegeven en ik sluit me er volledig bij aan. Ook ik ken geen hongergevoel of vreetbuien meer en voel me tot nu toe als herboren! Ik hoop dan ook van harte dat dit voor jou je leven mag gaan veranderen, waarin je veel van je zelf gaat houden want dit verdiend iedereen en ook jij. Je bent een mooie meid die volop in de bloei van haar leven staat en dit mag niets in de weg staan.

Ik wens je heel veel succes met alles!!!
Groetjes, Jola
Afbeelding



3 juli 2013: Screening CZE
25 juli 2013: Afspraak chirurg Dr. Smulders
12 augustus 2013: Operatie Sleeve
Saar19
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-12-2013 10:31

Bericht door Saar19 » 10-12-2013 10:15

Bedankt voor jullie fijne berichtjes, Jola, Nicoleh en dntz. :)

Ja, ik moet het avontuur gewoon aangaan en er voor open staan!

Dat je niet mag eten en drinken dat lijkt me wel lastig..
Want hoe zit het bijvoorbeeld met Alcohol? Ik drink graag een wijntje of een biertje, cocktail...
Dit gaat nu nog gepaard met een toosje, olijven, brood, kaasje... (lekker borrelen) Maar hoe zal dat naar de operatie gaan?

Ik ga naar de operatie ook even thuis wonen weer, in ieder geval tot ik me weer goed voel. Lekker bij pap en mam. Ik zit nu namelijk op kamers.. Ik ben best wel iemand die me snel zorgen maakt over dingen, dus is het fijn om dan familie om me heen te hebben. En ik moet mezelf dan ook even die rust gunnen. Want anders loop ik veel te hard van stapel met me schooldingentjes.

15 kilo? Dat vind ik wel weinig? in 4 maanden? Ofja.. Ik weet natuurlijk ook niet precies hoe veel ik afval in welke tijd. Maar daar gaat het al mis bij mij. Ik moet echt niet te hoge verwachtingen hebben. En ik moet wel realistisch blijven. Als ik onder de 100 kom zou ik al heel blij zijn. De laatste keer herinner ik me niet eens meer... :shock:
De broeken zijn van een vintage winkel, de maat staat er niet in. Ik gok dat het maat 42 is. Nu draag ik eigenlijk geen broeken, alleen maar panty's, jurkjes en rokjes. Broeken vind ik nu niet lekker zitten. Ik heb er wel 2, die zijn maat 48/50.. Die broeken die ik gekocht heb komen al best ver over me benen, alleen mijn heupen en buik zijn nog te dik. Dus ik krijg de broek nog niet dicht.
Maat 42 hoeveel kilo zou dat zijn ongeveer?

Dat je het gevoel hebt dat je minder honger hebt lijkt me fijn om dat te hebben. Wel lijkt het me moeilijk met de strijd die je nog in je hoofd hebt. Want meestal eet ik nu omdat het tussen me oren zit. En is het meer ''hebzucht'' naar de lekkere dingen. Daarom is het goed dat ik nu in therapie met zelfsturing (met betrekking op het eten) bezig ben. Zo leer ik op moeilijke momenten hoe ik mezelf onder controle kan houden en niet te veel ''los'' ga.
Dit vind ik nog wel moeilijk, maar dat is ook niet gek want dat kan niet op de een of andere dag in een veranderen. Gewoontes doorbreken is moeilijk. Hopelijk gaat de sleeve mij daar bij helpen.
Nu moet ik van het ziekenhuis ook het volgende aanhouden;
- 6x eten op een dag
- 2 uur tussen elk eet moment
- savonds 1x opscheppen
- 1x in de week een uitzondering (wat lekkers)
Smorgens: 2 boterhammen met mager beleg
Tussendoor: Glas melk stuk groente/fruit
Smiddags: 2 boterhammen met mager beleg
Tussendoor: Glas melk groente/fruit
Savonds: 1x opscheppen met het warme eten.
later op de avond: magere yoghurt.

Ik moet zeggen dat ik dit best moeilijk vind. Terwijl dit eigenlijk een vrij normaal eetpatroon is. Ik vind het gewoon erg lastig. Ik heb al zo veel aan me gewicht gedaan. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Kinderdokters, diëtiste, cognitieve gedragstherapeuten, projecten, pillen, shakes. En meestal hou ik het de eerste maand heel goed vol en daarna sluipt het (vette, zoete) eten er weer in.
Het is zo raar want voor mij theater, stage, school, heb ik zo'n hoge dicepeline en zou ik echt doorgaan tot ik mezelf niet meer herken. Maar met eten ben ik slecht, en hou ik het nooit lang vol.
Ik hoop echt, echt echt, dat het me gaat lukken dit keer met als hulpmiddel de sleeve! want ik weet dat het bij mij echt een verslaving is en dat ik dan in een soort roes kom waardoor ik mezelf helemaal vol kan proppen. En dan gaat die vicieuze cirkel alleen maar naar beneden. Eten--> aankomen --> schuldig voelen, lelijker voelen --> Weer eten --> enzvoort..
Please, laat het een keer stoppen, laat het een keer stoppen! :!:

Vorig jaar ging ik naar het ziekenhuis om te kijken of ik in aanmerking zou kunnen komen voor een borstverkleining. Ik werd meteen weg gestuurd en ze zeiden dat ik eerst maar is 25 kilo moest afvallen. Want als je afvalt naar de operatie worden je borsten dan ook kleiner? Want ik heb nu echt grote borsten die al hangen..... (erg vervelend voor me nek, schouders)
En mijn benen worden die smaller? Want ik heb best dikke boven benen. Die in de zomer door de hitte tegen elkaar aan scheuren, auw....
Ik hoorde ook dat je haren naar de operatie een beetje uitvallen?

Sorry dat ik zo veel vragen heb, en dat het weer een lang verhaal is...
Hopelijk volgen jullie mij nog, en hebben jullie zin om mijn vragen te beantwoorden!

alvast bedankt, :D

Lieve groetjes, Saar
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 10-12-2013 12:51

Hoi Saar.

Ik weet niet wat de diëtiste/psych/arts over alcohol gezegd heeft?
Zelf ben ik een heel gematigde drinker, dus ik heb geen problemen met geen drank.
Maar jij bent jong, gaat uit, enz.

Misschien dat de andere jongeren hier over wat meer kunnen zeggen?
Melke,Vivian, Michelle, enz.

Ik zou zelf in de afvaltijd drank en hapjes zoveel mogelijk mijden.
Omdat het toch caloriëbommen zijn.
Daarna als je gestabiliseerd bent, kan je best af en toe of in het weekend een glaasje nemen.
Zo zou ik het doen. ;)

Met hapje en drinken, ik probeer bij me zelf uit te vinden waar heb ik het meest behoefte aan? Iets kauwen of dorst.
Meestal neem ik iets te drinken, als ik toch op eten moet wachten, half uurtje is zo om.
Het is gewoon even wennen, nu doe ik het automatisch.
Bij een bakkerij neem ik een cappuccino en neem een hapje van een gebakje van een dochter, meer dan 1 hapje wil ik toch niet.

15kg klinkt als weinig, maar je kan beter de hoop niet te hoog hebben, dan valt het mee. ;)
Een vuistregel is dat je tussen een kilo tot anderhalf VET per week afvalt, is het meer dan zijn het vaak spieren die je verliest en je wilt je spieren niet kwijt.
Natuurlijk kan je een knaller net na de operatie maken, dan is het vocht en vet.

Wat ik ook begreep is dat èèn kledingmaat ongeveer 10 kilo is.
Ik had eerst broeken maat 54 (STRETCH), nu heb ik maat 40-38.
Ik droeg alleen maar broeken, omdat ik anders zo rauw tussen mijn dijen schuurde.

Je eetschema klinkt vrij goed.
Naar verhouding tot wat je straks (vlak na de operatie) kan eten, als best wel veel.
Als magere yoghurt, gebruik je Optimel?
Die is lekker en raak je goed vol van , de 0% vet, ook de drinkyoghurt daarvan.

In het begin val je meestal af waar je het niet wilt, maar uiteindelijk wordt het overal minder, borsten, gezicht, polsen, billen, dijen, kuiten, enz.

Ik denk het heel goed is dat je even bij je ouders in trekt.
Dan heb je aanspraak, je hoeft niks te tillen/doen en je gaat niet zo gauw verveel eten/zoeken.

De operatie is een veranderend leefstijl.
Zoals het daarna wordt is niet iets tijdelijks, maar iets dat blijvend is.
Natuurlijk verslapt het iets en kan je iets meer eten/drinken na een aantal maanden.
Maar het is geen tijdelijke afvalrace en dan weer terug naar je leefstijl van voor de operatie.
Dat kan niet meer, dat moet je ook niet meer willen.

Omdat het een zware operatie is en daarna een aanslag op je lichaam, 40 kilo was ik in een half jaar kwijt.
Gaat je lichaam dingen die minder belangrijk zijn om te overleven op een laag pitje zetten.
Zoals je haar en nagels, haar KAN een stuk dunner worden, nagels brokkelig.
Niet iedereen krijgt er last van en het is tijdelijk, alles komt weer terug als je begint te stabiliseren.
Maar het is even akelig om je borstel vol met haar te zien, maar dat is tijdelijk nou eenmaal zo.
Bij mij duurt het nu een maand of vier en is nu een stuk minder het uitvallen.
Gelukkig heb ik dik haar.

Bij foto's zijn een hoop foto's te zien van mensen voor en na de operatie.
Ik vond het heel motiverend.
:lol:
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Saar19
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-12-2013 10:31

Bericht door Saar19 » 10-12-2013 21:44

LET'S DO IT! 9(
Plaats reactie