medicijnen (antidepressiva) en aankomen

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Neyana
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-04-2017 09:56

medicijnen (antidepressiva) en aankomen

Bericht door Neyana » 03-04-2017 10:18

Ben nieuw hier maar val maar gelijk met de deur in huis!

Ik heb jarenlang antidepressiva geslikt. Hierdoor ruim 40 kg aangekomen. In 2014 was ik er klaar mee en gestopt met de medicatie. Uiteindelijk op eigen kracht 22 kg afgevallen. Meer ging me echt niet lukken en mede daardoor in Augustus 2016 een sleeve gekregen. Ik ben 1.63 en weeg inmiddels 64 kg. Ik ben dus "dik" tevreden.
Echter heb ik op dit moment weer problemen, ben absoluut niet depressief, maar heb angststoornissen. Sinds vorige week ben ik onder behandeling. 2016 was een heftig jaar, mijn vader plotseling overleden, man burn out, kind problemen op school en dan ik zelf nog het hele traject. Einde 2016 was mijn emmertje vol en heb ik aan de bel getrokken. Ik kon niet meer, was zo moe, maar ook zo onrustig.

Afgelopen donderdag kon ik voor het eerst bij de psychiater terecht, hele fijne man. Ken m van eerdere behandelingen in het verleden.

Ik heb dus nu weer medicatie.....weet t, is niet erg, zie het als een paracetamol als je hoofdpijn hebt. Mijn hoofd moet nu ook even leeg. Maar ben zo vreselijk bang om weer aan te komen! Een paar kilo zou ik niet zo erg vinden. Maar moet er niet aan denken om al deze moeite voor niks te hebben gedaan. En ben op dit moment zo gelukkig met mijn lichaam.
Volgens hem ga ik niet aankomen van dit medicijn. Maar als ik de bijsluiter lees, en de verhalen op het internet.......

Pfff lijkt haast wel of ik er een angst bij ontwikkel, de angst om wéér dik te worden!

Iemand ervaring met antidepressiva na een maagoperatie?

Ik neem nu Escitalopram in druppel vorm. Begon met 1 druppel, en iedere zondag een druppel erbij tot ik op 5 zit. Hij verwacht dat ik rond de 7 zal uitkomen. Max is 20 druppels
Ik heb druppels en lage dosering in het begin ivm de maag, hier hield hij dus al rekening mee.
1-6-2014 122 kg

Op eigen kracht afgevallen tot 93 kg

29-8-2016 Sleeve gekregen, huidige gewicht 64 kg
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 03-04-2017 13:43

Ik heb geen ervaring met anti depressiva na de operatie, wel ervoor.
Maar heb je deze al eens eerder gehad?
Er zijn er ook, waar je niet van aankomt, wat staat er in de bijsluiter?
Zo te horen werkt je psycholoog goed mee en kan je daarmee ook helpen.

Ik denk op dit moment: je hebt ze nodig.
Wat ikzelf zou doen (want ik begrijp je angst heel goed en ik denk, dat ik hem ook zou hebben), is je strak aan het regime houden.
Veel drinken, goed op je eiwitten letten en gezonde keuzes maken.
Alles opschrijven, wat je binnenkrijgt aan eten en drinken, zodat je kunt terugzoeken, wat er in is gegaan.
Even rustig aan met de koolhydraten van brood, aardappelen, rijst en pasta.
Veel groente eten.

Meer kan je niet doen.
Misschien is het maar voor korte tijd en knap je er snel van op.
Dat wens ik je dan ook toe!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 03-04-2017 16:27

Hoi Neyana,
Allereerst welkom hier.

Ik kan je nog geen ervaring vertellen.
Ik zit nog op mijn JA te wachten. Ik slik ook antidepressiva. En weet alles van aankomen (mede)daardoor. In de 2 jaar dat ik ze niet slikte ben ik 48 kilo afgevallen. Moest er helaas ook weer mee beginnen en kwam weer 30kg aan. Een deel daarvan komt ook omdat ik het op een gegeven moment opgegeven heb. Nu probeer ik om stabiel te blijven en val zelfs een beetje af. Als ik echt teveel honger heb neem ik een bakje kwark of gemengd met yoghurt. Ik stel mijzelf voor dat dat na de operatie hetzelfde is maar dan kan er niet meer in. Of misschien is het helemaal geen probleem.
Vorige week heb ik er met de psycholoog van het NOK over gesproken. Ik ben er zelf niet zo bang voor. En misschien is er uiteindelijk toch nog een oplossing voor te vinden door andere medicijnen.

De tips van Tigger vind ik ook goed en ga ik ook bewaren.
Wanneer je alles opschrijft wat je eet en drinkt en dat dus niet de oorzaak kan zijn van aankomen, kun je dit laten zien aan de psychiater en samen met hem misschien een oplossing vinden.

Maak je nu niet al te grote zorgen. Want stress heb je al genoeg. Ik ben er van overtuigd dat er een oplossing voor is als het nodig blijkt te zijn.
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
Neyana
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-04-2017 09:56

Bericht door Neyana » 03-04-2017 19:48

Tigger schreef:Ik heb geen ervaring met anti depressiva na de operatie, wel ervoor.
Maar heb je deze al eens eerder gehad?
Er zijn er ook, waar je niet van aankomt, wat staat er in de bijsluiter?
Zo te horen werkt je psycholoog goed mee en kan je daarmee ook helpen.

Ik denk op dit moment: je hebt ze nodig.
Wat ikzelf zou doen (want ik begrijp je angst heel goed en ik denk, dat ik hem ook zou hebben), is je strak aan het regime houden.
Veel drinken, goed op je eiwitten letten en gezonde keuzes maken.
Alles opschrijven, wat je binnenkrijgt aan eten en drinken, zodat je kunt terugzoeken, wat er in is gegaan.
Even rustig aan met de koolhydraten van brood, aardappelen, rijst en pasta.
Veel groente eten.

Meer kan je niet doen.
Misschien is het maar voor korte tijd en knap je er snel van op.
Dat wens ik je dan ook toe!
Helaas ervaring met AD, hierdoor 40 kg aangekomen! Daarom nu ook mijn vraag hier.
Wel gaat het nu anders, al is het maar omdat ik er zelf anders in sta. Toen wou ik vooral beter worden (was zwaar depressief) nu wil ik enkel rust en ontspannen. Ben zeker niet depressief.

Tja de bijsluiter, er staat eetlust kan afnemen, maar ook eetlust kan toenemen en door veranderingen je gewicht ook.

Volgens de psych gaf deze absoluut geen gewichtstoename! Maar de bijsluiter en internet vertellen echter wat anders (Stom internet!!!)

De vorige keer slikte ik Paroxetine en Risperdal. Het was nodig, maar wat een rotzooi was dat. Ook ben ik te weinig gecontroleerd, bleef maar op de hoogste dosering zitten. Dat ga ik nu dus voorkomen, ik ben nu volledig bij mijn positieven en dat was ik toen niet. Was knettergek om t maar even zo te zeggen.
1-6-2014 122 kg

Op eigen kracht afgevallen tot 93 kg

29-8-2016 Sleeve gekregen, huidige gewicht 64 kg
Neyana
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-04-2017 09:56

Bericht door Neyana » 03-04-2017 19:55

MarieClaire schreef:Hoi Neyana,
Allereerst welkom hier.

Ik kan je nog geen ervaring vertellen.
Ik zit nog op mijn JA te wachten. Ik slik ook antidepressiva. En weet alles van aankomen (mede)daardoor. In de 2 jaar dat ik ze niet slikte ben ik 48 kilo afgevallen. Moest er helaas ook weer mee beginnen en kwam weer 30kg aan. Een deel daarvan komt ook omdat ik het op een gegeven moment opgegeven heb. Nu probeer ik om stabiel te blijven en val zelfs een beetje af. Als ik echt teveel honger heb neem ik een bakje kwark of gemengd met yoghurt. Ik stel mijzelf voor dat dat na de operatie hetzelfde is maar dan kan er niet meer in. Of misschien is het helemaal geen probleem.
Vorige week heb ik er met de psycholoog van het NOK over gesproken. Ik ben er zelf niet zo bang voor. En misschien is er uiteindelijk toch nog een oplossing voor te vinden door andere medicijnen.

De tips van Tigger vind ik ook goed en ga ik ook bewaren.
Wanneer je alles opschrijft wat je eet en drinkt en dat dus niet de oorzaak kan zijn van aankomen, kun je dit laten zien aan de psychiater en samen met hem misschien een oplossing vinden.

Maak je nu niet al te grote zorgen. Want stress heb je al genoeg. Ik ben er van overtuigd dat er een oplossing voor is als het nodig blijkt te zijn.
Welke medicatie slik je als ik vragen mag. En wat zeggen ze bij het NOK over de medicatie en gewichtstoename na de operatie. Is het echt zo dat ieder pondje dan door het mondje gaat. Of kom je ook van een blaadje sla (bij wijze van) Ik heb het er laatst met mijn diëtist over gehad. Hij wist helaas weinig te vertellen. Hij is geen dokter, en maakt niet veel mee dat mensen én een operatie hebben gehad en AD slikken. Mede doordat hij maar tijdelijk aanwezig is en normaal een "gewone" diëtist is.

Het zijn gewoon rot medicijnen. Want ook al zou je je super netjes aan je voorgeschreven voeding houden, er veranderd veel. Oa hormonaal en insuline. Daarentegen slikt één van mijn beste vriendinnen al jaren AD en ze is zo mager als een plank. Zit echt geen grammetje vet aan. Ze heeft zelfs te laag gewicht.

Het is gewoon koffiedik kijken, moet maar vertrouwen hebben op de psych. Maar frustrerend is het wel
1-6-2014 122 kg

Op eigen kracht afgevallen tot 93 kg

29-8-2016 Sleeve gekregen, huidige gewicht 64 kg
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 03-04-2017 20:08

Ik slik triptizol. maximale doses. Ik heb in het verleden al eens aan artsen gevraagd of het mogelijk is om daarmee af te vallen. Het antwoord was steeds: het kan, maar het is moeilijk. Nu is een operatie wel de moeilijke weg eigenlijk. Dus misschien hebben we geluk. En ze weten het niet echt. De vraag was meer: hoe ga je compenseren als dat niet meer met eten kan. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat we de enige zijn.

Na jouw bericht vanmiddag heb ik nog na zitten denken. Misschien ga ik toch wel vragen of ik niet wat anders kan proberen. Of afbouwen voor de operatie en zien wat er gebeurt.
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 03-04-2017 20:32

Ik heb nog een recent artikel gevonden Neyana. Maar de conclusie is gewoon dat ze het niet weten. https://www.psyfar.nl/tijdschrift/artik ... e_operatie
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
Neyana
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-04-2017 09:56

Bericht door Neyana » 03-04-2017 21:06

Jammer eigenlijk dat er zo weinig over bekent is. Net wat jij zegt, we zijn toch niet de enigen? (of zijn wij nu gewoon zo eerlijk?) Zodra je googled op AD en Sleeve/GBP kom je op medicatie advies zoals Diclofenac, ibuprofen en dat soort spul en dat bij een GBP de opname minder kan zijn.

Terwijl dit juist zo'n belangrijk iets is wat betreft deze dikmakers.

Het is per persoon ook zo verschillend. Zo zou het ene je niet dik maken en het andere weer wel. Maar als je dan de verhalen van gebruikers zelf ziet of hoort dan worden ze bijna allemaal dikker er van. Sommigen maar een paar kilo maar ken ze ook (incl ikzelf) heel veel kilo's.

Afbouwen in de zin van stoppen? Ga je voor een sleeve of GBP. Schijnt dat je met een GBP juist weer meer nodig hebt ivm slechte opname.

Ik ben nu zelf te laat. Had totaal geen behoefte aan medicatie tijdens mijn traject. Maar als ik toen al had geslikt was ik het zeker weten na gegaan. Ze weten tegenwoordig zoveel, waarom dit dan niet?
1-6-2014 122 kg

Op eigen kracht afgevallen tot 93 kg

29-8-2016 Sleeve gekregen, huidige gewicht 64 kg
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 04-04-2017 09:07

Ik heb een lichte voorkeur voor de sleeve. Maar uiteindelijk bepaalt de chirurg het.

Ik zou wel helemaal af willen bouwen. Volgende week heb ik een afspraak en wil het er over hebben.
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
Trotse tante
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-12-2016 23:02

Bericht door Trotse tante » 04-04-2017 22:04

Ik slik anti depressiva, heb 3 weken geleden een sleeve gehad dus veel ervaring heb ik nog niet. Maar heb helemaal geen honger tot nu toe. En voel me goed
Afbeelding

15 maart operatie sleeve dokter de zoete
Plaats reactie