Eerste 2 weken na sleeve... Tips nodig

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
xLostje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-03-2017 12:24

Eerste 2 weken na sleeve... Tips nodig

Bericht door xLostje » 30-06-2017 12:43

Hoi allemaal,

Ik ben eindelijk terug van weggeweest en ondertussen sinds maandag gesleeved. De operatie is zeer goed en vlot verlopen, maar de recovery gaat jammer genoeg iets minder goed...
De afgelopen dagen zijn redelijk zwaar geweest voor mij en momenteel heb ik enorm veel moeite om energie binnen te krijgen.

Ik moet de komende 2 weken elke dag 6x een halve modifast intensive drinken met magere melk + 1-2 liter water. Ik geraak echter nog niet eens aan 3 halve modifasts aangezien ik al misselijk word als ik ze nog maar ruik. In totaal geraak ik aan ongeveer 500ml water per dag. Ik voel me enorm zwak. Af en toe om toch iets van proteïne binnen te krijgen mag ik een modifast vervangen door 2 la vache qui rit'kes of een potje magere platte kaas met wat stevia.

De enige reden dat ik eet is omdat ik moet eten om niet terug in het ziekenhuis terecht te komen, maar het kost enorm veel moeite en wilskracht.

Alle tips zijn welkom om door deze twee weken te geraken. <3

PS: Als jullie willen kan ik altijd mijn volledige operatieverhaal onder het topic 'Jouw operatieverhaal' plaatsen. xxx
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 30-06-2017 13:06

Ik ben wel benieuwd naar je verhaal.

Op dit moment is het het belangrijkst, dat je vocht binnen krijgt, veel vocht.
Je moet dus echt drinken, drinken, drinken.
Met maar een halve liter per dag, lig je snel weer aan een infuus in het ziekenhuis.

Ik gok zomaar, dat je in een Belgisch ziekenhuis bent geweest, met die rare dieet voorschriften...
Kan je wel water met een smaakje drinken?
Iets van siroop erdoor?
Bouillon (lekker hartig), waterijs (perenijs van de Lidl), Optimel, dat soort dingen?
Kleine slokjes nemen, maar wel heel vaak.
Een drinkbeker kopen en die niet meer uit je handen leggen.
Steeds maar weer slokjes nemen.

Drinken is de eerst week veel belangrijker dan eten.
Zorg dus, dat je iets vindt, wat je wel naar binnen krijgt.
Mag je wel vla en yoghurt?
Dan zou ik dat erbij doen.
Net zoals de kwark, die je dus al wel mag.
Ik zou dat er ook bijdoen, als het niet mocht trouwens.

Het is verre van mij, om aan te zetten tot het niet navolgen van de regels.
Maar die moeten van mij wel zinnig zijn.
In geen enkel ander ziekenhuis moet je die modifast blijven drinken na de operatie en er is nog niemand ondervoed geraakt van het drinken van andere dingen, zoals in de voorbeelden, die ik aangaf.
Zorg, dat je drinken naar binnen krijgt, op welke manier dan ook.
Dat eten komt echt nog wel.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 30-06-2017 13:15

Ik wilde een heel verhaal beginnen, maar Tigger was me voor.

Drinken is in het begin belangrijker dan eten. Van het eten heb je nog genoeg voorraad in je lijf.

Tel je ook de melk die je gebruikt? Want melk is eten en is drinken. Net als soep ook eten en drinken is.

Na mijn sleeve operatie mag ik in de vloeibare periode alles: als het maar vloeibaar is en zonder klontjes.
Dit is omdat je maagje nog erg gevoelig is.
Vloeibaar is als je het door een rietje kunt drinken.
Een tip die wij ook kregen is: kauwen ook op het vloeibare. Dus slokje melk, kauwen en dan doorslikken. De reden hiervan is dat in je speeksel ook al de spijsvertering begint. Misschien dat dit het makkelijker maakt om wat meer vocht binnen te krijgen.

Yoghurt. kwark kun je verdunnen met water, zodat het vloeibaar wordt.

Kopje groentensoep, goed blenderen en zeven en dan mag je het ook eten. Is even wat anders dan die modifast.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
xLostje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-03-2017 12:24

Bericht door xLostje » 02-07-2017 20:24

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik ben inderdaad geopereerd in België. Dit is wat ik de komende 10 dagen nog moet eten
6x per dag een halve modifast intensive shake gemaakt met magere melk
-> Indien dit echt niet lukt mag ik af en toe een maaltijd vervangen door
* Verse gezeefde groentensoep met fortimel (ik drink dit enkel zonder de fortimel)
* 100g magere platte kaas met protifar waar ik stevia aan mag toevoegen (ook dit eet ik zonder de protifar)
* 3 la vache qui rit'kes
Van drinken mag ik enkel water, thee, koffie of magere melk (eventueel met kancao).

Ik vervang echt enkele maaltijden door de opgelijste vervangmiddelen omdat ik anders helemaal niks binnenkrijg. Heb enormmmm veel moeite met de shakes, ik doe mijn best maar het ligt telkens zeer zwaar op mijn maag... Ik maak de shakes precies gelijk het moet, maar ik kan het zeker en vast niet door een rietje drinken, het is precies pudding! Ik voeg er momenteel al 100ml extra melk aan toe en dan gaat het een beetje, maar begrijp niet wat ik fout doe.

De soep en plattekaas (zonder de extra proteïnen) smaken me echt omdat het zowat het enige is wat ik kan eten zonder ziek te worden. Ik vervang hierdoor wel al 2 modifast momenten, dus heb een beetje schrik dat ik tekorten ga krijgen...

Ik ben de tips aan het opvolgen en heb de fles water bij me gezet, ondertussen geraak ik met sipjes aan al minimum 1 liter per dag! )

(PS Mama wou graag eens weten of ik al iets was afgevallen dus ik was met mijn ogen toe op de weeg gaan staan en ben sinds maandag exact 5kg kwijt!!! Yay D)
Belin68
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-06-2017 06:52

Bericht door Belin68 » 03-07-2017 00:17

Als je nu zo'n problemen hebt met de modifast zou ik andere eiwitrijke producten eten. Ik lees dat de (meeste nederlanders) optimel producten nemen, zoals vla of yoghurt drink. Ik denk dat het belangrijkste is dat je in ieder geval iets binnen krijgt van eiwitten en dat dit niet perse in de vorm van modifast hoeft te zijn.
Wel fijn dat het water drinken beter gaat, want dat is nog belangrijker!
29/11 GBP door Dr Bruin MC Slotervaart


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 03-07-2017 10:09

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan! (Nederlandse wijsheid)

Je doet het prima hoor!
Al die richtlijnen zijn leuk, maar als het niet gaat, ga je zelf je gezonde verstand gebruiken.
Dus: kijken, wat wel lukt, drinken komt eerst.
Dan rustig aan je proteïnes opbouwen, dat heeft geen haast.
Dat komt vanzelf wel weer.
Je doet het echt goed hoor!
Gewoon lekker doorgaan!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie