zoon wil ook een sleeve

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Zomer1971
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-04-2017 05:06

zoon wil ook een sleeve

Bericht door Zomer1971 » 18-06-2018 08:27

Goedemorgen allemaal,

Ik heb zelf okt 2017 een sleeve operatie ondergaan, mijn zoon heeft mede daardoor de stap durven zetten om ook naar de huisarts te voor een verwijzing.
171 cm en 119 kg, een bmi 40.7. Hij heeft de verwijzing gekregen, en hij zou ook graag een sleeve operatie willen. Mijn zoon heeft echter nu al regelmatig last van maagzuur, ik heb zelf het idee dat dit veroorzaakt wordt door het teveel eten wat hij doet, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Een GBP is misschien een betere optie, maar daarvan zegt hij : ik ben een chauffeur en ik moet het niet hebben om, om de haverklap naar het toilet te moeten door problemen t.a.v. de darmomlegging GBP. Ik zou dan ook graag willen weten of hier meer mensen zijn die ondanks maagzuur problemen toch voor een sleeve hebben gekozen, en hoe het nu met hen gaat ?

alvast bedankt !

:D
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 18-06-2018 09:22

Ik had vreselijk last van maagzuur.
Er is eerst een gastroscopie gedaan, om te zien, of er achterliggende oorzaken zouden kunnen zijn en dat bleek niet het geval.

Mijn chirurg legde het als volgt uit:
Door het overgewicht en de hoeveelheden vet, die zijn opgeslagen IN de buikholte, rondom de organen, wordt het maagzuur omhoog gestuwd.
Als ik gewicht zou verliezen, zou ik daar geen last meer van hebben.

En inderdaad, ik heb er geen last meer van nu.
De chirurg had het dus goed.
Ik ben ontzettend blij met mijn sleeve.
Ik zou geen gbp willen.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Zomer1971
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-04-2017 05:06

Bericht door Zomer1971 » 18-06-2018 09:44

Goedemorgen Tigger,

Bedankt voor je antwoord, heel fijn om te horen 😆
fdej
Berichten: 16
Lid geworden op: 04-04-2018 09:44

Bericht door fdej » 18-06-2018 14:46

In onze voorlichting in het Slotervaart werd bij complicaties niets gezegd over vaker naar de WC moeten bij de GBP :)

Als ik een voorkeur moet doorgeven dan geeft bij mij de last van maagzuur de doorslag om voor een GBP te gaan. Misschien komt het door het overgewicht en gaat het weg als ik afval, maar dat is niet gegarandeerd (ik heb ook medicatie die maagzuur opwekt en van die medicatie ben ik voorlopig nog niet af). En ik heb er zo ellendig veel last van dat ik er niet juist meer van wil krijgen. Het hoeft niet, maar er is een kans dat je met de sleeve meer last van maagzuur krijgt. Vooral als je per ongeluk teveel eet, redenatie van de chirurg was: je maag is te klein voor het eten, maar je maagklepje zit er nog dus het kan niet door, dan moet het toch een kant op en kiest het voor naar boven. Nu moet je natuurlijk niet teveel eten, en kun je bij de GBP dan juist last krijgen van een dumping, wat ook zijn nadelen heeft. Maar toch, voor mij dus een van de redenen om de GBP te kiezen :D
04-04-18: verwijzing huisarts
19-04-18: Intake Slotervaart
21-06-18: JA!
27-08-18: GBP door dr. Bruin

Afbeelding
~
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 18-06-2018 15:56

Beide operaties vergen aanpassing en zullen vast zo nu en dan toiletbezoeken geven die je graag anders had. Maar dat geeft ongezond eten en leven ook. De eerste tijd moet je toch zoeken wat wel en niet gaat. Ik denk dat je gewoon alles bij de chirurg op tafel moet gooien en hem uiteindelijk volgen. Zo heb ik het ook gedaan. Heb nu drie weken een gbp en ik heb juist veeeeeeel meer tijd tussen de toiletbezoekjes. Ik denk dat het verloop van alles ook echt afhangt van of je de richtlijnen volgt. Zowel bij gbp als de sleeve.
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 18-06-2018 17:50

Ik ken 'vaak naar het toilet moeten' ook niet als veelgenoemde complicatie bij een GBP en heb daar zelf ook absoluut geen last van. Wel gehoord van iemand dat ze intolerantie ontwikkelde voor lactose. En een gevolg daarvan kan diarree zijn. Of diarree door dumpings. Maar door goed met je voeding om te gaan heb je daar zelf ook invloed op.

Trouwens, chauffeur zijn met ernstige refluxklachten lijkt me ook geen pretje.

In ieder geval: een sleeve kan een aantal dingen in gang zetten die maagzuurklachten kunnen verlichten (gewichtsverlies, ander eetpatroon), maar ook die maagzuurklachten kunnen verergeren (kleinere maaginhoud, andere vorm, andere ligging). In veel gevallen verergert het maagzuurklachten en dat heeft ook negatieve invloed op het risico op complicaties en op het gewichtsverlies. Met een GBP is die kans op maagzuurklachten aanmerkelijk kleiner.
(Als je van Engels lezen houdt lees je het hier terug: https://www.mdedge.com/familypracticene ... rsens-gerd)

Maar een GBP heeft wel weer andere nadelen natuurlijk. En die moet je ook meenemen In de afweging.

Ik sluit me aan bij mn voorgangster: laat je zoon het bij de chirurg op tafel leggen en zorg dat hij zich echt goed informeert. Zodat hij kan kiezen wat echt het beste past bij hem en zijn specifieke situatie. Maar dan wel een keuze op de juiste gronden en niet op veronderstellingen die niet kloppen. Dat laatste zou jammer zijn.
GBP op 17-4-2018
Mari68
Berichten: 126
Lid geworden op: 13-09-2016 09:04

Bericht door Mari68 » 19-06-2018 07:58

Ik heb een gastric bypass en herken het vaak naar het toilet moeten niet, geen diarree niks. Mijn dochter heeft een sleeve en die heeft vaker plotselinge diarree en ineens naar het toilet moeten gaan.

Voordeel, als je zoon chauffeur is en ik ken er heel wat, is dat ze vaak uit verveling onder het rijden snoepen, nou dit gaat met een gbp niet, of jawel het gaat wel, maar als je het 1 keer doet laat je het wel, dan wordt je gewoon ziek, dus misschien is het voor hem juist een ideale oplossing:)

Gewoon alle zorgen met de chirurg bespreken, en ik denk dat dan het beste advies gegeven kan worden
19-10-2016 GBP drs. van Himbeeck
Plaats reactie