Sleeve wint aan populariteit?

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-02-2019 15:53

Allebei, maar het doet niet veel.
Ik ben nu de laatste maanden iets aangekomen, maar we praten nog steeds onsjes, geen ponden.
Het schommelt nog steeds.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
droniva
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2018 21:33

Bericht door droniva » 08-05-2019 15:37

Ik zie dat ik niet meer had gereageerd. Alles wel gelezen en nog door me om laten gaan. Ben er zelf nog steeds niet uit. Risico op tekorten wat je vooral bij gbp ziet staat me erg tegen en evt darmhernias ook. Gelukkig heb ik nog wel wat tijd om erover na te denken.
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 08-05-2019 18:06

Vertel eens wat je nu als voor of tegen ziet bij alle mogelijkheden die je hebt.

Mini gbp, wrap, gbp met ring, sleeve, sleeve met behoud van rest maag, je hebt nu zoveel meer mogelijkheden dan een paar jaar terug.

Wat denk je dat het beste bij jouw problematiek past en waar denk je tegenaan te kunnen lopen (eigenlijk is het laatste deel van mijn vraag van geen enige waarde, want het is niet te voorspellen hoe je het gaat ervaren). :D
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
droniva
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2018 21:33

Bericht door droniva » 09-05-2019 13:01

Sowieso is de operatiekeuze in het mcl beperkt tot minigbp, gbp en sleeve. Ik weet dat ze de mini momenteel veel doen, voordeel is de redelijk veilige operatie en geen 2 andere aansluitingen van je darmen, maar risico op galreflux. Aangezien ik al geen galblaas meer heb, ben ik bang dat ik hier last van ga krijgen. Omdat er door het ontbreken van de galblaas al constant kleine hoeveelheden gal in de galwegen zit. Ook las ik ergens in een wetenschappelijk onderzoek dat de leverwaarden van mensen met een mini gbp in het begin slechter zijn. Resultaat qua gewichtsverlies is het beste, maar daar is het natuurlijk niet als enige om te doen.

Het grootste deel van mijn overgewicht is ontstaan tijdens mijn zwangerschappen. Alledrie zwangerschappen tussen 25 en 30 kg aangekomen en iedere keer maar minimaal weer gewicht verloren. Voor de zwangerschappen niet boven de 85 kilo gewogen. Oftewel het heeft met hormonale veranderingen te maken.

Ik merk dat ik snel een hongergevoel heb en dan wiebelig word, lage suikerspiegel. Daarom spreekt de sleeve me aan, omdat die ook zorgt voor minder hongergevoel. Echter ben ik niet een hele grote portie eter, ik schep niet dubbel op. Door vaak een hongergevoel en wiebelig voelen neig ik dan naar tussendoor wat pakken. Vaak gezonde dingen, maar soms ook makkelijk rijstwafel met chocola bijvoorbeeld of een stuk ontbijtkoek. Vanwege die snaaihonger lijkt een gbp of mini gpb me dan weer beter. Alleen vraag ik me af als ik geen maagklep zou hebben, of je dan uberhaupt wel goed voelt dat je genoeg hebt gehad. Nadelen van gbp mbt dumpings en risico op darmhernias zijn dingen die me erg tegenstaan. Sleeve kan je weer last krijgen van brandend maagzuur. Daar heb ik nu overigens nooit last van gehad, behalve tijdens mijn zwangerschappen.

Nou dit zijn dus zo'n beetje de dingen die in mij omgaan. Oja en ik vind opname van voedingsstoffen toch wel heel belangrijk, dat is nog een reden om naar de Sleeve te neigen.
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 09-05-2019 17:20

Als je nu geen last van maagzuur hebt, is dat dus geen min punt om een sleeve te nemen.

Wat voor soort eter ben je?

Doordat je zes keer per dag wat moet eten en tussendoor vaak voedzaam drinken kan nemen (denk aan drinkyoghurt, bouillon, protein-drank), is het gevoel om te gaan grazen veel minder (bij mij).

De hongerhormoon wordt verwijderd, maar kan terug groeien en je leert de nieuwe signalen van je lichaam kenne, wanneer het tijd wordt voor eten/drinken.

Omdat bij een gbp het voedsel doorloopt je darmen in, lijkt het me dat je ook geen vol gevoel krijgt, maar ik heb geen gbp, dus kan dat niet uit ervaring vertellen.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 09-05-2019 19:40

Ik leef nu 6 maanden met een sleeve en ik ben er erg positief over, op 1 puntje na en dat is het maagzuur. Ik heb er veel last van gehad in combinatie met reflux. Pas toen ik aan de bel trok, kreeg ik te horen dat de sleeve nog wel maagzuur aan maakt en omdat die maag toch een stuk kleiner is geworden, zoekt het zuur zich een weg met als gevolg brandend gevoel in slokdarm. Nu ik daarvoor medicatie heb (gehad) voel ik me echt happy. Helaas willen ze de maagbescherming al weer afbouwen, maar zover ben ik nog niet. Ik ben doodsbenauwd dat het weer terug komt.
Ik heb geen last van dumpings, geen hernia, het hongergevoel heb ik wel, maar als je het schema van regelmatig eten en drinken aanhoudt en je luistert naar wanneer je vo zit, komt het goed. Ik vind het verrassend dat het lijf zo regelmatig werkt. Ik kan er bijna de klok op gelijk zetten en voorspellen wanneer ik weer trek krijg. Dat is een leerproces met ik vind het heel geruststellend: het hongergevoel is niet storend omdat je weet dat je je niet te buiten kunt gaan aan veel eten. Zodra ik 2,3 happen heb gegeten is dat hongergevoel weg en na 10 happen zit ik bwvs alweer vol. Lekker idee dus.
Plus de wetenschappen dat er niet te rigoureus in je lijf is gesneden, de darmen zijn nog intact. De voedingsstoffen worden daardoor goed opgenomen.
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
Plaats reactie