Maagbeschermers

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Sleeve2
Berichten: 23
Lid geworden op: 29-03-2019 08:22

Maagbeschermers

Bericht door Sleeve2 » 31-05-2019 20:24

Ik wilde dit delen, omdat ik niet weet in hoeverre dit bekend is. Ik wist het in ieder geval tot vandaag niet.
Na de sleeve operatie moet je maagbeschermers nemen, iedere dag. Voor een GBP is dit korter dan na een Sleeve. Er is echter geen eenduidig advies over ‘hoe lang’. Het verschilt per ziekenhuis. Mij was aangeraden 1 maand te slikken, na een sleeve dus. Dit leek mij zelf al veel te kort. Maar ik dacht, laat ik eens kijken hoe het gaat (omdat je door het slikken van maagbeschermers ook minder vitaminen en mineralen opneemt, bijv. B12 maar ook magnesium en daardoor ook calcium en kalium tekort kunt oplopen, is het niet alleen maar ‘baat het niet, dan schaadt het niet’). Ik heb zoiezo nog een maand meer geslikt, dus 2. Toen heb ik goed opgelet na 1 dag geen beschermer. Nota bene: ik heb in principe geen last van maagzuur, behalve toen ik zwanger was en als ik echt heel raar heb gegeten (in het verleden dus, maar toen ook zeer zeer zelden).

Gevolg was die eerste dag: geen verschil. Maar dag 2: bij opstaan (dag 2 was vandaag!): honger! Die had ik de afgelopen 2 maanden niet gehad. Ik legde eigenlijk niet de link met de maagbeschermer, ik was nog niet helemaal goed wakker. Dus ontbeet ik sneller dan ik normaal doe, dan ontbijt ik pas als iedereen in het gezin voorzien is. Ik drink ook iedere morgen een decafe espresso. Voor het ontbijt natuurlijk. En thee. Ook ervoor. Die thee als eerste... en die viel niet goed. Alsof er een soort brok in mijn keel zat. Die koffie was helemaal niks. Heel naar gevoel. Het ontbijt viel ook totaal verkeerd. Ik kon het moeilijk weg krijgen, bijna misselijk. Die brok in mijn keel, die bleef. Einde ochtend huisarts even gevraagd voor herhaal recept. Opgehaald bij apotheek. Na een paar uur na inname maagbeschermer: weg brok in keel, eten valt weer goed. En weg honger.

Ik heb intussen ook hap snap (had niet zoveel tijd) wat info opgezocht hierover... wat blijkt.... het stoppen met maagbescherming schijnt na een sleeve het honger gevoel te doen terugkeren. En natuurlijk het maagzuur, dat voor mij voelde als ‘brok in keel’. Alleen daarvoor blijf ik het natuurlijk slikken. Maar van dat hongergevoel.. dat wist ik niet. In amerika wel. En ik wilde het hier dus even delen. Ik heb het na 1 dag aan den lijve ondervonden: het ontbreken van een maagbeschermer, in elk geval zo kort na de operatie, brengt het honger gevoel terug. Had ik nu totaal geen last gehad van maagzuur, dan had ik gedacht dat het vast al ok was, zonder maagbeschermer. Een soort ‘geluk bij een ongeluk’. Het maagzuur zorgt ook voor dat hongergevoel, heb ik nu gelezen, maar toch.... wat een samenspel van oorzaken is dit toch. Desnoods slik ik die maagbeschermer levenslang, als dat het hongergevoel weghoudt. Voorlopig is maagzuur ook voldoende reden. In ieder geval het eerste jaar, zoals door meerdere Nederlandse ziekenhuizen ook voorgeschreven wordt. Maar in Belgie dus niet....
Sleeve 1: 18 augustus 2016
Sleeve redo: 27 maart 2019, gewicht 73,3
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 01-06-2019 08:16

Ik zet mijn ervaringen hier graag naast
Ik heb nu een half jaar een sleeve
De maagbeschermer (Omeprazol 40mg) hielp mij vanaf het begin niet afdoende
Last van reflux, brandend maagzuur na alle eten en drinken waar ook maar een klein beetje suiker in zat
Kon geen fruit meer eten, kon geen water aanlengen met slimpie of Crystal clear
Had op het laatst een geïrriteerde slokdarm (brok in keel)

Met deze klachten heb ik bij het CON aangeklopt
Zij vonden het zorgelijk en schreven me 2 maal 40mg Omeprazol voor
En ik kreeg zakjes Sucralfaat mee om de slokdarm tot rust te brengen
Sinds die tijd heb ik geen last meer van brandend maagzuur, geen geïrriteerde slokdarm
Nu hebben ze het al over afbouwen, maar daar ga ik niet in mee

Maar dat hongergevoel zou dus moeten verdwijnen, Sleeve2?
Ik kan je zeggen dat ik om de 2 tot 3 uur een hongergevoel krijg
Heel consequent, teken dat ik weer wat moet gaan eten dus
En soms heb ik nog honger na het eten
En dat terwijl ik 2 maagbeschermers slik, 1 's morgens en 1 's avonds
Dus ja, ik zet het hier maar neer als mijn ervaring, maar ik herken jouw verhaal weer niet
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 01-06-2019 12:54

Wat komt er toch veel meer bij kijken hé?
Zo makkelijk als "je eet alleen maar minder" is het echt niet.
Dankjewel voor het delen van deze dingen.
Jammer, dat je daar helemaal zelf achter moet komen, dat zou niet moeten...
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 01-06-2019 14:10

Maar hoe zit dat met jou Tigger?
Na anderhalf jaar? Gebruik je nog steeds maagbeschermers i.v.m. de sleeve? Zo niet, ervaar je dan ook dat hongergevoel?
Ben benieuwd naar andere sleeve-ervaringsdeskundigen...
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 01-06-2019 14:49

Ik heb mijn bedenkingen over wat je schrijft of de theorie er achter. :D

Elk medicijn/tablet vlak na de operatie "vult" je maag.
Dus heb je geen honger.
Ik zat al vol van een vit. tablet.

Als ik geen maagzuur problemen had, waarom zou ik dan een remmer nemen?
Dat neemt alleen maar je nieuwe maagje en de nieuwe signalen leren kennen weg.
Hongergevoel (wat anders aan voelt na de operatie) , kan ook een signaal van dorst zijn.

Je lichaam en nieuwe maagje moet zich weer leren aanpassen, genezen en zelf leren zijn broek ophouden, als jij dat met medicatie gaat doen (maagzuur hoeveelheid dat het moet aanmaken.....of niet) dan verlam je bepaalde funkties en heb je het ECHT als medicijn een keer nodig (extreem stress periode) dan heb je niks meer om op terug te vallen.

In het begin is de hongerhormoon weg genomen, maar die groeit weer terug en we hebben ook een "gezond" signaal nodig om te weten wanneer ons kacheltje echt leeg is en echt iets nodig heeft om gezond te blijven.......dat zou zo een maagzuurremmer dan verdoezelen......ik weet niet of dat echt gezond is.

Kortom : ik ben blij dat ik het niet nodig heb gehad, het niet gebruikt heb en me ook niet verleidt heb gevoelt om het langer te nemen dan nodig.
Het blijft toch rotzooi wat je slikt en wanneer ben je dan "echt" gezond?
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Sleeve2
Berichten: 23
Lid geworden op: 29-03-2019 08:22

Bericht door Sleeve2 » 01-06-2019 14:52

Stippel404 schreef:Ik zet mijn ervaringen hier graag naast
Ik heb nu een half jaar een sleeve
De maagbeschermer (Omeprazol 40mg) hielp mij vanaf het begin niet afdoende
Last van reflux, brandend maagzuur na alle eten en drinken waar ook maar een klein beetje suiker in zat
Kon geen fruit meer eten, kon geen water aanlengen met slimpie of Crystal clear
Had op het laatst een geïrriteerde slokdarm (brok in keel)

Met deze klachten heb ik bij het CON aangeklopt
Zij vonden het zorgelijk en schreven me 2 maal 40mg Omeprazol voor
En ik kreeg zakjes Sucralfaat mee om de slokdarm tot rust te brengen
Sinds die tijd heb ik geen last meer van brandend maagzuur, geen geïrriteerde slokdarm
Nu hebben ze het al over afbouwen, maar daar ga ik niet in mee

Maar dat hongergevoel zou dus moeten verdwijnen, Sleeve2?
Ik kan je zeggen dat ik om de 2 tot 3 uur een hongergevoel krijg


Heel consequent, teken dat ik weer wat moet gaan eten dus
En soms heb ik nog honger na het eten
En dat terwijl ik 2 maagbeschermers slik, 1 's morgens en 1 's avonds
Dus ja, ik zet het hier maar neer als mijn ervaring, maar ik herken jouw verhaal weer niet
Stippel, ik begrijp jouw persoonlijke ervaring. Dit is echter niet wat ik bedoel. Ik doel niet op het honger gevoel dat op natuurlijke wijze bij iedereen ontstaat, maar op het hongergevoel dat er niet zou hoeven zijn, dat veroorzaakt wordt door een teveel aan maagzuur dat de slokdarm irriteert. Dit is ook wat bij huilbaby’s gebeurt die reflux hebben. Die willen maar blijven drinken bij moeder of uit de fles, omdat er dan in ieder geval een beweging omlaag plaats vindt ipv omhoog. Zo lang ze drinken, geen reflux. Hetzelfde werkt het natuurlijk bij volwassenen met omhoogkomend maagzuur. Een onnodig honger gevoel dus, dat is waar ik op doel.

Spijtig dat je ook na het eten al weer honger hebt, Stippel, daar doe ik niks aan af natuurlijk.

Daarnaast wil ik je wijzen op ernstige gevolgen van een hoge dosis maagbeschermers. Doordat er nu een lage zuurgraad heerst in de maag, wat ook de bedoeling is natuurlijk, verliest het maagzuur ook zijn bacteriedodende werking. Daarnaast worden belangrijke voedingsstoffen en of medicijnen bij een hoge pH (dus minder zuur) ook niet goed door de maagwand opgenomen (zoals ik in mijn post al zei). Met name B12, ijzer, calcium en magnesium. Houd dat dus goed in de gaten. Helemaal stoppen ermee is misschien niet nodig, afbouwen schijnt wel aangeraden te worden. Je schijnt dan wel even wat klachten te krijgen maar die zouden na korte tijd weg moeten zijn.
Sleeve 1: 18 augustus 2016
Sleeve redo: 27 maart 2019, gewicht 73,3
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 01-06-2019 16:12

Stippel404 schreef:Maar hoe zit dat met jou Tigger?
Na anderhalf jaar? Gebruik je nog steeds maagbeschermers i.v.m. de sleeve? Zo niet, ervaar je dan ook dat hongergevoel?
Ben benieuwd naar andere sleeve-ervaringsdeskundigen...
Nee, ik gebruik zo goed als nooit maagbeschermers, alleen, als ik last van maagzuur heb en dat is maar zelden gelukkig.
Maar dat hongergevoel herken ik ook niet echt.
Ik heb gemerkt, dat mijn "hongergevoel" na het eten meer te maken heeft met dingen tussen mijn oren, zoals verveling.
Dan ga ik lopen 'zoeken".
Als ik bezig ben, heb ik helemaal geen honger en vergeet ik zelfs op tijd te eten.
Geen honger, ik voel me dan ook niet slap worden of zo.

Ik ben nu 2,5 jaar verder (volgende maand)en het afgelopen jaar is er weinig veranderd.
Ik blijf nog steeds op mijn zelfde gewicht, nadat ik 2 pond ben aangekomen, maar sinds het laatste half jaar blijf ik rond hetzelfde gewicht schommelen.
Eten gaat goed, drinken gaat goed, ik heb niets te klagen.

Maar ik blijf alert, ik doe nog steeds hetzelfde als altijd: elke dag wegen, en alles noteren in MFP.
Ik houd nog steeds de vinger aan de pols.
Nog steeds geen alcohol, wel een slokje geprobeerd, maar dat steeg gelijk naar mijn hoofd, dus nee, dank u. :D
En getsie, wat smaakte dat vies!
Geen suiker, wel geprobeerd, maar het beviel voor geen meter.
Geen enkelvoudige koolhydraten, alleen maar complexe koolhydraten, daar zit gewoon veel meer in.
Geen chips, zoute pinda's e.d.
Eerst mijn eiwitten, dan mijn groente en fruit en indien plaats, de koolhydraten.

Ik ben een proefschrift aan het lezen van een arts uit het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.
Daar stond een zin in, die me erg trof:

"Een morbide obese patiënt zal altijd een morbide
obese patiënt blijven, ondanks excellent gewichtsverlies en remissie van
comorbiditeiten en hierom is een levenslange inzet en opvolging van de
leefstijlveranderingen noodzakelijk."


Levenslang dus...
Ik ga gewoon stug door...[/i]
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 01-06-2019 16:14

Nou zeg, wat super irritant, die grote reclames in de tekst!
Heeft iedereen dat?
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 01-06-2019 16:27

Op mijn mobiel heb ik dat ook, op mijn laptop niet Tigger.

BBC Earth had een documentaire over dat er een experiment met hormone spuiten is.
Dat drie verschillende hormonen niet goed werken bij te zwaarlijvigen en daarom geen verzadigings gevoel geven.
Door die spuiten krijgen ze weldat vol gevoel en vielen daardoor 6 kilo in 4 maanden af, maar ze mogen niet langer met die spuiten doorgaan omdat het nog niet goed gekeurd is.

Ik weet niet of je al maagzuurproblemen voor je operatie had Sleeve2?
Want het is een gegeven dat mensen met dat probleem beter geen sleeve kunnen kiezen.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 01-06-2019 16:33

Ja, dat zeggen ze nog steeds hé?
Maar toch koos mijn chirurg voor de sleeve voor mij.
En na de operatie is mijn gal reflux probleem drastisch minder geworden, zoals hij al voorspelde.
Het schijnt ook al weer achterhaald te zijn, lees ik zo hier en daar.
De sleeve wordt steeds meer gedaan, toch wel leuk, vind ik.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie