Van Gastric Bypass naar Sleeve, even een omslag!

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips die te maken hebben met deze vermageringsoperatie gepost worden.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Theelepeltje
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-01-2019 23:53

Van Gastric Bypass naar Sleeve, even een omslag!

Bericht door Theelepeltje » 05-06-2019 19:31

Ha meelezers,

Misschien heb je het in mijn dagboekje ook al gelezen, maar ik kopieer en plak het even, zodat je het hier ook kan lezen.

"U heeft een inkomend gesprek van Anoniem. Wilt u dit gesprek aannemen?'

De muziek stopt plots, en er razen een aantal auto's mij voorbij. Het is begin van de avond als ik tijdens een autorit een telefoontje krijg van een anonieme beller. Even de twijfel of ik zal opnemen, omdat het mogelijk wéér een energieleverancier is, die het dit keer anoniem wil proberen. Maar omdat kantoortijden voorbij zijn, toch gekozen om op te nemen. Gelukkig maar!

'Goedenavond, met dokter Cardon van het ZorgSaam Ziekenhuis in Terneuzen!' Zo begint het lange telefoongesprek. De dokter vertelde me dat ze informatie heeft opgevraagd over een aantal maagonderzoeken die ik heb gehad afgelopen jaar. Uiteraard met mijn eerder gegeven toestemming. Ze wilde even de uitkomst delen en overleg plegen. Overleg? Oei, wat zou dat betekenen? Was het dan toch niet goed? Het laatste maagonderzoek was toch goed? Er gaat van alles door je heen, terwijl je al rijdend in de auto een gesprek voert met de arts die je binnenkort zou opereren. Al snel kon ik de snelweg af en zocht ik een parkeerplaats op, om het gesprek rustig te voeren. Gelukkig zat mijn man naast mij in de auto en luisterde aandachtig mee.

Gelukkig, het laatste maagonderzoek was goed. Een opluchting, want daardoor hoef ik niet opnieuw een gastroscopie (zo'n lange buis met camera in je snoet, door je keelgat, luchtpijp en hup, zó naar je maag. Bah, een naar onderzoek!) Maar wat is er dan? Het vorige maagonderzoek, eerder vorig jaar was niet goed - wat ik wist. Totaal niet goed zelfs. Er waren meerdere grote maagzweren/bloeding te zien, welke veel pijn veroorzaakten. Hiervoor heb ik een hoop medicijnen gekregen, waardoor het later weer in orde was. Maar die maagzweren/bloeding waren een probleem. Bij de meeste mensen zitten de maagzweren aan het begin van de maag. Maar bij mij zat het aan het einde van de maag, dicht bij mijn darmen. Omdat er na een Gastric Bypass een klein maagje ontstaat uit het begin van de maag, en de rest (deel waar de maagzweren zaten) van je maag blijft zitten, is er een kans dat ik na de operatie opnieuw een maagzweer krijg in het overgebleven gedeelte van de maag. Wat zou betekenen dat je daar niet bij kunt via een gastroscopie, zo'n buis in je snoet, je weet wel. De enige manier om te kunnen ontdekken of ik dan een maagzweer of bloeding zou hebben én om dit te verhelpen zou een operatie zijn. Maar omdat ik regelmatig maagzweren heb, zou dat betekenen dat ik regelmatig geopereerd moet worden daarvoor. Dat is geen veilige en efficiënte oplossing. De arts vertelde me dat een Gastric Bypass dus uiteindelijk toch geen veilige optie zou zijn, en zij mij niet met dat gevoel kon/wilde opereren. Maar omdat het belangrijk is dat ik veel gewicht ga verliezen voor mijn gezondheid, krijg ik een andere operatie, namelijk de Sleeve Gastrectomy. Helaas wordt deze operatie zowel in Goes als Terneuzen niet uitgevoerd, dus moet ik naar het UZ Gent, waar de regels etc. allemaal nét iets anders zijn, wat inhoud dat ik deels opnieuw gesprek(ken) krijg, ondanks het groene licht van Terneuzen. Hoe het verder gaat lopen? Ik weet het niet. De afspraken van de anesthesioloog en fysio van aankomende donderdag zijn afgezegd en ik krijg na 18 juni bericht vanuit Gent. Afwachten én verwachten! Domper? Ja, best wel! Aan de andere kant: hé, ik kan nog geopereerd worden en het is niet het einde van de wereld. Nu totaal richten op een Sleeve i.pv. een bypass.


Ik heb nog wel een aantal vragen:
1. Ik heb begrepen dat je met een Sleeve over het algemeen minder gewicht verliest dan met een GBP. Merken jullie daar ook wat van? En klopt dit?
2. Wat is het verschil in eten tussen een GBP en een Sleeve? Zit daar veel verschil in?
3. Hoe is de gewichtsverdeling bij een Sleeve? Is dat hetzelfde als een GBP?
4. Zijn er buiten de operatie om nog wezenlijke, belangrijke verschillen tussen die twee?

Zoals je wellicht merkt heb ik me enkel goed ingelezen voor een GBP, maar (nog) niet voor een Sleeve, omdat het zo goed als zeker was, en in de eerste instantie geadviseerd werd door de arts dat ik een GBP zou krijgen. Dus ik hoop in een korte tijd veel aan informatie te vergaren en dit in m'n brein op te slaan zodat ik weer helemaal goed voorbereid ben. (Controle-freak? Hoe kom je erbij! :lol: )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 05-06-2019 20:02

Ja, dat is zeker even een omslag!
Maar wat goed, dar die arts er zo goed over heeft nagedacht.
Nu weet je wel zeker, dat in echt in jouw belang is, om het roer om te gooien.

Ik heb eeb stuk geschreven, dat je wel interessant zult vinden:
wil-je-een-sleeve-of-een-gbp-t16796.html
Hierin staan de grootste verschillen tussen de sleeve en de bypass.

Wat je overige vragen betreft:
1. Ik heb begrepen dat je met een Sleeve over het algemeen minder gewicht verliest dan met een GBP. Merken jullie daar ook wat van? En klopt dit?
Nou... ik denk van niet.
Het hangt er bij allebei van af, wat je in je mond stopt.
Ik heb gelezen van mensen, die met een sleeve 75 kilo zijn afgevallen en van mensen, die met een bypass niet verder kwamen dan 20 kilo.
Ik ben zelf erg tevreden met mijn sleeve en ik zou echt geen bypass willen.

2. Wat is het verschil in eten tussen een GBP en een Sleeve? Zit daar veel verschil in?
Ja, ik denk het wel.
Ik kan met mijn sleeve echt veel minder op dan iemand met een bypass, die net zo ver is als ik.
Ik heb dan weer geen dumpings, althans bijna niet.
Je kunt overigens met een sleeve wel degelijk dumpen, maar het gebeurt veel minder dan met de bypass.

3. Hoe is de gewichtsverdeling bij een Sleeve? Is dat hetzelfde als een GBP?
Het is me niet duidelijk, wat je bedoelt met deze vraag...

4. Zijn er buiten de operatie om nog wezenlijke, belangrijke verschillen tussen die twee?
Ik denk, dat je mijn verhaal uit de link eerst maar moet gaan lezen.
Als je dan nog vragen hebt, zet ze hier dan maar neer.

Dat wordt even studeren voor je!
We horen je graag weer, als je klaar bent. 4(
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 06-06-2019 11:26

Hey, ik heb je verhaal gelezen
Heftig en zeker even een tegenslag, maar een sleeve is een goede optie
Ik heb zelf ook een sleeve, ben er zeer blij mee

Je vragen zijn duidelijk, ik denk dat als je hier meer leest op het forum, o.a. bovengenoemde link, dat je al veel meer te weten komt
Ik vergelijk mijn resultaten nooit met een GBP-er omdat dit gewoon niet te vergelijken is
Soms vergelijk ik het met een Sleeve-er maar dan alleen om te spiegelen
En elk lijf is anders en ieder heeft weer andere gewoonten, dus geen mens is hetzelfde
Hoop voor je dat je snel meer duidelijk wordt over de sleeve en dat alles dan wel door kan gaan.
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
Theelepeltje
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-01-2019 23:53

Bericht door Theelepeltje » 06-06-2019 14:23

Wauw!! Thanks thanks!! Ben ineens zooooveel wijzer geworden van jullie :) :idea: Toppers!! Ineens heb ik voor nu even geen vragen meer over de Sleeve, nog wel over de procedure in Gent. Wellicht dat iemand anders me hier nog wat over kan vertellen? Kzal even een nieuw topic aanmaken met die vraag, zodat het overzichtelijker wordt.
Ik ga me natuurlijk nog veel verder inlezen, andere sites bekijken etc. maar ben zoveel geholpen met jullie! Thnx!! 8)
Afbeelding
Plaats reactie