Werk ziek melden of hoe?

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 24-07-2017 18:14

Ziek melden.
Je zou wel gek zijn om dat zelf te betalen.
Je hebt er gewoon recht op.
En je baas heeft dan nu even pech, daar moet hij zelf maar rekening mee houden.
Niet jouw probleem.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 24-07-2017 21:23

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.

Ik heb ook voorbij zien komen dat iemand aan het werk wilde en de arbo-arts zei: nee, zware maagoperatie, daar staat minimaal 4 weken voor, je blijft thuis.

Waarom dan je vakantiedagen er voor gebruiken?
Dat is toch onrechtvaardig ten opzichte van jou!
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 24-07-2017 22:26

Ik denk dat het heel ingewikkeld gaat worden als je complicaties krijgt. Want niet aan de voorschriften gehouden om je bij ziekte ziek te melden. En schuldgevoel hebben, dat leidt nergens naar toe. Moet je schuldgevoel hebben omdat je er voor kiest een operatie te ondergaan, die alleen maar positief is voor je werkgever.

Voordelen voor je werkgever zijn namelijk na de operatie krijgt hij een fitte en energieke werknemer terug. Dit betekent ook dat je een verminderde kans hebt om in de ziektewet te komen of langdurig moet uitvallen in verband met ziektes gerelateerd aan overgewicht.

Wat ik maar wil zeggen, dat schuldgevoel is nergens voor nodig. Je hebt er niks aan en het helpt je ook nergens mee.
loesje1980
Berichten: 105
Lid geworden op: 23-06-2017 12:53

Bericht door loesje1980 » 26-07-2017 10:49

Mijn werkgever en collega's zijn wel op de hoogte wat er gaat gebeuren. Ze weten dat ik niet voor de lol 6 weken vrij heb.
Bij complicaties wordt ik wel ziekgemeld maar als alles voorspoedig gaat is dit de oplossing op mijn eigen verzoek.
Zo dwing ik mezelf om rust te nemen en niet te forceren. Kan ik rustig herstellen en goed oefenen met het scheiden van eten en drinken.
Op een klein team met 4 parttimers trekt 6 weken vrij al een behoorlijke wissel. Collega's moeten allemaal extra oppas regelen voor de kinderen om extra te kunnen werken. ( vandaar dat schuldgevoel)
Door het op deze manier te doen is het voor mij persoonlijk rustiger. Anders ga ik toch proberen her en der een ochtendje te werken terwijl het eigenlijk beter om dat niet te doen.Weet je iedere situatie is gewoon anders. Als ik een vast contract had bij een groot bedrijf dacht ik misschien ook anders.
Maar ja ik heb een tijdelijk contact bij een piepklein bedrijf, ben tegen het eind van het jaar toe aan vast contract. ( dat ga ik ook krijgen, hoera !)

Afbeelding












02-02-2018 sleeve operatie rijnstate
lengte 1.60, leeftijd 38
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-07-2017 11:05

En als je het zelf betaalt heb je geen schuldgevoel, dat je collega's extra oppas moeten regelen?
Beetje duur schuldgevoel.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
loesje1980
Berichten: 105
Lid geworden op: 23-06-2017 12:53

Bericht door loesje1980 » 26-07-2017 11:13

het heeft niet zo zeer te maken met geld als wel met afwezigheid.
als ik 6 weken uit de running ben door ziekte en dan later in het jaar nog eens 5,5 week vakantie heb dat is gewoon lastig vooral op de woensdagmiddag
ik ben de enige zonder kinderen en vooral op de woensdagmiddag en deels ook op de vrijdag middag is vervanging regelen altijd lastig.

daarnaast weet ik uit ervaring dat geld niet gelukkig maakt. bij de vorige baan verdiende ik 5x !! zoveel loon als nu. dat heb ik 5 jaar gedaan.
ik kan oprecht zeggen dat ik nu veel gelukkiger en ben beter in mijn vel zit. ook al verdien ik nu minimumloon.
kortom geld is voor mij geen drijfveer.

Afbeelding












02-02-2018 sleeve operatie rijnstate
lengte 1.60, leeftijd 38
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 26-07-2017 11:50

Misschien schrijf je het al eregens, maar ik ben wat lui vandaag, wat voor werk doe je?

Wat nou als, je na twee weken voelt dat je best wel weer wat werken kan en de muren thuis op je af komen, dan je dan wel gewoon weer aan het werk?
Er zijn zat mensen die na twee weken weer voorzichtig begonnen.
Ook omdat ze een zittende baan hadden, van hun werk ruimte, tijd en plek kregen om even wat te eten/drinken als het nodig was.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
loesje1980
Berichten: 105
Lid geworden op: 23-06-2017 12:53

Bericht door loesje1980 » 26-07-2017 11:56

ik heb een kantoorbaan, telefoniste, dus geen zwaar werk lichamelijk gezien.
maar als ik nu zie hoe het op het werk gaat met eten en drinken lijkt het me niet verstandig eerder te beginnen.
ik werk middagdienstjes van 12 tot 5 zonder pauze.
eten drinken doen we aan bureau tussen de telefoontjes door.
zit niet echt regelmaat in, als het druk is kom ik niet aan mijn thee toe.
vandaar dat ik liever thuis rustig wil wennen/oefenen

Afbeelding












02-02-2018 sleeve operatie rijnstate
lengte 1.60, leeftijd 38
Belin68
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-06-2017 06:52

Bericht door Belin68 » 26-07-2017 12:22

Ik zou mij als collega schuldig voelen als jij hiervoor je vakantiedagen zou inleveren. Maar begrijp jou ook ivm je contract. Ik ben zelf de afgelopen 1,5 regelmatig ziek thuis geweest. In maart kreeg ik om die reden voor de 3e keer een tijdelijk contract, omdat er geen zicht was hoe het zich verder zou ontwikkelen. Dit leidde er toe dat ik mij ondanks de enorme pijnklachten mij niet meer 100% ziek durfde te melden, hoewel dat wel beter zou zijn geweest. De eerste maanden ging het prima, maar helaas moest ik mij een maand geleden toch weer ziek melden, maar bleef ik halve dagen werken. Toen kwam alsnog de mokerslag en werd mij verteld dat mijn contract vanaf 1 september niet verlengd gaat worden. Ondanks veel protest van collega's en supervisors, heeft hogerhand toch besloten dat ik geen vast contract krijg. Uiteraard zwaar teleurgesteld en verdrietig, omdat ik altijd met veel plezier naar mijn werk ging, leuke collega's heb en mijn inzet ondanks alles niet voldoende is gebleken. Maar nu probeer ik het positief te draaien, ga ik mij alleen nog maar focussen op mijn lijf, herstel en op de operatie. Ik hoop dat de rust die ik nu ga krijgen, mijn lijf goed gaat doen.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, hoewel ik wel van mening ben dat je ook met je werkgever misschien een fifty fifty deal zou kunnen maken. Bijvoorbeeld 2 weken ziektewet en daarna een paar weekjes vakantie om zoals je zelf zegt te wennen aan de nieuwe leefstijl.
29/11 GBP door Dr Bruin MC Slotervaart


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-07-2017 12:29

Ik houd nooit zo van de manier, waarop werkgevers mensen in een positie zetten, waarin ze bang zijn, dat hun contract niet verlengd wordt.
Daardoor gaan ze dingen doen, die dus eigenlijk niet goed zijn.
Als een werkgever er nier voor zorgt, dat er goede eet- en drinkpauzes zijn klopt dat niet.
Als een werkgever er niet voor zorgt, dat iemand gewoon onbezorgd ziekteverlof kan nemen, klopt dat niet.
Dat zijn vaak werkgevers, die een klein bedrijf hebben en ook niet groter willen worden, omdat ze dan te maken krijgen met een CAO en een ondernemingsraad en daar zitten ze niet op te wachten.
Ondertussen zijn hun werknemers de dupe, want die kunnen geen kant op, want anders wordt hun contract niet verlengd.
Op zo'n manier krijgen werkgevers mensen, die zich in bochten wringen om te voldoen aan de gestelde voorwaarden.
Geen goede zaak...
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie