Voorbereiding GBP operatie

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Vicky:-)
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-07-2016 22:47

Voorbereiding GBP operatie

Bericht door Vicky:-) » 09-04-2017 00:54

Hoi allen,

Ik heb hier al wel eens vaker geschreven en al heel veel meegelezen en heb nu een vraag:
Hoe gaat de voorbereiding van een gastric bypass-operatie precies in z'n werk?
En dan bedoel ik vanaf wanneer je 's ochtends, op de dag van de operatie, aankomt in het ziekenhuis, totdat je onder narcose bent.
Ik ben namelijk nog nooit geopereerd en zou wel eens willen weten hoe dat in z'n werk gaat, heel gedetailleerd.
Ik weet wel dat je eerst moet bloedprikken, en voor de anesthesie krijg je geloof ik zo'n kapje op waardoor je moet ademen en dan wegraakt.
Daarvóór natuurlijk nog een infuus..
Maar hebben jullie ook een andere manier van onder narcose gebracht worden gehad en zoja, op welke manier dan?
En op wat voor dingen word je allemaal aangesloten? En wat gebeurt er nog meer?

Ik heb hier al wel het één en ander gelezen, bijv. van Edgeone als ik het mij goed herinner en dat was zeer nuttig waarvoor dank! :-)
Maar meer info is altijd welkom. Dan weet ik wat ik kan verwachten.
Ik word binnenkort geopereerd in Het Slotervaartziekenhuis. Maar dat zal denk ik niet heel veel afwijken van de GBP operaties in andere ziekenhuizen.
Oja, ik ben diabeet..
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 09-04-2017 07:39

Hoi Vicky.
Ik ben heel ergens anders geopereerd, dus dat is niet hetzelfde.
Maar ik kreeg geen kapje voor de narcose, alleen iets in mijn infuus.
Maar je krijgt vast wel antwoord van mensen, die ook in het Slotervaart zijn geholpen.
In elk geval veel succes gewenst!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Edgeone
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-04-2016 15:30

Bericht door Edgeone » 09-04-2017 12:14

Hoi Vicky weet niet of je mijn operatie verhaal heb gelezen ik kreeg een kapje en een spuitje... maar ik was vrij gedetailleerd hier een link: Operatie verhaal
er zijn genoeg andere mensen die hun verhaal hebben geschreven. als je vragen hebt dan kan je ze altijd stellen :)
Vicky:-)
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-07-2016 22:47

Bericht door Vicky:-) » 09-04-2017 16:14

Dank je wel Tigger. Jij kreeg dus alleen iets in je infuus...
Voor de mensen die geopereerd zijn in het Slotervaart ziekenhuis, wat kregen jullie? Valt er te kiezen?

Edgeone, ja jouw verslag is inderdaad heel erg gedetailleerd en ook erg prettig om nogmaals te lezen nu ik vlak voor de operatie sta (1 mei).
Die ga ik zeker ook nog nalezen net na mijn operatie. Ik zal dan ook wel zoals iedereen op een gegeven moment in een dip verkeren.
En dan lees ik jouw verslag nog eens goed door, dat zowat iedereen wel een moment kent van 'wat heb ik mezelf aangedaan'.
Maar herinner mij de resultaten die je tot nu toe geboekt hebt -54,3 kilo binnen zo'n 5 maanden!!! Wauw!- en dan weet ik dat het goed kan komen.
Jij bent voor mij wel een goed voorbeeld van hoe goed het kan gaan als je er maar alles aan doet.
Hopelijk krijg je weer meer energie voor het sporten.

Oja, vanaf wanneer konden jullie weer op jullie zij slapen, na hoeveel nachten? Want op mijn rug zal ik zeker ook een stuk minder goed slapen.
Mari68
Berichten: 126
Lid geworden op: 13-09-2016 09:04

Bericht door Mari68 » 09-04-2017 20:32

De 3 e nacht op mijn zij, de 4e op mijn buik. Maar het mag gelijk. Ik kreeg iets via t infuus en een kapje kapje vond ik eng
19-10-2016 GBP drs. van Himbeeck
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 09-04-2017 21:10

Je kunt toch gewoon zeggen, dat je geen kapje wilt?
Dan doen ze het wel anders.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
zeehexjuh
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-01-2012 16:02

Bericht door zeehexjuh » 10-04-2017 16:50

ik ben in OLVG West geopereerd. Ik moest mij om 7 uur in de ochtend melden. Dan nemen ze je gegevens met je door. Daarna werd ik naar de kamer gebracht waar ik na de operatie zou komen te liggen. Ik zou om half 10 geopereerd worden. Ik moest om 8 uur twee paracetamol innemen om alvast een pijnstillende spiegel op te bouwen. Daarna werd er nog bloed afgenomen. Om half 9 moest ik mij omkleden. Operatie schort aan, sokjes en een panty achtige onderbroek. Om 9 uur werd ik opgehaald om naar de uitslaapkamer gebracht te worden. Daar werd nog tig keer aan mij gevraagd welke operatie ik kreeg, werden nogmaals een aantal gegevens doorgenomen ( allergien, naam, geboorte datum, soort operatie ) en toen was het tijd voor mijn infuus. Die was geplaatst in een ader op de bovenkant van mijn linkerhand. Ook werd ik van een aantal plaksensoren voorzien die mijn hartslag in de gaten zouden houden. Ook kreeg ik nog een klemmetje om mijn vinger voor het zuurstof gehalte in mijn bloed. Toen het tijd was werd ik opgehaald om naar de OK te gaan. Daar aangekomen moest ik zelf overstappen van het bed naar de operatie tafel. Nogmaals de gegevens doornemen. Er werd ook nog een band aangebracht om de bloeddruk te meten en toen kreeg ik een kapje op mijn mond en neus met alleen zuurstof. Die ademde makkelijk in maar zeer zwaar weer uit. De narcose ging via het infuus. en ik werd al gewaarschuwd dat ik daar een beetje dizzy van zou worden maar dat alles goed zou komen. En toen zeiden ze "welterusten en slaap lekker". Ik werd inderdaad een beetje dizzy maar bleef mij focussen op mijn ademhaling en voor ik het wist hoorde ik "mevrouw..... mevrouw.... wakker worden, de operatie is geslaagd".

Ik had het idee dat ik gewoon in mijn eigen bed lag te slapen en dat mensen mij in mijn slaapje stoorde. Ik wilde mij omdraaien maar dat mocht niet. Toen ben ik weer in slaap gevallen en even later weer wakker geworden. Ik voelde pijn aan mijn maag en een zuster kwam al snel toelopen. Ik kreeg extra verdoving en de pijn trok snel weg. Toen ik eenmaal goed wakker was, werd ik naar de kamer terug gebracht. De volgende dag mocht ik alweer naar huis.

Vanaf de eerste nacht lag ik al op mijn rechterzij te slapen. Ik had wel een kussen van thuis meegenomen die ik tegen mijn buik had gelegd. dat lag best comfortable.
Afbeelding

17-03-2017 GBP door Dr. Wagensveld (OLVG-west)
17-03-2018 1 jaar na GBP -28 kgs
Ankie1403
Berichten: 19
Lid geworden op: 30-03-2017 17:48

Bericht door Ankie1403 » 10-04-2017 17:36

Hoi Vicky!
Hier mijn verhaal:
Ik moest me om 11.30 melden in het ziekenhuis, daar werd ik opgewacht door een verpleegkundige. We hebben een soort 'opname-gesprek' gehad, ze vroeg welke operatie ik zou krijgen, wat mijn gewicht was (moest ook nog even wegen daar) en of ik nog vragen had. Er werd het een en ander uitgelegd over de procedure en de tijd dat ik daar werd. Mijn vriend kreeg de gegevens van het ziekenhuis en de verpleegsters mee en zij vulden zijn telefoonnummer is zodat de arts hem na de operatie kon bellen en de verpleegkundige konden bellen als ik terug was op de kamer.
Daarna mocht ik naar de kamer, heb ik daar mijn spulletjes ingeruimd. Ik kreeg 2 paracetamol en een kalmeringsmiddeltje (ook een pilletje).
Op een gegeven moment kwam de verpleegster zeggen dat het bijna tijd was en dat ik nog even naar de wc moest gaan. Daarna kreeg ik mijn operatieschortje aan en werden mijn benen opgemeten voor de trombosekousen. Daarna ben ik in mijn bedje gaan liggen en werd ik naar de operatiezaal gereden. Wat was het daar koud! Een heel stuk kouder dan op de rest van de afdelingen. In een soort 'voorkamer' van de operatiezaal werd ik nogmaals gevraagd welke operatie ik kreeg. Daarna kreeg ik een infuus en werd ik naar de operatiezaal gereden. In de operatiezaal moest ik zelf overstappen van mijn bed naar het operatiebed en kreeg ik een aantal plakkertjes opgeplakt om de hartslag in de gaten te houden en een klemmetje op mijn vinger voor het zuurstofgehalte. Ook kreeg ik nog een bloeddrukband om en een warme deken, omdat het daar zo koud was.
De chirurg kwam naar de operatiezaal en nam met de andere artsen nog wat dingen door, er werd me nog een keer gevraagd voor welke operatie ik kwam en er werd aan de chirurg gevraagd hoe lang de operatie ging duren ("een uurtje!" zei hij). De anesthesist legde uit dat ik een mondkapje kreeg om door te ademen en dat de narcose via het infuus kwam. Ik moest een aantal keer diep ademhalen en aan iets leuks denken van hem, en weg was ik!

Toen werd ik wakker. Naja, wakker kun je het niet noemen.. Eerder een soort roes. Ik had pijn in mijn zij en kreeg daarvoor een smelttablet oxycodon en weer weg was ik. Daarna werd ik wakker en kreeg ik een waterijsje. Deze is echter in mijn hand gesmolten (omdat ik weer in slaap viel..) en heb ik uiteindelijk 'opgedronken'. Het volgende dat ik me herinner is dat ik in mijn kamer wakker werd van mijn vriends stem!

Op de kamer kreeg ik nog twee opblaasbare kousen over mijn kousen, die zorgden ervoor dat het bloed in je benen blijft stromen. Deze pompte zich om de zoveel tijd even op. 3x per dag werd mijn hartslag en bloeddruk gemeten en regelmatig piepte het apparaat van het infuus, dat het infuus leeg was. Erg irritant 's nachts! Ik heb de eerste nacht bijna niet geslapen, omdat ik niet op mijn rug kan slapen. De tweede nacht heb ik een beetje op mijn zij kunnen liggen, dit scheelde al. Na 2 nachtjes mocht ik weer naar huis. :)

Hopelijk helpt dit je een beetje!
Afbeelding

08.02.'17 - Screening MMC Eindhoven
22.03.'17 - GBP MMC Eindhoven
Vicky:-)
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-07-2016 22:47

Bericht door Vicky:-) » 11-04-2017 11:05

Dank jullie wel zeehexjuh en Ankie1403 voor jullie zeer uitgebreide verslag! Ja, daar heb ik zeker iets aan!! :D
Jullie zijn allebei ook nog maar net geopereerd zag ik! Nou ja, in ieder geval nog maar kort geleden.

Erg fijn, zo'n uitgebreid verslag tot in details want op t.v. zie ik natuurlijk wel eens operaties maar meestal zie je korte fragmentjes waar tussendoor dus dingen worden weggelaten. En meestal zie je ook vooral het snijwerk, de operatie zelf en die hoef ik nou weer níet in details te weten, zo kort voor mijn allereerste operatie! :lol:
Hoe lang duurde het bij jullie (en anderen) vanaf dat je je na de operatie realiseerde dat je wakker was en dat je weer helemaal normaal aanspreekbaar was voor anderen?
Deze vraag i.v.m. mijn man en kinderen die op bezoek willen komen later die dag.
Ik word naar verwachting rond 8.30 uur geopereerd. Zal ik dan rond 16.00/16.30 uur weer goed genoeg wakker zijn, dus zonder dat ik steeds wegdommel als mijn bezoek er is? Of dat ik wel wakker kan blijven maar vecht tegen de slaap? Lijkt me wel rond die tijd!
Ankie1403
Berichten: 19
Lid geworden op: 30-03-2017 17:48

Bericht door Ankie1403 » 11-04-2017 18:37

Hoi Vicky, graag gedaan! Ik ben rond 14.00 geopereerd en was pas tegen 17.30 terug op de kamer, het bezoek mocht vanaf 19.00 komen en daar heb ik grotendeels doorheen geslapen. Ik denk dat het met jouw tijden wel redelijk moet lukken. :)
Afbeelding

08.02.'17 - Screening MMC Eindhoven
22.03.'17 - GBP MMC Eindhoven
Plaats reactie