Mindtwist

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Zomer1971
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-04-2017 05:06

Mindtwist

Bericht door Zomer1971 » 22-04-2017 10:20

Ik breek mijn nek over twijfels of zoals we in Brabant zeggen ik emmer maar door over vanalles wat zou kunnen gaan gebeuren.. ik kan van alles bedenken waarom ik me niet moet laten opereren. Terwijl ik 100 % zeker weet als ze tegen me zeggen we hebben wat engs op uw maag gevonden waardoor de helft van uw maag eruit moet, nou dan was ik gisteren al op die operatietafel gekropen. Idem voor mijn kinderen, heeft een van de 2 om wat voor rede dan ook de helft van maag nodig, ik ga vandaag nog op die operatietafel liggen nog wel zonder narcose als het moet.

Maar dan ik..zelf.. ik laat de ernst van obesitas niet tot me doordringenof zo, 162 cm 100 kg bmi 38.1, dat maakt mij toch een flinke meid, waarom ervaar ik zoveel angst en twijfel en durf ik de operatie niet aan, terwijl ik bij eerder genoemde reden meteen de knoop door zou hakken, meteen en heel resoluut.
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 22-04-2017 13:18

Naar hé, dat ge-emmer, de twijfel en de angst. Heel begrijpelijk.
Alleen heeft het zo weinig zin, want je emmert over wat als ..... gebeurt.

Misschien helpt het om de voor- en nadelen van de operatie naast elkaar te zetten. Bij twijfel, ge-emmer en angst kun je die lijst er weer bijpakken.
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 22-04-2017 13:26

en bedenk je ook eens hoe ongezond je lichaam nu eigenlijk is.
Waarom moet er eerst wat "engs' in je maag zitten. Obesitas is ook wat engs, eventuele suikerziekte die je kan krijgen is ook iets "engs", hartproblemen die je kan krijgen door obesitas is ook iets "engs". Genoeg enge dingen die de knoop door zouden moeten hakken.

Wat is de angst voor de operatie? Overlijden? De kans is groter dat je komt te overlijden door een verkeersongeval dan op de operatie tafel.
Is de angst de eventuele complicaties? Ja die kan je krijgen, maar wat voor complicaties krijg je als je blijft zoals je nu bent of misschien nog zwaarder?
Maar weet wel dat er procentueel maar heel weinig geopereerden een complicatie krijgen, natuurlijk moet je je ogen er niet voor sluiten, maar de kans is heel klein.

Gun jezelf een gezond lichaam!
Kaatje1234
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-01-2017 11:39

Bericht door Kaatje1234 » 22-04-2017 21:59

Lieve zomer, wat zal dat ge-emmer een drukte in je hoofd geven., voor jouw geruststelling; ik ben vorige week geopereerd en het is mij zo enorm meegevallen. En ik ben echt een watje want hiervoor nog nooit geopereerd. Denk aan het einddoel, je kan het!
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 23-04-2017 08:57

Ik ga nooit iemand een operatie inpraten.
Je zult het helemaal zelf moeten beslissen.
Je kunt wel alle voors en tegen naar elkaar op een lijstje zetten.
En dan voor jezelf een eerlijke afweging maken.

Maar ook al zou je het traject wel ingaan, dan nog ben je niet binnen een week geopereerd.
Daar gaan nog wel wat maanden overheen.
En je kunt dan nog steeds op elk gewenst moment ervan af zien.
Sterkte met je besluitvorming!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Edgeone
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-04-2016 15:30

Bericht door Edgeone » 23-04-2017 10:25

gek, ik heb het omgekeerde... ik zou het morgen weer doen :)
Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

Bericht door Hyperion » 23-04-2017 10:44

@zomer1971: Ik ben het dus faliekant niet eens met jou (met een knipoog). Toevallig heb ik van de week een BBC documentaire gezien over obesitas in de UK. Wat blijkt? Als je eenmaal een BMI hebt van groter dan 30 heb je maar een kleine kans dat je op eigen kracht weer terugkomt op een normaal, gezond gewicht - en ook een gezond gewicht kan blijven houden. Ik heb de aantallen genoemd in een draadje "waarom dikkerds dik blijven" in het subforum de theorie van de gastric bypass. Ik zou zelfs zeggen: de kans is nagenoeg nihil dat je op eigen kracht duurzaam een gezond gewicht kan behouden.

Je mag van jouw arts verlangen dat de oorzaken van het overgewicht gedegen worden onderzocht. Je mag twijfelkonten over het ondergaan van een ingreep mocht dat de uitkomst zijn van de onderzoeken. Maar op het eind van de dag is het helder in jouw geval: Geen ingreep ==> overgewicht ==> kortere levensduur en comorbiditeit. Punt. Dus twijfelkonten is prima, zelfs heel verstandig - maar met het niet nemen van een besluit doe je jezelf (en jouw omgeving) tekort.

Sorry, beetje strenge posting, maar met de beste bedoelingen.
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 23-04-2017 10:46

Nog een aanvulling van mijn bericht, naar aanleiding van het bericht van Tigger:

Wat de uitkomst is van die lijst maakt niet uit. Zolang jij je er goed bij voelt.
Je hoeft/moet de operatie niet doen, je mag van idee veranderen.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 23-04-2017 11:06

Edgeone schreef:gek, ik heb het omgekeerde... ik zou het morgen weer doen :)
Ik ook...
Het enige, waar ik spijt van heb, dat ik dit niet al jaren eerder heb laten doen...
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Zomer1971
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-04-2017 05:06

ervaring delen

Bericht door Zomer1971 » 24-04-2017 07:19

Bedankt allemaal voor jullie advies, wijze woorden en de ervaring die jullie allemaal willen delen.
Mijn ratio vertelt me heel goed wat het beste voor me is, wat het moeilijk voor me maakt is een duiveltje op mijn schouder... :?
Plaats reactie