Wil je een sleeve of een gbp?

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Justme2
Berichten: 37
Lid geworden op: 10-04-2018 09:29

Bericht door Justme2 » 25-10-2018 08:06

Ik heb het vol verbazing en afschuw gelezen. Is dit echt serieus?
Wat een smerig en ongezond idee eigenlijk. :shock:
Wat mij betreft slaan ze hiermee behoorlijk door en doet het idd aan eetstoornissen denken.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Tigger » 15-06-2019 08:57

Mijn hele verhaal is weg! :shock:
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Tismewat
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-08-2019 16:45

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Tismewat » 09-08-2019 14:25

Ik ben benieuwd naar een paar zaken, ...

Kun je na de operatie (GBP) met dat kleine maagje nog wel voldoende drinken? Je mag ook een half uur voor tot een half uur na het eten niet drinken. En je wordt geadviseerd 5-6 x kleine hoeveelheden te eten, dus 6 x ruim een uur niet drinken per dag, en verder heel kleine beetjes.Daar maak ik mij wel een beetje zorgen over, is daar verschil tussn GBP en sleeve mbt drinken.

Hoe is je hongergevoel, je 'trek hebben" na de GBP. En na de sleeve? Ik eet beslist gezond maar omdat het mij goed smaakt en uit gewoonte,eet ik veel te veel. In combinatie met weinig beweging. Daarbij denk ik aan bv. het eerste jaar na de operatie, en hoe ontwikkelt zich dat honger cq trek ervaren na het eerste jaar na GBP.

IK heb ooit ergens gelezen of gehoord voor diabetici type 2 met slechte bloedsuikers is de GBP de betere keuze?
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Saffron » 10-08-2019 12:50

- ik kan met mijn GBP voldoende drinken. Het is wel iets dat aandacht vraagt gedurende de dag. Dus flesje water meeslepen. Want wat ik vroeger deed, een dag niks drinken en s avonds een paar keer een halve liter in één teug wegklokken, is echt geen optie meer. Maar het is ook weer niet zo dat ikzelf veel moeite heb met drinken. Paar slokken lukt makkelijk.

- ik ben met mijn GBP veel sneller verzadigd dan voorheen. Het mechanisme dat je te vol zit en je maag op gaat spelen is maar één van de werkzame aspecten. Maar dat weten veel mensen niet.
Je eten komt door de bypass sneller in de dunne darm. En dat is de plaats waar je verzadigingshormonen worden aangemaakt, die je hersenen het signaal geven dat je genoeg hebt gehad. Dat helpt bij snel verzadigd raken. Je eet ook langzamer, dus je krijgt ook minder binnen in de tijd tot het zover is. Ook met je hongerhormonen doet het vanalles. En ook daar reageert je brein weer op, waardoor je minder honger ervaart en sommigen zelfs helemaal geen trek meer hebben in eten.
Ik heb dus los van mijn pouchinhoud minder honger en ben sneller verzadigd. Goddank, want de hele dag dezelfde honger houden en nauwelijks verzadiging, maar toch amper wat kunnen eten door een kleine maag...dat zou echt een hel geweest zijn. ;)
Wie echt hardnekkig in eetgedrag is en die verzadigingssignalen negeert, kan er met een GBP wel prima smokkelen. Wat vloeibaar is en glad, gaat makkelijk door. Ik heb wel eens iemand gehoord die een halve liter ijs wegkreeg. Ik geloof dat zonder meer. Je hebt geen maagklep meer, dus dat spul glijdt lekker makkelijk verder. Dus kunnen sommigen zo, als ze dat willen, een hele berg suiker en vet naar binnen werken zonder dat hun pouch zegt dat hij vol is. Dat gaat bij een sleeve niet, die heeft een maagklep.
Het is misschien wel een zegen dat een deel van de mensen met een GBP dumpings krijgt van veel vet of suiker. Je wordt dan hartstikke ziek als je er teveel van eet en de meesten laten het dan wel uit hun hoofd. Een soort straf dus. Die dumpings schijnen weer zelden voor te komen bij een sleeve.

- Bij diabetes schijnt een GBP de voorkeur te hebben, omdat het effectiever is. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat een sleeve je niet kan helpen van je diabetes af te komen. Als een sleeve om bepaalde redenen beter bij je past zou ik dat zeker aankaarten en stevig daarover doorvragen bij je arts. Een arts ziet vaak vooral je diabetes en jij kent jezelf en je eetgedrag.
GBP op 17-4-2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Tigger » 11-08-2019 09:59

Mijn diabetes is na mijn sleeve operatie gereduceerd tot nul.
Aangezien diabetes nooit zal genezen, is dit het beste resultaat.
Geen verhoogde bloedsuikers meer, geen medicatie.

Drinken gaat anders, maar wel goed.
Ik kan geen heel glas achter elkaar wegklokken, zoals vroeger, het gaat echt met veel meer beleid.
Maar ik haal makkelijk de 2 liter per dag.
Met zes eetmomenten per dag, kan je dus 1,5 keer 6= 9 uur per dag niet drinken.
Mijn chirurg houdt zich alleen aan het niet drinken tijdens het eten tot een half uur na het eten.
Ik drink gewoon tot vlak voor het eten.

Ik ben ook een volume eter, dat wil zeggen, dat ik tussendoor niet snaai, maar wel veel te grote porties opschep.
Dat kan natuurlijk niet meer nu, dat is ook de bedoeling van de maagverkleining.
Tot op heden weeg en meet ik mijn eten af.
Mijn sleeve is ongeveer 175 ml. inhoud, dus meer gaat er per keer niet in.
Ik houd me nog steeds aan die hoeveelheid, want als ik meer eet (al is het maar 1 hap), is dat uitermate oncomfortabel en kan ook pijn geven.

Het hongergevoel is niet meer te vergelijken met voor de operatie.
Soms vergeet ik zelfs te eten, dat was me vroeger nooit gebeurd. :D
Tot zeker anderhalf jaar na de operatie heb ik helemaal geen honger meer gehad, en eigenlijk nu nog steeds niet.
Ik merk alleen dat ik moet eten, omdat ik slap en shaky wordt.
Ik eet meer op de klok, dan op mijn hongersignalen.

Je zult echt je eigen afweging moeten maken, wat betreft de operatie.
Sleeve, gbp, ds, allemaal keuzes.
Lees je goed in en maak dan je keuze.
Chirurgen adviseren niet altijd naar beste keuze voor de patient, daar moet je even op letten.
Ik ben heel blij met mijn sleeve, voor mij was dat de beste keus.
Succes!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Annetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-08-2019 23:04

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Annetje » 26-08-2019 19:49

Ik ben benieuwd over een tijdje wat de chirurg mij gaat adviseren. Ik neig steeds meer naar een sleeve namelijk. Ik ben ook volume eter en vanmwege medicatie. En omdat de verbinding maag/darm intact blijft
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Re: Wil je een sleeve of een gbp?

Bericht door Tigger » 27-08-2019 07:29

Het is niet onverstandig om te goed te kijken naar wat je het beste lijkt.
Ik ben ook een volume eter en ik ben superblij met mijn sleeve, een gbp had bij mij niet gepast.
Weet, wat je wilt (en vooral waarom), dan kan je een goed gesprek aangaan met je chirurg.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie