Borstvoeding tijdens traject

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 08-03-2018 17:40

Ja, precies...
Ik zou zelf het risico niet willen nemen.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Truusepluus
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-01-2018 21:10

Bericht door Truusepluus » 08-03-2018 18:38

Ik zou het ook niet doen.
Algemeen advies bij al gewoon lijnen is dat pas te doen nadat je met BV gestopt ben omdat de afvalstoffen niet bevordelijk zijn voor je kindje. Dus na een GBP al helemaal niet, lijkt mij
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
01/2/2018 Informatie bijeenkomst NOK
21/2/2018 Screening
14/3/2018 JA
21/3/2018 start pre-op traject van 6 weken

Afbeelding
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 10-03-2018 17:14

Mijn ervaring is dat lactatiekundigen niet altijd gedegen medisch onderlegd zijn. Bespreek het anders eens met je consultatiebureauarts.
GBP op 17-4-2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 10-03-2018 17:42

En mijn ervaring met consultatiebureau artsen is dat ze niet voldoende kennis hebben van borstvoeding, zeker niet voor langere tijd.
Dus: als het puntje bij het paaltje komt, komt het neer op de ervaringsdeskundigen en je eigen nuchtere boerenverstand.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 11-03-2018 21:49

Tigger schreef:En mijn ervaring met consultatiebureau artsen is dat ze niet voldoende kennis hebben van borstvoeding, zeker niet voor langere tijd.
Dus: als het puntje bij het paaltje komt, komt het neer op de ervaringsdeskundigen en je eigen nuchtere boerenverstand.
Die ervaring heb ik dan weer totaal niet. En ik ken er beroepshalve een heleboel. En ook een boel lactatiekundigen trouwens. :wink: Een lactatiekundige zal je prima verder kunnen helpen als het gaat om vragen over de dagelijkse praktijk van het voeden. Maar dit is echt een vraag van medische aard. Een GBP heeft nogal wat fysiologische implicaties...

Maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben met een CB-arts of juist een breed onderlegde lactatiekundige treffen.
GBP op 17-4-2018
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 16-03-2018 06:44

Ik ben uiteraard na deze berichten eens verderop gegaan! Heb mijn lactatiekundige uit het ziekenhuis gebeld. Zij gaf heel eerlijk aan hier te weinig over te weten. Ze heeft mij een andere lactatiekundige en haar eigen docent gemaild voor info. Dit is wat ik terug kreeg!

Hallo Marianne,



Ik heb antwoord gehad van een docent van mijn lactatie-opleiding.

Dit is wat ze schreef:





Als je een gastric bypass krijgt moet je inderdaad altijd daarna een voedingssupplement gebruiken. Het risico van “teveel afvalstoffen” in de moedermelk is niet bewezen.



Voor de verwerking van de afvalstoffen zijn er meerdere mechanismes van invloed. De functie van lever, nieren en darmen van de moeder is daarin de eerste zuivering. Vervolgens maakt het uit of de baby nog een permeabele darm heeft, of deze al (bijna) is gesloten. Dat sluiten gebeurt ongeveer rond de 6 maanden. Daarnaast is ook de functie van lever, nieren en darmen van de baby van belang. Hoe jonger de baby is, hoe onrijper dat systeem is. Tenslotte heeft de lactocyt zelf nog een filterfunctie en maakt het uit hoeveel melk de baby per dag krijgt. Al met al zullen bij een borstgevoede baby van meer dan 6 maanden de risico’s waarschijnlijk beperkt zijn.



Als een moeder in de eerste weken heel veel afvalt is de kans groter dat de baby met de afvalstoffen in aanraking komt, dan in de situatie die je nu beschrijft.



Er is nog onvoldoende research beschikbaar over de gevolgen van een GBP op een voedingsperiode en een eventuele volgende zwangerschap. De algemene adviezen die nu gegeven worden zijn dan ook niet evidence based. Als je vanuit de orthomoleculaire geneeskunde kijkt worden er hele andere suppletieadviezen gegeven bij GBP dan bij de reguliere geneeskunde.



Juist omdat er nog zo weinig bekend is zou ik willen adviseren om bij voorkeur bij een orthomoleculaire (huis) arts advies te vragen over welke suppletie in deze specifieke situatie is aangewezen.



Een goede orthomoleculaire multivitamine (geen kruidvat of etos) met daarnaast eventueel een aanvulling van visolie en vitamine D lijkt mij op zijn plek. Bij een arts kan er dan eerst bloed afgenomen worden zodat er nu een uitgangswaarde is en straks na de GBP gericht bijgestuurd kan worden.





Ik hoop dat ik je met dit antwoord heb kunnen helpen!

Mocht je toch twijfels hebben over wel/niet doorgaan met de borstvoeding dan zou het ook nog een optie kunnen zijn om nu een voorraad aan te leggen voor na de operatie. Je kunt op deze manier je zoon toch nog een flinke poos langer moedermelk geven.



Veel succes met de operatie en het herstel erna. Spannend hoor!



Groetjes,

Edith Westerink

Lactatiekundige MKC


Dus ik kan gelukkig doorgaan als mijn zoon wil en de melk blijft komen! Hij is namelijk 8 maanden oud als ik geopereerd wordt. Voor de zekerheid ben ik alsnog een voorraadje aan het invriezen!
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 16-03-2018 06:45

Oh even ter aanvulling de lactatiekundige die zij mailde heeft zelf een gbp gehad!
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 16-03-2018 08:36

Jammer, dat niemand het echt weet.
En dat "niet bewezen" hebben we al te vaak gehoord.
Maar dit is mijn menig.
Ik wens je sterkte met je besluitvorming.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 16-03-2018 09:40

Vraag het toch nog maar even na bij een arts. En dan bij voorkeur niet bij een orthomoleculaire (ik vind het bestwel schokkend dat iemand van een opleiding tot lactatiekundige daarheen verwijst. Maar tegelijkertijd verbaast het me helaas weer niks. Lactatiekundigen hebben 'evidence based' nou eenmaal niet hoog op de agenda staan).

Wel kans dat een arts je er ook niet zoveel over kan vertellen, want er zal niet veel wetenschappelijk onderzoek gedaan zijn naar het effect van GBP op borstvoeding. Maar een goede reguliere arts zegt je dat eerlijk en gaan niet vanalles uit de dikke duim zuigen. En kan je in ieder geval vertellen waar je alert op moet zijn.

Edit:
Ik heb nog even voor je naar wat wetenschappelijke reviews gezocht. Wel in het Engels, maar de moeite van het lezen waard. http://www.ingentaconnect.com/contenton ... 3/art00003

http://www.ingentaconnect.com/content/s ... _TrendMD_0
GBP op 17-4-2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 16-03-2018 10:12

Dankjewel voor de links.
Ik heb even vluchtig gekeken, maar ook daar staat niet veel in, wat deze specifieke vraag betreft.
Alleen over de effecten op mam en haar eigen voeding.

Als er geen studies naar gedaan worden/zijn, is er inderdaad niets bewezen.
Dat is niet hetzelfde als "het kan geen kwaad" of "ja hoor, prima, niets aan de hand".
Ik ga ook nog eens verder zoeken.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie