Voorbereiden op de screening (TIPS?!)

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Jmcmm
Berichten: 37
Lid geworden op: 19-03-2018 21:30

Voorbereiden op de screening (TIPS?!)

Bericht door Jmcmm » 21-03-2018 14:19

Hey allemaal!

Volgende week dinsdag heb ik mijn screening in het Twee Steden ziekenhuis.
Hiervoor ben ik ontzettend zenuwachtig omdat ik vooral bang ben om afgewezen te worden.

Dat is ook waarom ik dit plaats. Hebben jullie tips om me voor te bereiden?
Zoals dingen die ik moet zeggen of juist niet moet zeggen? Dingen die ik van te voren moet doen en wat ik vooral niet moet doen?
Mijn vriendin heeft mij geadviseerd een eet dagboek bij te houden dus hier ben ik vorige week al mee begonnen.

Alle tips zijn welkom!
:D
Gastric Sleeve 8 november 2018
Sillyme
Berichten: 26
Lid geworden op: 31-01-2018 14:40

Bericht door Sillyme » 21-03-2018 15:33

Hoi!

Allereerst van harte welkom!
Ik ben zelf gescreend en geopereerd in het Twee Steden ziekenhuis. Ik kan je alleen maar geruststellen want ik vond de screening erg prettig daar. De mensen zijn begripvol en vooral behulpzaam. Het was mij echt meegevallen!
Mag ik je vragen waarom je bang bent voor een afwijzing? En wil je vertellen wat je BMI is?
Verdere tips? wees gewoon eerlijk tijdens het gesprek :) Alvast veel succes!
Gastric bypass gehad op 25-11-2016
Startgewicht 113.2kg
huidig gewicht 67.4

*Nieuw account moeten aanmaken/zelfde naam*
Brabootje
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-01-2018 11:09

Bericht door Brabootje » 21-03-2018 16:06

Hoi

Ik heb ook mijn screening gehad bij ETZ.
Je komt in een carrousel met de dietist, de psychologe en de internist. Daarnaast moet je een hartfilmpje laten maken op die dag.
In principe kun je het verhaal zo mooi maken als je zelf wilt. Zelfs zo dat je meteen een operatie krijgt. Ik vind echter dat als je het mooier maakt dan het is, dat je daar vooral na de operatie jezelf mee hebt. Dus mijn advies is: vertel de waarheid, dan krijg je ook de beste begeleiding.
Het beleid van het ziekenhuis is om problemen/aandachtspunten voor de operatie aan t pakken, omdat blijkbaar vaak motivatie om er iets mee te doen na de operatie minder is.
De kans hierdoor op een voortraject is aanwezig. Ik loop momenteel ook een kort voortraject en ik moet zeggen dat het me echt iets oplevert (ook al dacht ik van te voren van niet). Het zijn heel aardige mensen in het team en willen op alle manieren met je meedenken.
30-01-2018 screening ETZ
06-02-2018 JA met kort voortraject
08-05-2018 gesprek chirurg
01-06-2018 OPERATIE SLEEVE
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 21-03-2018 16:06

Wat Sillyme al zegt: wees eerlijk.
Dat komt alleen maar je proces ten goede.
Ze zijn er om je te helpen, en door eerlijk te antwoorden kan die hulp op jou persoonlijk worden toegespitst.

Edit: ik zie dat Brabootje dit ook zegt.
Echt, het is voor je eigen bestwil.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Brabootje
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-01-2018 11:09

Bericht door Brabootje » 21-03-2018 16:11

Ik lees in een ander topic dat je een BMI hebt van 40,6. daarmee kom je in aanmerking voor operatie, mits je geen psychische problemen hebt, je medische situatie onder controle is en je bijv geen eetbuien hebt.
Dat zijn de grootste punten tijdens screening.

Naar dietisten bewijs is bij mij niet gevraagd!
30-01-2018 screening ETZ
06-02-2018 JA met kort voortraject
08-05-2018 gesprek chirurg
01-06-2018 OPERATIE SLEEVE
Jmcmm
Berichten: 37
Lid geworden op: 19-03-2018 21:30

Bericht door Jmcmm » 21-03-2018 18:56

Ik had toen de huisarts mij doorverwees een BMI van 40,6.

Dankjewel voor jullie reacties! Ik bedoelde ook niet of ik er een mooi verhaal van kon maken maar meer of er dingen zijn die zij graag willen weten en of ik mij kan voorbereiden op wat ze van mij willen weten.

Ik ben vooral bang om afgewezen te worden omdat ik eerder het advies heb gekregen om een dietist te bezoeken en dat heb ik ook gedaan (gewochtsconsulent) maar heb daarvan geen bewijs of iets dergelijks. Dit had ik wel aangekaart bij de assistente die de afspraak maakte maar alsnog ben ik bang dat ze zeggen dat ik eerst een echte dietist moet bezoeken met resultaten op papier enzo... de gewichtsconsulent zei dat dit weinig zin heeft omdat ik altijd een hongergevoel heb hoe veel ik ook eet..
Gastric Sleeve 8 november 2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 21-03-2018 19:18

Waar ze naar zullen kijken is je eetgedrag.
Ben je een volume eter of een snaaier?
Ben je iemand, die meerdere malen een bord vol opschept en weg eet, of ben je de hele dag door kleine beetjes aan het eten?
Dat maakt verschil in de operatie.
In het ene geval (volume-eter) is een sleeve geschikter, in het andere geval een gbp.

Geen idee, hoe ze gaan reageren op je diëtiste verhaal.
Misschien dat ze nog een traject met je in willen, waar je naar de ziekenhuis diëtiste gaat.
Maar dat maakt dan onderdeel uit van je traject en hoeft qua tijd niet veel uit te maken, denk ik.
Afgewezen zal je niet worden, als je dit BMI nog steeds hebt.
Je moet nu geen gewicht gaan verliezen!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Jmcmm
Berichten: 37
Lid geworden op: 19-03-2018 21:30

Bericht door Jmcmm » 21-03-2018 19:32

Ik weet niet wat voor eetgedrag ik heb.. maar dat zullen zij wel weten dan dinsdag.

Eigenlijk stom dat je wordt afgerekend als je juist afvalt. Maar ik zit al 2 jaar op dit gewicht dus dat zal nu in een weekje niet veranderen denk ik☺️
Gastric Sleeve 8 november 2018
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 21-03-2018 19:44

Hartelijk welkom en succes met de weg die je nog moet gaan.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 22-03-2018 11:28

Ik kreeg screeningsformulieren, maar had zelf niet het idee dat ik daarom goed kwijt kon wat ik ze wilde laten weten. Ik heb dus zelf mijn verhaal op papier gezet en dat erbij gedaan. Dat maakte de intake een stuk makkelijker.

Ik had ook geen bewijs voor mn dietistenverhaal en die begeleiding was meer dan 5 jaar geleden. In mijn geval was dat geen probleem. Maar gezien mijn beroepsachtergrond ontbreekt het me ook niet aan kennis over voeding en leefstijl, dus ik denk dat dat ook wel een rol gespeeld kan hebben in het besluit daar soepel mee om te gaan.

Als BMI hebben ze mijn BMI aangehouden dat de huisarts in de verwijsbrief heeft gezet. Ze gaven aan dat daarna afvallen geen probleem was. Ze vonden het zelfs aan te raden om tijdens het voortraject je leefstijl al aan te passen.
GBP op 17-4-2018
Plaats reactie