Vragenlijst, eetbuiten?

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
retep
Berichten: 15
Lid geworden op: 16-04-2018 12:51

Vragenlijst, eetbuiten?

Bericht door retep » 17-04-2018 06:09

Bij het invullen van de vragenlijst van het Catherina ziekenhuis werd een vraag gesteld over eetbuien. Het beantwoorden van deze vragen vond ik lastig. Ik ben een echte volume-eter, maar heb volgens mij geen last van eetbuien. Maar aan de hand van de voorbeelden heb ik ze beide met ja beantwoord. De voorbeelden waren:

Heeft u wel eens een grote eetbui waarin u in korte tijd (b.v. binnen twee uur) heel veel eet?

Heeft u wel eens een kleine eetbui waarin u in korte tijd (b.v. binnen een uur) veel eet (zoals een hele zak chips of een heel pak koekjes)?

Zoals ik al zei ben ik een volume-eter. Toevallig ben ik laatst bijvoorbeeld met een vriend naar een nieuw all-you-can-eat restaurant geweest, en dan eet ik meer dan ik normaal eet. Daarom heb ik "ja" op de vraag van een grote eetbui geantwoord. En in sommige gevallen lukt het me ook wel op een zakje snoep weg te werken (maar ik snoep vrij weinig moet ik zeggen). Daarom heb ik "ja" op de vraag op een kleine eetbui gegeven. Maar betekent dit dat ik echt last heb van eetbuien?
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 17-04-2018 08:08

Hallo, welkom hier!

Wat zijn eetbuien?
Dat lijkt me meer de vraag.
Ik kan (kon) bij de maaltijd heel veel eten, ik schepte net zo vaak op, tot ik tot aan mijn huig vol zat.
Tussendoor kon ik rustig een zak chips wegwerken, of een rol koek.

Zijn dat eetbuien?
Het is op z'n minst een heel ongezonde relatie met voedsel.

Eetbuien is o.a. een psychische aandoening, net zoals elke verslaving.
Dat hoort meer thuis bij een psychiater.
Die zou hier misschien wel een antwoord op hebben.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 17-04-2018 08:16

Ze zullen hier vast op terugkomen. Ik heb zelf een eetstoornis (gehad) en ik had van daaruit eetbuien. Ik kan je vertellen dat dat (in mijn geval en in het geval van de lotgenoten die ik ken) wel even iets verder ging dan een zak chips in een uurtje.

Voor jezelf is het wel heel goed om na te gaan waarom je het doet. Bijvoorbeeld emoties/verveling. En vooral hoe je daar straks mee omgaat. Je zult je emoties moeten uiten of iets tegen de verveling doen.

Ik zou zeker eerlijk zijn tegen het ziekenhuis en jezelf. Want als ik in de tijd dat ik een eetstoornis had mijn operatie deed dan had ik waarschijnlijk op dag 1 alweer mijn oude eten opgepakt. Misselijkheid of pijn doen er dan niet toe.
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
retep
Berichten: 15
Lid geworden op: 16-04-2018 12:51

Bericht door retep » 19-04-2018 07:50

Bedankt voor de antwoorden. En ik ben zeker gewoon eerlijk tegenover het ziekenhuis, dat is alleen maar in mijn eigen belang. Vroeg me alleen af of het wel echt om eetbuiten ging (heeft zo'n negatieve lading). Maar aankomende maandag is de screening en dan zal het vast wel besproken worden.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 19-04-2018 07:55

Ja, ik snap wat je bedoelt.
Dat gaat vaak meer richting boulemia, voor je gevoel.
Maar ik denk dat ik onder de binge eating zou vallen.

Ik wens je veel succes bij je screening!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie