Onwijze zenuwen voor de screening

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Donna
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2018 10:56

Onwijze zenuwen voor de screening

Bericht door Donna » 28-06-2018 15:21

Hoi Allemaal,

Ik heb vorige week de oriënterende groepsvoorlichting gehad en heb mij ingeschreven voor de screening, deze heb ik op 17 juli.
Van nature ben ik een persoon die alles van te voren uitzoekt en opzoekt om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.
Ik heb nu al zo'n beetje alle google pagina's over de screening bekeken en ook alle topics over de screening hier op het forum.
Toch ben ik nu al onwijs zenuwachtig en denk ik er de hele dag aan....

Ik heb gisteren een afschrift van het slaaponderzoek opgevraagd (deze heb ik in 2016 gedaan bij het ziekenhuis ivm mogelijke slaapapnoe) bij het ziekenhuis.
Mijn eetdagboek vul ik in de laatste week voor de screening in, zodoende weet ik nog goed wat ik gegeten heb en kan ik dit tijdens de screening ook uitleggen.
Sinds afgelopen zondag ben ik cold Turkey met roken gestopt, voor mijn gezondheid maar ook voor de kosten (het wordt allemaal te duur)
Ik heb in 2016 9 maanden bij een diëtist gelopen en heb hiervan alle adviezen en dagmenu's uitgedraaid die ik na elke afspraak per mail had ontvangen.
Helaas bestaat de diëtistenpraktijk niet meer en is de diëtist niet meer te bereiken, hierom heb ik geen rapportage van de dieetbegeleiding.
Tevens zit ik er aan te denken om een soort van motivatiebrief te schrijven en deze dan mee te nemen

Zal dit voldoende zijn en hebben jullie misschien nog tips??

Ik hoor het graag ! :D

Groetjes
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 28-06-2018 16:00

Waar ben je precies zenuwachtig over?

Wat is je BMI? Had je slaapapneu?

Bedenk dat het geen examen is ofzo. Bij het ziekenhuis werken mensen die je willen helpen. En als ze dat binnen de regels van de ziektekostenverzekering kunnen en er zijn geen contraindicaties, dan komt het heus wel goed.
GBP op 17-4-2018
Donna
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2018 10:56

Bericht door Donna » 28-06-2018 16:25

Hoi,
Mijn BMI is 41, nee gelukkig geen slaapapneu maar ik heb wel veel symptomen die daarop lijken vandaar dat er in 2016 een onderzoek is gedaan.
Nee het is zeker geen examen alleen ik ben gewoon zo ontzettend zenuwachtig.
Ik heb eindelijk de stap gezet en wil het onwijs graag

groetjes...
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 28-06-2018 16:44

Met een BMI van 40> kom je in principe gewoon in aanmerking. Ook zonder bijkomende klachten. Tenzij er contraindicaties zijn natuurlijk.

Kan zijn dat je nog een half jaar naar een diëtiste moet en dan pas mag. Anderzijds: ik had ook geen verslag en daar werd ook niet moeilijk over gedaan.

Wat ontzettend goed van je dat je gestopt bent met roken trouwens! Geeft veel minder kans op complicaties.
GBP op 17-4-2018
Justme2
Berichten: 37
Lid geworden op: 10-04-2018 09:29

Bericht door Justme2 » 28-06-2018 16:56

Dat had ik ook en die zenuwen verdwenen pas toen ik mijn Ja kreeg. Heeft nu plaats gemaakt voor andere zenuwen voor de operatie haha.
Maar komt helemaal goed. Gewoon je verhaal doen en zorgen dat je BMI nu boven de 40 blijft. Dan maak je grote kans dat ook jij een ja krijgt.
Waar ga je?
Succes alvast!
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 28-06-2018 20:12

Goed dat je jezelf goed voorbereid, veel succes.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Donna
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2018 10:56

Bericht door Donna » 29-06-2018 12:14

Dank jullie wel voor de reacties!
Nog even en dan is de screening!! Ik denk dat ik tot de dag zelf wel zenuwachtig blijf (en uiteraard tot ik een ja of een nee te horen krijg)

@Justme2 hoelang duurde het bij jouw vanaf de periode van de screening tot aan het verlossende antwoord?
Hoe heb je de screening ervaren?

groetjess
Donna
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2018 10:56

Brief van het ziekenhuis

Bericht door Donna » 15-08-2018 11:36

Ik heb gisteren een brief ontvangen van het Rode kruis Ziekenhuis waarin staat dat ik de volgende maand 2 afspraken op dezelfde dag heb, 1 afspraak voor een voorlichtingsbijeenkomst en 1 afspraak bij de chirurg.
Ik heb echter nog niets van de screening vernomen, weet iemand wat dit betekend?
Ik heb de NOK gebeld en zij gaven aan dat de brief vanuit het ziekenhuis is gekomen en dat ze er verder niets van af wisten.
Donna
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2018 10:56

Brief van het ziekenhuis

Bericht door Donna » 15-08-2018 11:37

Ik heb gisteren een brief ontvangen van het Rode kruis Ziekenhuis waarin staat dat ik de volgende maand 2 afspraken op dezelfde dag heb, 1 afspraak voor een voorlichtingsbijeenkomst en 1 afspraak bij de chirurg.
Ik heb echter nog niets van de screening vernomen, weet iemand wat dit betekend?
Ik heb de NOK gebeld en zij gaven aan dat de brief vanuit het ziekenhuis is gekomen en dat ze er verder niets van af wisten.
Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

Bericht door Hyperion » 15-08-2018 14:02

Vanwaar de zenuwen? Een screening is geen examen. Het is bedoeld om vast te stellen of een bariatrische ingreep jou gaat helpen en zo ja: welke bariatrische ingreep het beste kan worden uitgevoerd.

Stel dat de oorzaak van het overgewicht niet wordt bestreden door de ingreep, of (wat ik soms ook wel zie) dat je de verandering mentaal niet kan hanteren - dan ben je nog verder van huis. Een dergelijke ingreep lijkt makkelijk c.q. de hemel op aarde voor mensen die er maar niet in slagen om af te vallen, maar onderschat het niet.

Dus als de screening uitwijst dat een bariatrische ingreep (nog) niet het te bewandelen pad is dan is dat een boodschap met positieve en negatieve elementen: positief omdat een ingreep met tegenvallende resultaten jou bespaard blijft, negatief omdat je nog niet de ultieme remedie te pakken hebt voor jouw probleem. En dat laatste is lastig.
Plaats reactie