Hoe lang is Modifast nodig?

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

retep
Berichten: 15
Lid geworden op: 16-04-2018 12:51

Hoe lang is Modifast nodig?

Bericht door retep » 21-09-2018 07:07

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan het antwoord op mijn vraag niet direct vinden. Heb afgelopen dinsdag de pre-op afspraak in het ziekenhuis gehad en daar ook de voorlichting gehad. In de sheets werd gesproken over 2 tot 3 weken voor de operatie een Modifast dieet. Ook werd aangegeven dat je, als blijkt dat je lever niet genoeg gekrompen is (en je jezelf dus waarschijnlijk gewoon niet aan de regels gehouden hebt), je weer dicht wordt gemaakt en je het over een half jaartje gewoon nog een keer mag proberen. Dat is an sich wel duidelijk. In dat opzicht zou 3 weken dus veiliger zijn dan 2 weken. Ik kijk alleen echt op tegen deze periode, gezien ik vooral lees hoe zwaar dit is (en dat vermoed ik zelf ook). Is twee weken echt veilig genoeg om er zeker van te zijn dat je lever genoeg gekrompen is of is het toch echt aan te raden dit zo lang mogelijk te doen?

29 oktober staat de operatie overigens gepland :)
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 21-09-2018 08:00

Als je jezelf er echt aan houdt is twee weken voldoende.

Ik volgde het hippro dieet. Is een speciaal pakket voor Bariatrie en kost wel bijna 100 euro.

Je kon van de shakes een shake maken maar ook met een opgeklopt eiwit een mousse of een pudding. Ook krijg je voor tussen de middag eiwitrijke toast. Bouillon en groenten mag je onbeperkt. Ik vond het goed te doen! Mijn menu zag er meestal zo uit:

O: shake met kop koffie er door
L: 2 eiwitrijke toast met hele magere roomkaas en een plak gerookte zalm
D: soep van bouillon en groenten (groentesoep, tomatensoep, champignonsoep).

Tussendoor nam ik soms een wortel, komkommer of tomaten. Uiteindelijk in 2 weken 7 kilo kwijt. Je gewichtsverlies is voor het ziekenhuis de eerste indicatie dat het goed ging. Zeker weten doen ze het inderdaad pas als ze je open maken. Ik heb heel weinig pijn gehad na de operatie en ik denk dat dit te danken is aan het predieet. Het enige orgaan wat ze aan de kant moeten leggen tijdens de operatie is je lever. Je kunt je wel voorstellen dat je een stuk minder beurs bent als die klein is.

Wat je doet en hoe lang ligt ook aan wat voor jou past. Sommigen hier hebben wel vier weken geshaked. Maar als jij weet dat je in week drie terugvalt en suikers pakt kan het eerdere werk voor niets zijn en groeit je lever weer! Dus: wat past bij je? Hoe lang houd je het vol? En wat wil je er aan uitgeven? Vraag ook even na bij je diëtiste of ze vanuit je ziekenhuis een bepaalde methode aanraden. Dit kan ook nogal verschillen!

Succes alvast!
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 21-09-2018 08:11

Als je er echt zo tegenop ziet, zou ik voor de twee weken gaan.
Maar: hier is wat IK erbij zou doen.

Het ene ziekenhuis zegt 2 weken, het andere ziekenhuis zegt 3 weken, er zijn ziekenhuizen waar helemaal niets hoeft en er zijn ziekenhuizen, waar je een koolhydraatarm dieet moet volgen.
En er is het voorschrift, dat Mariantje hierboven moest volgen.
Ik bedoel maar: overal is het anders.

Ik zou me houden aan die voorschriften van twee weken, van jouw ziekenhuis.
Maar daarbij zou ik nu al beginnen met het volgen van een koolhydraatarm dieet.
Ik zou het risico echt niet willen lopen, dat je wordt opengemaakt en gelijk weer dichtgemaakt en "komt u over een half jaar maar terug".

Op deze manier heb je echt aan alle kanten je best gedaan en meer kun je niet doen.
Maar als jouw ziekenhuis zegt: 2 weken Modifast, doe dat dan.
Volg de aanwijzingen van jouw ziekenhuis en niet de aanwijzingen van een ander ziekenhuis.

Ik vond die twee weken overigens goed te doen, dat verschilt heel erg van persoon tot persoon.
Succes, je kunt het!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Mariantja
Berichten: 125
Lid geworden op: 19-02-2018 12:01

Bericht door Mariantja » 21-09-2018 08:34

Inderdaad wat tigger zegt: het is echt te doen! Je wilt die operatie, wacht al heel lang, klooit al jaren wat aan. Die twee weken doe je er ook nog wel bij!

Vergat inderdaad te zeggen dat ik voor de twee weken ook al koolhydraatbeperkt ben gaan eten!
8 maart 2018 screening
26 april 2018 tweede screening
31 mei gastric bypass MC Lelystad dr. Schouten
Truusepluus2
Berichten: 119
Lid geworden op: 15-03-2018 17:40

Bericht door Truusepluus2 » 21-09-2018 11:43

Niets aan toe te voegen wat de dames hierboven al hebben aangegeven.
Ik heb zelf voor die tijd alle suikers en koolhydraten zoveel als mogelijk overboord gegooid zodat je lichaam dat afkick proces al heeft gehad voor dat je aan de modifast gaat.
Zelf heb ik 2 weken volop aan de shaken gezeten, ging mijn operatie niet door, en heb ik 3 weken lang 2 shaken per dag genomen en in de avond groente en een stukje vlees.
Langer dan 2 weken volledig shaken is ook niet gezond en aan te raden omdat je dan echt te weinig bouwstenen binnen krijgt en dat ga je merken.

Succes met je traject. Krijg je een GBP of een Sleeve?
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
21/2/2018 Screening 14/3/2018 JA
01/05/2018 sleeve operatie - uitstel 23 mei OK

Afbeelding
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 21-09-2018 12:05

Heb je wel eens eerder zo een modifast dieet gevolgt?

Ik vond en vind het goed te doen, vooral als je jezelf blijft vertellen dat dit waarschijnlijk de laatste keer in je leven is.

Kan je niet ook navragen hoeveel kilo je minimaal afgevallen moet zijn?
Dan weet je ook of je daar twee of drie weken voor nodig hebt.

Een aantal hadden het over zes kilo hier op het forum.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Truusepluus2
Berichten: 119
Lid geworden op: 15-03-2018 17:40

Bericht door Truusepluus2 » 21-09-2018 12:38

De nog te zware schreef:Heb je wel eens eerder zo een modifast dieet gevolgt?

Ik vond en vind het goed te doen, vooral als je jezelf blijft vertellen dat dit waarschijnlijk de laatste keer in je leven is.

Kan je niet ook navragen hoeveel kilo je minimaal afgevallen moet zijn?
Dan weet je ook of je daar twee of drie weken voor nodig hebt.

Een aantal hadden het over zes kilo hier op het forum.
Bij ons hebben ze nooit een gewicht aangegeven. Daar was het gewoon 2 weken voor iedereen.
In het Slotervaart zeggen ze oa 6 kilo omdat je daar geen Modifast dieet moet volgen omdat ze daar niet in geloven maar willen dat je wel afvalt voor de operatie.

wederom dus verschillen
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
21/2/2018 Screening 14/3/2018 JA
01/05/2018 sleeve operatie - uitstel 23 mei OK

Afbeelding
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 21-09-2018 13:59

Eerlijk gezegd...
Ik vond het hel 2 weken lang.
Continu honger, concentratieproblemen, super emotioneel.
Op het laatst kon ik niet meer alle uren werken, totaal geen energie en concentratie meer.

Maar ik wist waar ik het voor deed.
En dat ik het daarna nooit meer hoef.

Hou je aan de richtlijnen van het ziekenhuis.
Dan komt het echt goed!
En dan zal je lever genoeg geslonken zijn.
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 21-09-2018 14:32

Ik heb nog nooit gehoord dat ze iemand daadwerkelijk op de operatietafel weer hebben dichtgemaakt en hebben teruggestuurd wegens een niet genoeg geslonken lever.
Iemand hier wel eens gehoord dat dat iemand daadwerkelijk gebeurd is?

(Overigens vind ik het buitengewoon verstandig je aan de voorschriften te houden hoor. Dat staat voor mij verder niet ter discussie).
GBP op 17-4-2018
Truusepluus2
Berichten: 119
Lid geworden op: 15-03-2018 17:40

Bericht door Truusepluus2 » 21-09-2018 14:43

Saffron schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat ze iemand daadwerkelijk op de operatietafel weer hebben dichtgemaakt en hebben teruggestuurd wegens een niet genoeg geslonken lever.
Iemand hier wel eens gehoord dat dat iemand daadwerkelijk gebeurd is?

(Overigens vind ik het buitengewoon verstandig je aan de voorschriften te houden hoor. Dat staat voor mij verder niet ter discussie).
Iemand bij mij in de groep is geopereerd om de maagband eruit te halen en is daarna weer dicht gemaakt want de lever was nog te groot.
Ze konden de GBP niet doen en dus moest die persoon eerst gewoon afvallen. Daar is diegene nog mee bezig. Moest 15 kilo kwijt.
25/1/2018 Doorverwijizing huisarts is verzonden
21/2/2018 Screening 14/3/2018 JA
01/05/2018 sleeve operatie - uitstel 23 mei OK

Afbeelding
Plaats reactie