Groen licht! maar......

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

loet78
Berichten: 16
Lid geworden op: 15-01-2017 18:29

Groen licht! maar......

Bericht door loet78 » 16-02-2019 16:40

Ik heb woensdag te horen gekregen dat ik groen licht heb. Maar......
Ze vinden dat ik in de avond mijn eetpatroon niet op orde heb en daarom naar een diëtist moet. (ik had geen eetstoornis maar wel eetgestoord gedrag?)
Dit aanpakken kon niet tijdens het traject en hoe lang ik dan naar een diëtist moest kon ze me ook niet zeggen.
Nu heb ik al contact op genomen met 3 verschillende diëtisten en 2 daarvan heb ik antwoord van, en die zeggen: nou in een half jaar kom je dan 4 keer en dan is het goed.
Maar dat heeft toch totaal geen meerwaarde dan? Wat leer ik daar nu van?
Ik heb in heel 2018 een traject gevolgd en daarbij 5 keer een diëtist gezien en iedere 2 a 3 weken een voedingsdeskundige. Wat ik daar heb geleerd ak ni kwel meenemen. Ik kan ook prima afvallen en een goed patroon aanhouden. Maar merk dat als ik na een bepaalde tijd geen vooruitgang zie, ik gedemotiveerd raak en dan toch weer de verkeerde keuzes maak. en ja ik ben een suikerjunk.
Ik heb dan nu ook maar een mail gestuurd, met vraag om een preciezere uitleg. Juist onderdeel van het traject is toch dat goede eetpatroon aanleren? Ik denk ook meer te hebben aan wat extra afspraken tijdens het hele traject.

Hebben jullie ervaring hiermee? En heeft het ook zin om evt in 'protest' te gaan tegen deze uitslag of heeft dat weinig zin? (en waar doe je dat dan)
Ik vind het ook naar mijn idee een wassen neus als je 4 keer naar een diëtist gaat (en dan meten en wegen zoals er 1 ook al zei) en dan alsnog een goedkeuring krijgt. Kan ik natuurlijk best doen. Ga ik in 3 maand een aantal keer en als ze dan een verslag schrijft met haar ok, is het goed. Maar als ik ga moet het wel echt meerwaarde hebben vind ik.
Zoesie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16-02-2019 08:53

Bericht door Zoesie » 16-02-2019 17:18

Hoi Loet78
Ik heb je dagboekje gevonden.
Eerst naar een diëtist dus maar wel groen licht.
Ik snap wel dat je teleurgesteld bent, omdat het traject dan langer zal duren.
En wij vrouwen zijn snel van een besluit nemen en dan moet het ook nu gebeuren.
Ik ben ook zo een type helaas.
ik verwacht ook eerst het traject van diëtist in te moeten gaan, omdat ik dit niet eerder heb gedaan.
Maar je hebt groen licht en dat is het allerbelangrijkste.


gr Zoesie
loet78
Berichten: 16
Lid geworden op: 15-01-2017 18:29

Bericht door loet78 » 17-02-2019 10:45

Dankjewel. Je hebt gelijk. Het groen licht is er!
En klopt ook helemaal wat je zegt. Nu de stap is genomen is mijn geduld ver te zoeken hahaha.
Ik wacht maar af wat ze precies zeggen. Ik heb iig al voor vrijdag een afspraak met diëtist staan.
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 17-02-2019 10:58

De diëtist leert je alvast voor te bereiden op het nieuwe eetpatroon
Daar heb je echt even tijd voor nodig
Na een paar maanden voel je je zekerder en de bezoekjes aan de diëtist zullen daar zeker toe bijdragen
Want zit je al op een patroon van 6 of meer eetmomenten per dag?
Ben je al gewend aan het gescheiden eten en drinken, waarbij je echt een half uur voor en na het eten niets meer moet drinken?
Heb je al geleerd om rustig te eten, langzaam te kauwen, niet meer met je bord op schoot voor de tv of afgeleid worden door van alles en nog wat tijdens het eten waardoor jij je eten niet geconcentreerd inneemt maar uit gewoonte maar snel naar binnen schuift?
Ik schrijf het hier wat plastisch, sorry, maar het is echt goed om daar een paar maand voor uit te trekken, want na de operatie moet je dit je hele leven lang volhouden en dat valt niet meer.
Het gaat niet zozeer in die maanden om wat je eet (uiteraard weet je allang wat gezond eten is), ook niet om de kilo's kwijt te raken (wat grappig genoeg wel gebeurt als je eenmaal dit ritme hebt) maar om het bewust eten. Geloof me, dat heeft tijd nodig. Zie het maar als een positieve start van je traject. Je ongeduld begrijp ik echt, maar een paar maanden maken tenslotte niet meer uit (kan ik makkelijk zeggen nu ik het achter de rug heb ;) )
Het zou mooi zijn als je een diëtist kunt vinden die bekend is met Bariatrie, dat helpt echt.
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
loet78
Berichten: 16
Lid geworden op: 15-01-2017 18:29

Bericht door loet78 » 17-02-2019 12:13

Is dat juist niet onderdeel van het traject?
Merendeel vd mensen heeft dit toch niet allemaal gedaan voor ze starten denk ik?
Ik heb ook al wel een jaar traject gehad. Ja het kan idd wel beter in de avonden. Maar om nu weer een heel diëtist traject te gaan doen.... Zeker niet als ze zeggen dat je dan 4x komt in 6 mnd.
Helaas kan ik ook geen diëtist in mijn buurt vinden die veel ervaring heeft met maag verkleinende operatie.
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 17-02-2019 12:49

Bij veel ziekenhuizen en centra moet je voor die tijd naar een dietist. Alleen om dit soort vaardigheden aan te leren. In het natraject gaat het meer om wat je na de ingreep moet gaan eten, zodat je voeding evenwichtig is.
De meesten hebben dit voor die tijd gedaan, het geeft je echt goede handvatten.
Maar als je een zelfbetaler bent moet je heel veel zelf uitzoeken.
Bij de meesten is 4 maanden genoeg.
Jij bent toch bij Vitalis? Hebben zij geen suggesties voor een diëtist? Heel vaak hebben zij goede contacten
Maar ik begrijp bij jou de weerstand ook heel goed hoor, je bent al moedeloos van al die pogingen en dan voelt dit zo als zinloos
Maar echt, op een gegeven moment kom je zover dat je het gewoon wilt doen omdat je uiteindelijk toch gezonder wilt worden
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
loet78
Berichten: 16
Lid geworden op: 15-01-2017 18:29

Bericht door loet78 » 17-02-2019 14:14

Ik zal eens contact met Vitalys opnemen.
Een van de voorwaarden is idd dat je bij een diëtist bent geweest. Maar dat ben ik ook. En daar is en verslag van die Vitalys ook heeft.
Dus ik snap die voorwaarden wel, maar daar heb ik dus ook aan voldaan. Idd voelt het zo zinloos.
Ik heb juist vorig jaar mee gedaan met een project om niet zo'n operatie te hoeven. Die stap is dan al zo groot. Dan baal ik dat ik weer terug moet voor mijn gevoel.
Stippel404
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-07-2018 21:45

Bericht door Stippel404 » 17-02-2019 16:05

O ik snap je frustratie en teleurstelling heel goed
Maar het voelt dan misschien als zinloos, het is echt de eerste stap naar een gezond leven
Want nu leer je jezelf iets aan waardoor je na de ingreep juist een gezonder gewicht gaat krijgen
Al die pogingen van de afgelopen jaren waren frustrerend maar dit is echt anders
Je groeit zo naar iets toe wat je echt helpen kan
Het is ook niet een terug gaan want dan zou je weer af moeten vallen
Een diëtist is daar niet alleen voor, hij of zij kan je ook andere dingen aanreiken in het traject op weg naar de ingreep
En geloof me: ik ben nu 3 maanden verder, het gevoel van dat ik nooit meer zo zwaar zal worden is heel fijn, daar wil je best nieuwe methodes van eten voor aanleren
13-7-2018 - intakegesprek
13-11-2018 - sleeveoperatie!

29 april 2019 - second opinion knie Nijmegen
26 juli 2019 - totale knieprothese!!
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 17-02-2019 16:31

Het lastige is ook dat een doorsnee diëtist niet zoveel verstand heeft van gedragsverandering. Daar heeft een psycholoog meer kaas van gegeten.
GBP op 17-4-2018
Clematis-71
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-01-2019 15:28

Bericht door Clematis-71 » 18-02-2019 10:01

Ik heb zelf ook aanvankelijk het advies gekregen om eerst wat anders te doen, maar dat was bij de psycholoog.
Ik heb toen een uitgebreide brief gestuurd waarin ik aangaf waarom het advies niet werkte voor mij. (Ik heb ruime ervaring met psychologen en weet hoe ik reageer op veranderingen en kan mijzelf goed bijsturen.)
Ik kon toen alsnog door. Ik had een bmi van 56, dus dat speelde ook een rol.

Dus ik zou het eventueel proberen en aangeven dat je als je van hen enkele instructies krijgt, jij daar al in de wachttijd mee aan de gang zult gaan.
Ook dat je je natuurlijk gaat houden aan de aangegeven adviezen op de site en daar al mee bent begonnen. (Dat dus ook doen).
Want bij ons was er 6 weken voortraject en dat is echt te kort om je alles eigen te maken.
De 6 eetmomenten, meer zuivel en aandachtig kauwen, drinken en eten gescheiden houden hebben behoorlijk wat impact in de praktijk en vergen wentijd.
Net als nooit meer koolzuurhoudend drinken nemen, geen alcohol of roken (deed ik allebeide niet, maar er zijn er van wel) en zo meer.

Een van de gevaren naderhand is het grazen van eten de hele dag door en dat blijft mogelijk.
Het gaat wel langzamer en er zit minder druk achter, maar het blijft mogelijk en doet het goede werk teniet.
Ook moet je iets van een beeld ontwikkelen over hoe je nieuwe leven er uit zou mogen zien en dat moet realistisch zijn.

Aan dat soort dingen werk je wel tijdens het voortraject, maar als dat traject is er ook voor bedoeld om domweg kennis te krijgen van wat je te wachten staat en niet alles kan tegelijk.
Je rent dus toch een beetje door de lesstof heen en daarom moeten mensen vooraf genoeg gedaan hebben.
Zowel op psychologisch vlak, als bij de diëtist. En als het kan ook bij iets van algemene gezondheid en beweging.
Want zonder beweging is het ook knap lastig en kun je ernstig verzwakken.

De operatie markeert een begin, maar het echte begin is al even van te voren. De voorbereiding.
Het scheelt serieus heel veel als je al voorwerk hebt gedaan wat gericht is op de GB.
Op die manier kun je snappen waarom de adviezen die ze geven werken.

Het totale proces duurt jaren, ook al is de voortgaande cursus zelf in 6 weken klaar en duurt de operatie een klein uurtje.

Als je 's avonds voedsel graast, dan helpt een operatie je niet, want die kan dat niet tegenhouden.
Wat wel kan, is leren om overdag zoveel eiwitrijk eten te nemen dat de neiging tot grazen laag is.
Verder kan het helpen om eerder op bed te gaan, want dat scheelt in zwakte-tijd.
Als de avonden om andere redenen een probleem zijn, is dat te bespreken met een diëtiste.
In de groepsgesprekken is er vaak nauwelijks tijd voor heel specifieke problemen.
En dit is er eentje die je hele proces kan ondermijnen, zeker op lange duur, want daarin ga je ook plateau's tegenkomen.
Dus dan heb je wel de nadelen van de operatie maar nauwelijks voordelen.
BMI bij aanmelding: 56. Gewicht 163.
Gewicht bij operatie: 154. Gastric Bypass op 8-12-2018
Gewicht nu: 121,6
Plaats reactie