Net onder een BMI 40...wat dan?

Ervaringen met vooronderzoeken, pre-dieet enzv

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

baba
Berichten: 73
Lid geworden op: 28-02-2014 16:58

Bericht door baba » 04-04-2014 21:06

ik heb een doorverwijzing met een bmi onder de 40. Vorig jaar ben ik ook afgewimpeld door de huisarts (of eigenlijk de huisarts in opleiding die daar op dat moment was) Toen ik vorig jaar weer ging, was ik stelliger dan vorig jaar en heb toen in ieder geval gezegd dat ik wat risicofactoren onderzocht wilde hebben. Uiteindelijk bleek ik inderdaad hoge bloeddruk te hebben. Na 2 maanden een paar keer te laten checken bij de huisarts, kreeg ik eindelijk medicijnen. En dat was uiteindelijk voldoende om een verwijzing te krijgen die akkoord is voor de ziekenhuizen.

Dus mijn tip: zorg dat je de klachten die je hebt inzichtelijk en in het dossier krijgt (dus onderzocht), dat is wel noodzakelijk dat ze op je doorverwijzing staan.
eindelijk een verwijzing van de HA gekregen
tassie43
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-03-2015 22:19

wachten op bericht

Bericht door tassie43 » 17-05-2015 13:57

Ik zit nu 6 weken te wachten na de screening hen 3 jaar terug beroerte gehad zenuwbeknelling in lies, doordat mijn buik zenuw dicht drukt. Hoge bloeddrruk medicijnen en astmatische bronchitis.. Maar ik heb geen officiële diëtiste gezien afgelopen 5 jaar wel zelf altijd aan het jojo en geweest. Dus hoop dat ik een JA. Krijg. Bmi is 37... Gr tassie
23 maart 2015 orientatiemiddag NOK VELP
3 april 2015 screening NOK VELP
22 mei 2015 telefonische JA VITALYS
17 juli 1 e groepsbijeenkomst velp
28 juli pos rijnstate
1 okt operatie
Puk1957
Berichten: 2450
Lid geworden op: 09-10-2014 17:17

Bericht door Puk1957 » 17-05-2015 19:06

Misschien moet je eens even een belletje plegen. 6 Weken zou voor mij lang genoeg wachten zijn geweest. Heb je geen afspraak staan dat je het in het ziekenhuis te horen krijgt?
Afbeelding

Tweesteden ziekenhuis Waalwijk/Tilburg
27-10-14 Verwijzing huisarts gekregen
25-11-14 Screening
09-12-14 JA
27-01-14 3 weken Modifast
17-02-2015 GBP Dr. Maring
tassie43
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-03-2015 22:19

reactie

Bericht door tassie43 » 17-05-2015 19:50

Ik ga morgen ook even bellen . Maar kon 7 weken duren rijnstate/ nok Arnhem...heb geen nieuwe afspraak staan. Je krijgt van hen bericht of het een ja of nee is....gr tassie
23 maart 2015 orientatiemiddag NOK VELP
3 april 2015 screening NOK VELP
22 mei 2015 telefonische JA VITALYS
17 juli 1 e groepsbijeenkomst velp
28 juli pos rijnstate
1 okt operatie
*wendy*
Berichten: 361
Lid geworden op: 13-01-2015 05:00

Bericht door *wendy* » 17-05-2015 20:07

Zeker even bellen want ik weet niet hoe je de ja te horen krijgt.
Als het via de post is...de post is tegenwoordig niet zo heel betrouwbaar meer.

Ik had overigens een BMI van 37.4.
Versleten knieën en gelukkig op de dag van de screening bij de internist een te hoge onderdruk.
Nu was mijn bovendruk altijd al wel heel hoog dus was ook genoeg geweest, maar de onderdruk is net iets bepalender zeg maar.
De orthopeed had een soortemet van bombrief geschreven maar ik moest toch echt 2 gezondheidsproblemen hebben met mijn bmi.
Gelukt dus :lol:
Afbeelding
Mooz
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-05-2015 21:09

Bericht door Mooz » 29-05-2015 21:42

Mijn BMI is 39,45 en toch heb ik maandag een afspraak bij de chirurg. Ik heb geen medische klachten.

Dit staat in de brief:
Patiënte is geschikt voor het multidisciplinair behandelprogramma.

Doorverwijzing naar chirurgie, voor het bespreken van bariatrische chirurgie.
Gezien het gewicht van patiënte kan patiënte eventueel in aanmerking komen voor een bariatrische operatie.
Dit zorgplan is een weergave van de multidisciplinaire analyse en is een voorstel voor het behandelplan.

Nou ik wacht maandag gespannen af nu ik lees dat je toch nog een nee hebt gekregen van de chirurg. Ik dacht dat wat uit de intake kwam door de chirurg uitgevoerd zou moeten worden. Ik kan inmiddels wel afgevallen zijn en wat dan? of juist aangekomen???? Ik moet maandag dus naar de chirug. Voor een eerste gesprek, maar ik weet niet echt wat me daar te wachten staat. Ik dacht misschien legt hij uit wat hij gaat doen en hoe de routing nu gaat lopen, maar blijkbaar beslist hij ook nog of er wel of geen operatie plaats gaat vinden.

Misschien moet ik me er van het weekend even goed vol eten. :D :shock:
tassie43
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-03-2015 22:19

Bericht door tassie43 » 29-05-2015 21:59

Beste Mooz

ik zou maandag even bellen om duidelijkhed gte krijgen over de brief. maar bij nok velp zeggen ze : wij doen eerste advies , dan gaat dit advies naar de chririrg die kijkt ook naar de bevindingen van de screening en dan krijg je vd chirurg bericht of je een positief advies krijgt... volgens mij als je doorverwezen wordt naar chirurgie betekent dat , dat je doorverwezen wordt voor de pos ( pre operatieve screening) als daar geen rare dingen uitkomen dan ben je idd door...
ze kijken met name ook of er voldoende winst valt te behalen uit de bariatrie...
Ik had vorige week gebeld en kreegn toen te horen dat ik een JA heb , en heb nu ook de brief thuis...

28 juli moet ik voor de pos..... dus bellen heeft idd wel zin...

gr tassie
23 maart 2015 orientatiemiddag NOK VELP
3 april 2015 screening NOK VELP
22 mei 2015 telefonische JA VITALYS
17 juli 1 e groepsbijeenkomst velp
28 juli pos rijnstate
1 okt operatie
Mooz
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-05-2015 21:09

Bericht door Mooz » 01-06-2015 12:51

Hoi Tassie, ik kom zojuist van de chirurg en die heeft een ja gegeven. Normaal doen ze een Gastric Bypass en de Sleeve pas als de patient echt moverende redenen heeft. Na het gesprek zij de beste man dat hij in mijn geval de keuze bij mij laat. Hij gaat nu aangeven dat we voor een Sleeve gaan maar mocht ik toch de Bypass willen dan is dat ook akkoord. Hij gaat nu de dietiste en de psycholoog inschakelen en als deze ook akkoord zijn, maar dat kan ook nog wel 6 weken duren voor ik met hun een afspraak heb gaf hij aan, dan is het een ja. In de tussentijd begin ik met het bewegingsprogramma en 2 weken voor de operatie een koolhydratenarm dieet. Ik verwacht eerlijk gezegd bij de dietiste en de psycholoog geen problemen. Ik heb geen eetbuien. Ik eet natuurlijk wel verkeerd en dat in combi met te weinig beweging.........

Dit is in ieder geval akkoord. :D :D
shirl24
Berichten: 96
Lid geworden op: 08-07-2015 10:38

Bericht door shirl24 » 09-07-2015 22:48

Ik ben in 2013 al bij de huisarts geweest om overgewicht te bespreken ik zat toen aan een BMI van 37.7 en verder ook geen andere klachten.
Wel vond ik een ingreep nodig i.v.m. veel voorkomende ziektes binnen de familie waardoor de huisarts erg begripvol was en mij een doorverwijzing wilde maken.
Achteraf besloten we toch eerst voor onze kinderwens te gaan en hebben we ook een dochtertje gekregen in 2014.
5 maanden na de bevalling ben ik opnieuw voor een verwijsbrief gaan vragen bij de huisarts en door de zwangerschapskilo's die zijn blijven hangen zat ik nu wel aan een BMI van 40.
Dus ook bij de intake kwam ik direct in aanmerking, ik weet niet of dat ook zo zou zijn geweest als ik daar was gekomen met een BMI van 37.7 wat ik eerst had natuurlijk...
Afbeelding

GBP: 29-07-2015
Monique2.0
Berichten: 26
Lid geworden op: 28-08-2015 14:27

Bericht door Monique2.0 » 31-08-2015 16:35

Onder de 40, zit op 37, qua BMI maar wel Diabetes II, hoge bloeddruk, Morbide Obesitas in de familie en volgende het mailcontact met Vitalys was dat voldoende om in aanmerking te komen.
Wachten op groen licht....
Plaats reactie