Medicatie waar je voorzichtig mee moet zijn.

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

Bericht door Hyperion » 09-10-2016 13:39

Vorige week aan de bariatrisch Chirurg gevraagd of ik -nadat de gastric bypass enkele maanden is geheeld - zgn NSAID's zoals Ibuprofen of Diclofenac meg gebruiken. Antwoord: ja, net zo gebruiken/voorzichtig zijn als iemand zonder operatie.
Michl
Berichten: 117
Lid geworden op: 30-04-2016 19:34

Bericht door Michl » 17-10-2016 18:17

Ik lees hier even mee, benieuwd naar de verschillende inzichten. Ik had gisteren per ongeluk een keelspray waar ook NSAID's in zaten. Dat zag ik achteraf pas... ben pas 2 maanden geleden geopereerd. Ik baalde er al van, maar misschien valt het nog mee. Merkte er niks gelukkig.
2016. Mijn jaar. Het eerste jaar van de rest van mijn leven!
Blur
Berichten: 91
Lid geworden op: 22-06-2016 21:32

Bericht door Blur » 19-12-2017 21:58

Omdat ik met mijn artrose soms pijnstillers nodig heb vroeg ik me af wat er eigenlijk wel en niet mag met mijn nieuwe maagje. De Do's en dont's zal ik maar zeggen. Daar is best lastig info over te vinden omdat ieder ziekenhuis er andere regels op na houdt, blijkt. Uiteindelijk heb ik maar gebeld naar het AZ-St Jan in Brugge en daar kreeg ik de assistent van dokter Dillemans te pakken en wat hij zei was het volgende.

- Paracetamol mag altijd, dat is de basis van je pijnbestrijding, max. 8 op een dag.
- Alle ontstekingsremmers uit de groep 'NSAID's' (Ibuprofen, Diclofenac enz. maar ook Prednison) kunnen sowieso maagklachten geven en worden sterk afgeraden. Vooral de nieuwe aansluiting tussen maagje en darm zijn kwetsbaar voor maagzweren begrijp ik. Neem ze zo nodig heel af en toe en alleen met een dubbele dosis maagberschermer. Neem ze zeker niet iedere dag.
- Waar het op neerkomt is dat je een ontstekingsremmer niet via je maag binnen moet krijgen maar veiliger met een zetpil of met een injectie. Die geven minder risico dat er iets mis gaat met het nieuwe maagje.
- Daarnaast is het niet handig om pillen/supplementen of pijnbestrijders te slikken waar retarded op staat, dus die een langdurige werking hebben. Dat is omdat de pil dan al doorgespoeld zal zijn voordat hij uitgewerkt is.

Ik vond het wel handig om te weten.
En wie het aangaat, doe er je voordeel mee.
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 20-12-2017 19:26

Dank je Blur voor je bericht.

Mijn dochter maakt zich behoorlijk ongerust omdat ik door mijn rugproblemen straks de NSAID's niet meer zou kunnen verdragen en hoe het dan moet als ik ze nodig zal hebben.

Nu neem ik ze , natuurlijk ook met maagbescherming, om wat sneller op de been te zijn, ik weet ook dat als ik rugklachten krijg zoals een geklemde zenuw het na een hele tijd rustig aan doen ook wel zal beteren maar dan ben je al direct een paar weken verder. Nu gaat het na een drietal dagen (medicatie met NSAID en cortisone) al goed.

Mijn man zegt ook dat als ik daar later medicatie voor nodig heb dat het dan eventueel ook maar met een injectie moet, ik ga in ieder geval als ik op 10 januari bij de arts kom even duidelijke uitleg vragen. De rugarts heeft mij een gbp aan geraden dus hij weet toch ook dat ik die medicatie soms nodig zal hebben. Maar wie weet gaat mijn rugje straks veel beter met dat gewichtsverlies. Het staat ook wel in de folder die ik meegekregen heb dat je die best je hele leven mijdt.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 20-12-2017 19:53

Ik slik nog steeds diclofenac. Nu heb ik ze gelukkig niet dagelijks nodig en het ziekenhuis ziet er ook niet echt een probleem in, als ik de maagbeschermers maar neem. En die slik ik al 6 jaar voor de operatie en nu, bijna 5 jaar na de operatie nog steeds.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 20-12-2017 19:57

Mijn chirurg heeft er ook geen moeite mee, mits ik ook maagbeschermers slik.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Blur
Berichten: 91
Lid geworden op: 22-06-2016 21:32

Bericht door Blur » 21-12-2017 08:16

Hoi Bloemschikker,
Wat rot dat je zo’n last van je rug hebt. Maar het is hoe dan ook goed om te weten dat niet alle medicatie/pijnstilling via je maag hoeft te gaan. Voor mij was dat wel een openbaring, had nog nooit een injectie gehad, of een zetpil, om bepaalde stoffen binnen te krijgen.
Het is goed om als GBPer of sleever zelf op de hoogte te zijn omdat veel artsen niet op de hoogte zijn van de problemen die je kunt krijgen met medicatie in een verbouwd maagje.

Afgelopen maandag heb ik een injectie met Prednison gehad vanwege gigantische acuute pijnklachten in schouders en heupen, iets heel nieuws voor mij. De huisarts weet het niet meer en de reumatoloog denkt aan spierreuma, als het dat is zou Prednison onmiddellijk verlichting moeten geven. Helaas, ik heb een heel klein beetje minder pijn maar over is het zeker niet. Dat betekent dat het geen spierreuma kan zijn (dat is een ontsteking) en dat ik in het nieuwe jaar opnieuw de medische molen in moet.
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 23-12-2017 15:18

Blur dank je voor de info.

Flink balen voor jou dat de injectie niet helpt, succes met de mallemolen waar je nu zeer waarschijnlijk in moet.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 17-02-2018 16:58

Ik kan dit topic uit ondervinding even aanvullen, 2 weken geleden erge rugpijn gekregen (geklemde zenuw) en ik mocht géén enkele ontstekingsremmer nemen noch een injectie krijgen. Beide werken in op het maagslijmvlies zodat je gaatjes daar in kan krijgen en een nieuwe operatie zich zal opdringen. Heb in de plaats Dafalgan codeïne en Dafalgan forte mogen nemen.
Dit zijn wel de richtlijnen van het UZ Turnhout.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 17-02-2018 20:28

Wel raar he al die andere richtlijnen, ik mag gewoon diclofenac blijven gebruiken, als ik maar maagbeschermers erbij blijf gebruiken. Ik kreeg zelfs de eerste uren na mijn operatie diclofenac in het ziekenhuis omdat ik had aangegeven dit regelmatig te nemen tegen bepaalde klachten.
Plaats reactie