Interne Hernia, oftwel darmhernia

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

colette1975
Berichten: 412
Lid geworden op: 23-01-2014 19:08

Bericht door colette1975 » 29-12-2014 09:54

Ik ben 2e kerstdag met spoed geopereerd aan een darmhernia! Dat was schrikken zeg....
De operatie is meegevallen. 24 uur na de operatie mocht ik alweer naar huis. Ik was er op tijd bij zei de chirurg.
Weet iemand hoelang het herstel hiervan ongeveer duurt? Heb nu (dag3) bijv. nog diaree, is dit erg? En hoe groot
is de kans dat ik dit nog een keer krijg, zo'n herniatie?

Groeten,
Colette
18 april 2014 GBP!!!
LG90
Berichten: 140
Lid geworden op: 31-03-2014 17:10

Bericht door LG90 » 29-12-2014 10:23

Hallo allemaal,

Jeetje zeg als ik hier al die heftige verhalen lees wil ik bijna niet meer de operatie ppf ben er bang van geworden..
Ik wens jullie sterkte ppf tis niet makkelijk om dit mee te maken..

Groetjes laila
13 maart 2015 geopereerd

110,4 BMI 41,6 startgewicht

12 Februari 2016 76 KG, BMI 27,5

25 December 2016 68 KG

13 maart 2016 1 year anniversary GBP :D


Streefgewicht: 63 KG
ffffleur
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-11-2013 18:10

Bericht door ffffleur » 29-12-2014 14:54

Joh dat valt wel mee.. Als ik opnieuw moest kiezen voor de gbp, dan ging ik morgen weer! Dik zijn heeft meer risico's hoor
Van 135 naar 75 en hartstikke gelukkig:)
colette1975
Berichten: 412
Lid geworden op: 23-01-2014 19:08

Bericht door colette1975 » 29-12-2014 15:03

Inderdaad Laila, ik zou mijn bypass ook zo weer doen! Geen spijt....slank leven is zoveel fijner!
En niet iedereen krijgt dit, het was gewoon pech.
Niet twijfelen....

Groeten Colette
18 april 2014 GBP!!!
LG90
Berichten: 140
Lid geworden op: 31-03-2014 17:10

Bericht door LG90 » 01-01-2015 12:29

Hallo Colette en fleur,


Bedankt voor jullie reactie..
En ik geloof jullie 100% ik denk dat ik ook zo zal denken na de operatie, alleen het schrikte me even omdat ook nog maar 24 ben ik dacht misschien moet ik toch maar nog een poging zelf doen om af te vallen maar nee dat lukt mij echt niet meer en veral ook na jullie reacties t gebeurd of niet hoort erbij moet gewoon positief blijven.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne nieuwe jaar , we zullen zien wat 2015 ons op brengt, ik kan 9 januari al bij de chirurg en de pre operatieve bijeenkomst van 4 uurtjes vind het zo spannend geloof dat ik me operatie datum dan zal krijgen wacht namelijk als sins april ..

Groetjes laila
13 maart 2015 geopereerd

110,4 BMI 41,6 startgewicht

12 Februari 2016 76 KG, BMI 27,5

25 December 2016 68 KG

13 maart 2016 1 year anniversary GBP :D


Streefgewicht: 63 KG
ffffleur
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-11-2013 18:10

Bericht door ffffleur » 01-01-2015 13:32

Dat zou mooi zijn! Fijn jaar zal dit voor je worden
Van 135 naar 75 en hartstikke gelukkig:)
wingstersylvia
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-08-2014 22:42

Bericht door wingstersylvia » 14-01-2015 01:18

mijn man heeft in 2011 ineens erge pijn gehad na 4 week daarvoor een gbp , erkwam uit onderzoek een aalvleesklierontsteking uit en ze hebben hem behandeld met alleen infuus en niks meer eten of drinken , wij gaven steeds aan hij heeft geen ontlasting al een week en hij boert veel en ja dan de verschrikkelijke pijn, helaas heeft het MCL er niet goed opgereageerd , ja steeds clismas toedienen tot zaterdag nacht het behoorlijk mis ging en hij overgebracht werd naar de IC , de dokter belde me dat ik meteen moest komen want er was iets niet goed en waarschijnlijk een ernstige aanlvlees klier ontsteking , om lang verhaal kort te maken , pas zondag ochtend kwamen ze erachter dat mijn man een darmafsluiting had en die was al gescheurd , in 2 week tijd 6 operaties en 3 spoelingen waar ook de buik voor open moest . 7,5 week coma en door eiwit te kort en het vechten van het lichaam volledig invalide , hij kon alleen zijn hoofd nog bewegen, hij had een tracheastoma en kon dus ook niet praten toen hij bij kwam , na 10 week IC werd hij overgebracht naar gewone afdeling , daar nog 4 week gelegen en toen naar verpleeghuis want hij kon nog steeds niet lopen of bewegen , in verpleeghuis revalideren en na 1.5 jaar kon hij weer opstaan uit zijn rolstoel en achter een rollator lopen .
nu 3,5 jaar verder , nog steeds zwak maar hij loopt weer gelukkig maar hij is niet de oude meer , wel 100 kilo lichter en daar zijn we ook blij mee hoor begrijp me niet verkeerd , maar steeds wat te korten gehad en dat gaat na de laatste onderzoeken gelukkig wat de goede kant op , we wonen nu in een aangepaste woning zodat het traplopen niet meer nodig is en alles wat makkelijker is .
vrijdag 23 e wordt hij aan zijn litteken geopereerd omdat dat erg lelijk en pijn lijk verkleefd is omdat het via een vac behandeling is dicht gegaan en dat heeft een jaar geduurd dus niet mooi geworden.
ookweer even spannend want ja door alle ellende de laatste jaren ben je toch altijd weer bang dat het mis gaat vooral door zijn eiwit tekorten.
wij vinden dat het mcl fouten heeft gemaakt door hem weg te leggen maar wel te behandelen met clismas , want dan hebben ze ook gedacht aan darmen en er kwam geen ontlasting dus behoorlijk naast de diagnose gezeten , maar we zijn natuurlijk heel blij dat hij het heeft overleefd maar dit zal ons nooit meer overkomen er is geen arts meer die iemand van ons gezin zomaar aan de kant schuift we gaan zeker op onze strepen staan en in dit geval wass een scan op de bewuste nacht noodzaak geweest en had ons veel ellende bespaard .

dus inderdaad luister goed naar je lichaam en trek aan de bel en ga op je strepen staan , laat je niet afschepen met hun ideetjes want jij weet wat je voelt .

gr Sylvia
Ellen64
Berichten: 49
Lid geworden op: 22-09-2013 12:10

Bericht door Ellen64 » 14-01-2015 04:22

Zo Sylvia echt een heftig verhaal! En deels herkenbaar voor mij helaas. Bij mij ging het na 7 maanden verkeerd. En om aan te geven dat het ook foute boel kan zijn als de artsen wel snel inde gaten hebben wat er mis is was bij mij het geval. Ik kreeg vanuit het niets enorme buikpijn om zes uur in de avond en ben in shock toestand om 11 uur die avond opgenomen in Bergen op Zoom, de dag erna met spoed geopereerd en helaas was er toen al 2 meter dunne darm afgestorven. Drie dagen later nogmaals geopereerd en is er nog een flink deel verwijderd. Dus de artsen in Bergen op Zoom hebben mijn leven gered! Nu nog 80 cm dunne darm over met alle complicatie vandien, alles tekort, ondervoed, bloedarmoede, fistel en 73 kg lichter ben ik nu bijna 1 jaar verder en loop nu bij het AMC voor behandeling. Hertsel gaat zo langzaam als men heeft voorspelt, kan nog wel 2 jaar duren en de oude word ik nooit meer vermoed ik. Toch heb ik geen spijt van de operatie Gbp, de darmknik en afsluiting overkomt ook mensen die geen Gbp hebben ondergaan en natuurlijk weet ik dat het waarschijnlijk is ontstaan door het snelle en vele afvallen, maar mijn man zegt altijd heel wijs ja als je alles van te voren zou weten....
Pas vroeg iemand aan mij of ik het alsnog zou laten doen als ik het allemaal zou weten? Nee dan zou ik het natuurlijk niet doen, maar je kan het niet weten eh! En ik geloof dat het leven je brengt wat het brengt. Ondanks alles ben ik gelukkig dat ik er nog ben en geniet ik van een heleboel dingen in het leven. Wel heb ik geleerd om bij artsen volhardender te zijn en ook bij bijvoorbeeld een zorgverzekerin, want chronisch ziek zijn betekent ook vechten voor je rechten!

Onze ervaringen zijn wel belangrijk om te vermelden, om mensen te waarschuwen om pijn(erge) altijd serieus te nemen en nogmaals ik ben en blijf positief over de operatie Gbp op zich, het is echt pech als er een complicatie optreedt en hopelijk leren de medici er van en kan dit in de toekomst worden voorkomen.
NaNcY1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-01-2015 14:44

Bericht door NaNcY1984 » 14-01-2015 14:50

Heftig te moeten lezen allemaal...ik heb gelukkig zelf daar geen last van...
me zus ligt nu bij de eerste hulp vanwege haar tweede darmhernia....dus zo zie je maar dat verschillen enorm zijn tussen mensen....
Mij en mijn zus is ook verteld dat een darmhernia kan komen omdat je zoveel ruimte nu hebt in de buik. Ten eerste vla je af en heb je huid die uitgerekt is en dus de extra ruimte geeft. Dus de darmen kunnen al alle kanten op...
Bij haar eerste darmhernia hadden ze ook nog eens een nietje verkeerd geniet in haar darm waardoor ze in 4 dagen tijd 2 maal geopereerd moest worden.
Nu ligt ze er weer en ik hoop dat het toch wel eens de laatste keer mag zijn.
wingstersylvia
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-08-2014 22:42

Bericht door wingstersylvia » 17-01-2015 21:08

mijn man zijn darm is nog 70 cm , nu 3 jaar verder moeten we zeggen dat het lichaam het weer eeen heel eind zelf doet , artsen hebben dit ook voorspeld , want naar 3 jaar gaat het lichaam zich aanpassen en dat is dan niet in de lengte van de darm maar in de dikte , dus meer oppervlakte zeg maar voor opname en nu gaan zijn waardes dus ook stukken beter , af en toe na het prikken blijken er te korten te zijn en dan wordt dat aangevuld en dan is dat ook vrij snel weer goed , dit zal het plaatje wel worden voor de rest van zijn leven maar ook hij zou weer voor een gbp gaan , we hopen dat het nu in een opwaardse spiraal blijft gaan en we niet nog meer tegen slagen gaan krijgen .

iedereen succes en sterkte en Nancy jij ook met je zus , hoop dat ze snel opknapt en het inderdaad nu de laatste keer is .

gr Sylvia
Plaats reactie