Pijn bij eten.

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Tweeq
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-07-2016 15:22

Pijn bij eten.

Bericht door Tweeq » 26-12-2016 19:08

Hoi allemaal.

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb dan ook zojuist een voorstelrondje gedaan in een ander topic.

Zelf ben ik geopereerd aan een GBP op 19 december in het OLVG West te Amsterdam. Na veel zenuwen en toch wel wat stress ging ik heel rustig de narcose in en stond ik na een succesvolle operatie/narcose, binnen 1 uur op zaal te zijn al naast mijn bed voor de eerste stapjes.

De eerste dag, waarop ik alleen kleine slokjes water mocht, ging goed behalve dat het water erg veel pijn deed binnen 5 sec na slikken en dan trok dat langzaam weg.

Nu 26-12, ondertussen dag zeven ben ik begonnen om rustig wat vast voedsel te eten. Echter een simpel stukje witvis, of geroosterd brood voelt nog steeds pijn. Vergelijkbaar met een stuk vlees wat niet wil zaken. (vroeger dan :wink: )

Kwark, Yoghurt, Fruit, Thee etc. is geen probleem.

Kan ik hieruit voorzichtig concluderen dat het eten misschien te droog is of dat ik te snel op vast voedsel overgegaan ben?

Ik zit een beetje in de stress omdat ik bang ben dat ik misschien iets beschadig oid.

Graag hoor ik van jullie,

ps. Ik ga zeker ook even het ZKH bellen.

Groetjes,

Tom
Afbeelding
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 26-12-2016 19:19

Hoi Tom welkom.

Ik moest 2 weken gepureerd/vloeibaar eten. En daarna langzaam over op vast voedsel. Ik ben 7 november geopereerd en kan eigelijk geen vlees of vis eten zonder sausje. Als het te droog is krijg ik het niet weg. Wij kregen ook de tip om brood licht te roosteren in het begin. Dus misschien combi vloeibaar/vast nog even aanhouden?
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 26-12-2016 19:22

Ik weet niet in welk ziekenhuis je geopereerd bent en wat hun schema wat eten opbouwen is.

Normaal is het twee weken glad vloeibaar.
Dan twee weken gepureerd en daarna pas vast voedsel voorzichtig opbouwen, met lichtverteerbaar als eerste.

Wat je schrijft is heel gewoon, je eet misschien te snel, te veel, te zwaar/vast.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Tweeq
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-07-2016 15:22

Bericht door Tweeq » 26-12-2016 19:42

Ik ben onder het mes gegaan in het OLVG West Amsterdam.

Daar hebben ze aangegeven 4 -5 dagen vloeibaar en dan over naar vast. Uiteraard met extreem veel kauwbewegingen.

Daar heb ik me ook aan gehouden maar ga nu toch maar eerst eens een dagje naar vloeibaar terug. Even ontstressen.

Thanks zover.

Ik ga ongetwijfeld veeeeel meer vragen hebben.
Afbeelding
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 26-12-2016 20:29

http://www.antoniusziekenhuis.nl/182286 ... gverk1.pdf


Ik weet niet hoe snel je eet, hebben ze je geleerd vork neer te leggen na elk hapje?
Behoorlijk lang te wachten met de volgende hap.

Je kan de link naar de folder doorlezen, die ik hier neer zette.
rustig aan, kleine stapjes vooruit, je kan er alleen maar baat bij hebben. ;)
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 26-12-2016 21:14

ga na het vloeibare over op dik vloeibaar, dus neem bijv. een beschuitje dat je weekt in bijv. sinaasappelsap. Of prak een banaan grof en doe dat met sinaasappelsap.

Neem bijv. een aardappel met bietjes met appelmoes, dus wel brokjes eten maar nog wel met vloeibaar.

Ga daarna over op eerst een banaan of een cracotte of een beschuitje. Een tartaartje is ook makkelijk om te eten. Eigenlijk even op zoek gaan naar eten wat makkelijk in je mond wegsmelt of goed weg te kauwen is. Zalm of tonijn uit blik met een eitje er door etc.

Belangrijk is om heel goed te kauwen en rustig te eten. Gaat het niet, niet forceren maar wat anders proberen. Je zal zien dat je steeds meer kan, maar geef je lichaam de tijd om te genezen en om vertrouwen te krijgen met je nieuwe ik.
Tweeq
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-07-2016 15:22

Bericht door Tweeq » 13-02-2017 14:00

Hoi Allemaal,

Allemaal hartelijk dank voor jullie feedback.
Ik ben inderdaad terug gegaan naar vloeibaar en ben rustig over gegaan naar crackers etc.

Tot op heden eet ik nog steeds geen brood, al ben ik wel met roggebrood gestart.

De hoeveelheden die ik eet blijven me nog steeds verbazen.

Ik werd net, terrecht, door Tigger gewezen op het uitblijven van mijn reactie. Dus beter laat dan nooit en excuus.

Het is ook allemaal zo hectisch.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 13-02-2017 14:10

Dank voor de terugkoppeling, ik leer daar weer veel van.
Je bedoelt roggebrood als in dat zware brood?
Ik zit nu aan de rogge crackers, ik zou ook wel eens een plak roggebrood willen proberen, maar het lijkt me zo zwaar.
Ik ga eens kijken, hoe dat gaat bij mij.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Tweeq
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-07-2016 15:22

Bericht door Tweeq » 13-02-2017 15:30

Tigger,

Geen idee of dat het zware brood is wat je bedoeld maar als je googled op Bolletje roggebrood dan kan het niet missen.
Ik eet smorgens een hele en smiddags een halfje met vlees of kaas.

Valt eigenlijk net zo zwaar als crackers bij mij. Brood daarentegen is bijna niet te doen voor mij.[/url]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 13-02-2017 16:32

Okee, dan weet ik welke.
Dankjewel!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Plaats reactie