Hoe lang doen jullie over een maaltijd?

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Hoe lang doen jullie over een maaltijd?

Bericht door Tigger » 08-02-2017 09:36

Ik eet (veel) te snel.
Denk ik.
Maar ik vind het lastig om langzamer te eten.
Als ik er echt op ga letten, neem ik een ieniemienie hapje, leg mijn vork of lepel neer, kauw 30 keer, slik dat door en pak dan een nieuw hapje.
Meestal komt dat er niet van.
Dan zijn mijn happen te groot en ik kauw dan ook niet lang genoeg.
Hoe lang doen jullie over een maaltijd en hebben jullie nog tips en truukjes?
Ik geloof, dat je 20 minuten moet doen over een maal?
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 08-02-2017 10:04

Ik eet soms per ongeluk te snel.
Ik probeer wel echt minimaal 20 minuten over mijn eetmoment te doen.
Mijn truc om langzaam te eten is veel kletsen onder het eten als ik met anderen eet ;-)
Dan leg ik ook echt tussendoor steeds mijn bestek ff neer.
Als ik alleen ben kijk ik tijdens het eten af en toe op mijn mobiel, misschien niet de beste truc, maar het werkt wel voor mij.
Oh en 's ochtends eet ik mijn schaaltje kwark tijdens het aankleden. Dan neem ik twee hapjes, was ik mijn gezicht, weer twee hapjes, shirt aan, weer 2 hapjes en ondertussen dansen op muziek. Dan ben ik zo een half uur verder ;-)
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 08-02-2017 10:20

:D
Ik zie het helemaal voor me.. :lol:

Ik zal maar een timer neerzetten dan.
Wel een goed idee.
Ik merk dus nu, dat ik pre-operatief onder de categorie "schrokkers" viel, hoewel dat me toen niet echt is opgevallen. :shock:
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 08-02-2017 10:32

Tja, er zijn wel truukjes.

Gebaksvorkje.
Bestek na elke hap neer leggen.
Na het doorslikken van een hapje, 10x adem halen (rustig) voor de volgende hap.
Bij sommige ziekenhuizen moet je elke hap 20 keer kauwen, voordat je mag doorslikken.
Bij anderen moet je je geheel op de maaltijd richten, geen tv, niks lezen, aan tafel zitten, concentreren op dat bord.

Ik heb geaccepteerd dat het neemt maar gewoon zolang tijd als het nodig heeft.
Dat verschilt per keer en wat ik eet.
Over 4 happen 20 min gaan doen omdat het zo opgelegd is....tja.
Het is zo een piegelbeetje in het begin, niet eens de moeite waard om de tafel voor te dekken.
Ik doe het wel, tafel dekken en blijven zitten tot mijn man klaar is, anders wordt het wel heel ongezellig.

Ik heb wel in het begin gemerkt dat een hap veel langer over de weg naar mijn maag deed, dan ik verwacht had.
In het begin kan je het soms zo goed voelen(zeer doet het dan) en dan snap ik ook wel dat als je iets hard/taais eet, dat het beter heel klein en langzaam kan gaan.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 08-02-2017 10:49

Ja dat concentreren op het bord zijn ze volgens mij wel voorstander van. Maar dat werkt gewoon niet voor mij. Zit ik daar alleen aan die tafel.... Ik ben er te ongeduldig voor dus dan maar dingen tussendoor doen :wink:
Ik denk dat je moet kijken wat voor jou het beste werkt Tiger.
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 08-02-2017 10:59

In het begin waren het zeker wel lange maaltijden met minder eten.
Nu, 4 jaar verder, is de hoeveelheid meer en de tijd korter. Maar je merkt ook dat je lichaam het beter kan hebben.
Nu zal er zeker verschil zijn tussen een sleeve en een gbp en ook per persoon.

Wel heb ik soms dat ik tijdens het eten merk dat het even niet lekker valt, te snel gegeten of niet goed gekauwd, dan wacht ik 10 tot 15 minuten, en dan eet ik weer verder.

Ook met drinken merk ik verschil, nu kan ik een glas water in één keer leeg drinken, daar moest ik 2 jaar terug echt niet aan denken.

Deze veranderingen houden mij wel alert en scherp, want terugvallen naar vroeger, schrokken en een veelvraat, dat wil ik echt niet meer.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 08-02-2017 11:10

Ik eet eigenlijk nooit alleen, en hubby is geen snelle eter.
Dat scheelt gelukkig alweer.
Ik probeer net zo lang over mijn ei-grote hapje te doen, als hij over zijn hele maaltijd.
Soms merk niet niet eens, dat ik snel eet en is in 5 minuten mijn bord leeg... :oops:
Ik ga dus alle truukjes toepassen, die ik hier lees, behalve dan dat dansen tussen de hapjes door. :D
Ik zal een timer neerzetten, kleine vorkjes gebruiken (ik heb ze wel, maar gebruik ze niet altijd), bestek neerleggen tussendoor, elk hapje goed kauwen, 10 keer rustig ademen voordat ik mijn bestek weer oppak.
Het is natuurlijk gewoon een kwestie van aanwennen.
Want nee, ik wil ook nooit meer terug naar schrokken en veelvreten...
Daarom heb ik juist nu mijn sleeve.
En als ikzelf niets verander, verandert er ook niets. 8)
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 08-02-2017 11:39

Je hebt van die D.E. theeglazen, ik kan maar 1/3 per keer drinken, niet zoals Mon-Roe een heel glas in 1x.
Ik ben daar ook heel blij mee, eerlijk gezegd.
Dat is voor mij een beetje een richtlijn, dat mijn maagje nog niet zo veel opgerekt is.

Als je soep eet, desertlepeltje gebruiken.

Ik kan nu wel veel meer eten, dan het eerste jaar.
Ongeveer dubbel zoveel.
Niet altijd en niet alles, beetje afhankelijk van wat het is.

Is het iets erg lekkers of veel verschillende dingen.
Bijvoorbeeld brocoli, gebakken uien met champignons, vegetarische schijf.
Dan eet ik onder het koken al wat uien en champignons en aan tafel na een kwartiertje de andere twee dingen.
Anders raak ik overvol, voelt ongehachelijk en baal ik dat ik niet van alle drie een beetje heb kunnen nemen, omdat ik zo snel vol zat.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 08-02-2017 11:53

Ik heb zelf het idee, dat mijn maagje niet groot is, ik krijg snel een vol gevoel van vast eten.
Daar ben ik blij mee.
Drinken kan ik wel goed, met kleine slokjes, veel achter elkaar drink ik wel 2 dl weg in een 10-15 minuten.
Niets vergeleken met vroeger natuurlijk, maar ik vind het toch vrij snel.
Dat vind ik wel handig.
Alles, dat dikker is dan water, duurt veel langer.
Mon-Roe heeft een bypass, wij een sleeve, ik denk dat daar ook verschil in zit.
Bij ons wordt het toch, ook al is het maar eventjes, tegengehouden door de pylorus.
Ik vind dat idee, om alvast eerst even wat te eten, voordat je daadwerkelijk aan tafel zit, ook wel wat hebben.
Ik ga eens kijken, hoe ik dat kan doen.
Nu nog niet, ik ben pas 5 weken uit, ik doe nog steeds mijn proteïne eerst.
Maar na een maand of drie ga ik daar eens mee experimenteren, omdat ik gewoon meer groente wil eten en nu komt dat er niet van, omdat ik vol zit.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
dilly
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-08-2016 18:49

Bericht door dilly » 08-02-2017 13:31

ik kreeg van het ziekenhuis ook het advies om aan tafel te gaan zitten zonder enige afleiding, zelfs geen televisie. Maar ik merk dat ik dan juist veel sneller ga eten omdat ik me verveel. Als ik er een krantje bij pak, of mijn telefoon, lukt het me wel om ongeveer 20 minuten te doen over een maaltijd. Ik voel me dan ook meteen niet meer zo zielig, moet nog een beetje wennen aan het kleine bordje en bestek. Behalve natuurlijk als iets besluit om niet lekker te vallen, dan hang ik binnen 3 minuten boven de plee :P

Ik herken wel wat jij schrijft, Tigger, drinken gaat goed zolang het water, thee of melk is. Met Optimel drink heb ik al meer moeite, en kwark of zo valt echt als een blok, en vind ik helemaal niet fijn.

Overigens heb ik vandaag en gisteren tussen de middag warm gegeten en dat lijkt wat beter te gaan dan 's avonds. Jammer dat dat geen optie is, al ik straks weer aan het werk ben!
08/08/16: doorverwijzing van huisarts
23/08/16: informatiebijeenkomst MMC Eindhoven
07/09/16: screening: het is een jaaaaaaa!
16/01/17: operatie gbp door Dr. Luijten
Plaats reactie