(Meer dan) goed nieuws

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

(Meer dan) goed nieuws

Bericht door Hyperion » 20-02-2017 18:49

Vandaag - bijna 4 maanden na de gastric bypass ingreep op 26 oktober 2016 - voor het eerst bij de internist in het SFG geweest.

"Mind my history": 129 kg, Diabetes Mellitus II, te hoge cholesterol- en triglyceride waarden, en hoge bloeddruk. Om dat in te dammen: dagelijkse inname van 110 eh insuline spuitend, 6 mg glimeperide, 1,5 g Methformine, bloeddrukverlager, 80 MG atorvastatine.

Van de insuine kon ik al binnen enkele dagen afscheid nemen,en binnen twee weken ook van alle andere diabetesmedicatie en de bloeddrukverager. Voorafgaand aan het bezoek aan de internist ben ik lek geprikt, en zijn er een hele trits bepalingen gedaan. Bevinding: Er zijn geen tekorten. Bevinding 2: De cholesterol- en triglyceride waarden zijn dusdanig laag dat ik kan stoppen met de statines. Dat betekent dat ik alle medicatie in de vuilnisbak kan kieperen - en alleen "fit for me" hoef te slikken. Men kan het erger treffen.

Aan de orde kwam ook de verandering qua beweging: ik fiets zo'n 50..70 km per week (zeg maar woon-werk verkeer met een bewust omweggetje als het lekker weer is). Internist gaf aan dat beweging van cruciaal belang is. Ik spuug op de sportschool of iedere andere vorm van sport - behalve zwemmen - maar bij mij werkt het zo: als ik het bewegen in de dagelijkse routine incorporeer, dan vind ik het prima.

Naderhand zelf op de analyseresultaten zitten loeren, wat ik zie is dat mijn Hb1ac waarde langzaam daalt (dat is een indicatie van de gemiddelde bloedglucose waarde), en binnen normale grenzen is aanbeland. Beetje achterblijvende filtratie capaciteit van de nieren (ja ja diabetes geeft vaatschade), en een achterblijvende leverfunctie (de jarenlange leververvetting eist haar tol en ik ben nog steeds te vet). Niets om je zorgen over te maken - meten is weten, maar van meten wordt je niet gezonder.

Mijn dag (en de rest van het jaar) kan niet meer stuk.

Ik wil maar aangeven dat afvallen een meetbare gezondheidswinst oplevert. Een fikse zelfs. Oh..en kijk naar mijn weegschaaltje als je wil....het ziet er uit als een ski-piste: hellinkjes en vlakke stukjes - dus houd moed als je even een paar weekjes stil staat qua afvallen!
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 20-02-2017 19:15

Man, wat een goed nieuws!
Gefeliciteerd!
Je weet nu helemaal zeker, dat je het goed gedaan hebt.
Helemaal super! 4(
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
De Gewichtige
Berichten: 122
Lid geworden op: 31-10-2016 16:31

Bericht door De Gewichtige » 22-02-2017 20:59

Top Hyperion!

Wat een verbetering van je gezondheid! 🎉
Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

Bericht door Hyperion » 27-02-2017 16:05

Dank!

Het gaat mij er (meer) om dat mensen die een beetje tegen de ingreep of tegen bewegen aanhikken voorbeelden krijgen over de wint die je kan boeken - of hoe je je gedrag kan beinvloeden. Nou, hier is mijn manier dus.
Gast

Bericht door Gast » 27-02-2017 16:08

Super Hyperion! ik snap dat je jaar niet meer stuk kan! Geniet er van!
MarieClaire
Berichten: 398
Lid geworden op: 30-01-2017 17:18

Bericht door MarieClaire » 27-02-2017 17:34

Prachtig nieuws!
8-8-17 sleeve operatie
Afbeelding

Afbeelding
Blur
Berichten: 91
Lid geworden op: 22-06-2016 21:32

Bericht door Blur » 28-05-2017 15:12

Wát een fantastische verbetering, wat zul je blij zijn.
Heel goed dat je dit eens even aan je lotgenoten doorgeeft.
Plaats reactie