Medicatie die niet meer werkt na GBP

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Johnny
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-05-2013 17:14

Medicatie die niet meer werkt na GBP

Bericht door Johnny » 19-05-2017 11:34

Recentelijk heb ik 2 nieuwe kopjes in de nl wikipedia opgenomen m.b.t. een maagzweer en malabsorbtie bij GBP.
Hier ook nog even een wat uitgebreider overzicht van problemen met medicatie en GBP.

Antibiotica
Met name amoxicilline lijkt niet meer opgenomen te worden.

Film-omhulde tabletten
Film-omhulde tabletten (voor vertraagde afgifte) blijken slecht te worden opgenomen. Concerta (tegen ADHD) is daar een heel bekend voorbeeld van. Maar er komen steeds meer film-omhulde tabletten. Normale tabletten hebben vaak een breuklijn in het midden, zodat je ook een halve tablet kunt nemen. Film-omhulde tabletten kun je nooit doormidden breken en moeten altijd in zijn geheel ingenomen worden.

Anticonceptie pil
Deze lijkt niet meer 100% betrouwbaar te werken.

Nauwe therapeutische range
Medicijnen waarbij een zeer specifieke hoeveelheid stof in het bloed moet worden opgenomen lijken ook problemen te geven. Persoonlijk heb ik dat met het doseren van Prednisolon aan den lijve ondervonden.

Vitamines
Daar is hier al genoeg over te vinden. De malabsorbtie van vitamine D lijkt ongeveer 25% te zijn.

Paracetamol lijkt zijn normale werking te behouden. Sommige NSAID's (zoals Ibuprofen) die onder invloed van maagzuur uit elkaar vallen lijken ook een wat lastigere opname te hebben. Maar NSAID's wilde je toch al niet slikken.

Verder blijken er ook nog medicijnen te zijn die juist een verhoogde opname bewerkstelligen. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat medicatie vrij kort na inname al het stuk dunne darm bereikt dat gevoelig is voor opname, en dan daar meteen opgenomen wordt. Voorheen moest eerst de maag (met maagklep) gepasseerd worden.

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de invloed van medicatie op GBP. Meld altijd bij je arts dat je een GBP heb, en bespreek de mogelijke gevolgen.
Het verdelen van een eenmalige inname in meerdere giften over de dag kan soms een oplossing zijn.
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 19-05-2017 13:35

Heel handig dit Johnny dank je wel.
En de anticonceptiepil. Die is zeker niet meer betrouwbaar. Daar hameren ze echt op in het CZE. De arts heeft het wel een keer of 3 gezegd in 1 gesprek. En ook bij de voorlichtingsbijeenkomsten wordt het genoemd.
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
Johnny
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-05-2013 17:14

Bericht door Johnny » 26-05-2017 12:47

Ik kwam nog een klein onderzoekje tegen (12 patiënten) die een GBP hebben ondergaan en daarbij SSRI's (antidepressiva zoals Citalopram (Cipramil), Escitalopram (Lexapro), Fluoxetine (Prozac), Fluvoxamine (Fevarin), Paroxetine (Seroxat), Sertraline (Zoloft, Serlain)) slikken.

Bij 8 van de 12 patiënten bleek 1 maand na operatie de gemeten spiegel in het bloed met 54% te zijn afgenomen. Na 6 maanden bleken de spiegels weer terug op het normale niveau.

Het lijkt er dus op dat antidepressiva de eerste maanden na de operatie slecht worden opgenomen, waarna het lichaam zich opnieuw instelt en de opname terug gaat naar niveaus van voor de operatie.

n.b. een groep van 12 patiënten is veel te klein om er harde wetenschappelijke conclusies aan te verbinden! Het is niet meer dan een hint c.q. aanwijzing dat een GBP de werking van antidepressiva meteen na de operatie zou kunnen beïnvloeden.

link naar het onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583374/
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 26-05-2017 15:11

Johnny, bedankt voor al het uitzoekwerk.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-05-2017 15:15

Interessant Johnny, dankjewel!
Ik word steeds blijer met mijn sleeve!
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Johnny
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-05-2013 17:14

Bericht door Johnny » 26-05-2017 17:55

Tigger schreef:Interessant Johnny, dankjewel!
Ik word steeds blijer met mijn sleeve!
Qua medicatie en vitaminen heb je met een sleeve idd veel minder problemen. Als je je streefgewicht met een sleeve kunt bereiken denk ik dat die altijd te prefereren is boven een GBP. Voor een echte zwaargewicht zoals ik was, was dat helaas geen optie :(

n.b. ik heb ook het artikel over de GBP in de wikipedia wat aangepast, met name het kopje complicaties. linkje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gastric_bypass
Ik dacht dat het zo redelijk compleet was?
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-05-2017 18:20

Dat ziet er goed uit Johnny!

Kan je hier nog even de taalfout verbeteren?
Helaas hersteld het lichaam de opname van de kilo-calorieën,


En wat betreft de vitamine B12 opname door het slikken van hoog gedoseerde preparaten, misschien kan je er nog bij zetten, wat die diffusie ongeveer (of precies :D) inhoudt?
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Johnny
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-05-2013 17:14

Bericht door Johnny » 26-05-2017 22:35

Tigger schreef:Dat ziet er goed uit Johnny!

Kan je hier nog even de taalfout verbeteren?
Helaas hersteld het lichaam de opname van de kilo-calorieën,


En wat betreft de vitamine B12 opname door het slikken van hoog gedoseerde preparaten, misschien kan je er nog bij zetten, wat die diffusie ongeveer (of precies :D) inhoudt?
Taalfoutje heb ik verbeterd. Dat stukje over diffusie is niet van mijn hand. Ik moet daar nog eens goed naar kijken, want de geleerden zijn het daar nog niet over eens. Punt is dat er met de wikipedia schrijvers consensus moet zijn over hoe het zit. Dus moet er wetenschappelijk bewijs zijn. Dus geen flut onderzoekjes of een onderzoek onder 70 plus (waar het "bewijs" in het B12 artikel in wikipedia op stoelt) maar echt keihard bewijs (dubbelblind onder voldoende grote populatie).

Kom ik op terug ;)
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 26-05-2017 22:37

4(
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Johnny
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-05-2013 17:14

Bericht door Johnny » 18-06-2017 17:57

Dat is een dingetje met die diffusie.

Ik was er vanuit gegaan dat als je geen (of een heel kleine) maag hebt, je geen B12 meer kunt opnemen omdat je geen intrinsieke factor meer maakt. Je zou nog via het wangslijmvlies via zuigtabletten B12 kunnen opnemen, maar dat wordt niet zoveel gedaan.

En dus was ik in de veronderstelling dat spuiten de enige manier was.
Maar ik ben teruggefloten, door een mede autheur die veel over diethiek weet. Het schijnt dus zo te zijn (bewezen door wetenschappelijke studie's) dat er ook B12 opgenomen wordt, zonder intrinsieke factor. Ongeveer 1%. Dat zou betekenen dat als je maar genoeg B12 in je suppletie stopt, er toch 1% wordt opgenomen. Dat is waar de tabletten van o.a. FitForMe op gebaseerd zijn.

Nu is de studie naar die 1% controversieel. Hij is gedaan onder een groep van mensen van boven de 70, die allemaal een B12 tekort hadden. Daar komt uit dat het werkt. Alleen .. er zijn wetenschappers die beweren dat die groep niet representatief is voor de groep met een GBP.

Uiteindelijk ben ik er met de mede auteur op uitgekomen om de tekst zo te laten staan, zonder stelling te nemen of het werkt. Dat leek ons het veiligste :)

Verder heb ik een bron (moest) vermelding gedaan over de ADH van 200% van een GBP. Achteraf stond dat ook in de folder van het CZE.
Plaats reactie