(Afgevallen) Gewicht vertellen?

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Romy
Berichten: 92
Lid geworden op: 02-08-2017 18:29

(Afgevallen) Gewicht vertellen?

Bericht door Romy » 03-09-2017 12:52

Zelf zit ik nog in het voortraject, maar waar ik zo benieuwd naar ben is of jullie je nieuwe gewicht, of hetgeen wat je afgevallen bent vertellen of niet en waarom wel of niet?

Tot nu toe vertel ik nooit mijn gewicht en denk dat de kans groot is dat ik dat straks ook niet doe. Men kan dan zo ook wel aan me zien of het lijnen goed gaat of niet. Vind het iets privé 's wat niet iedereen aangaat. Scheelt misschien dat ik in een dorp woon waar snel alles over de tong gaat.

Ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren en aanpakken, want ik denk dat de vraag vast vaak genoeg gesteld wordt ' hoeveel ben je afgevallen '?
GBP okt 2017
Appelflap83
Berichten: 393
Lid geworden op: 01-06-2016 20:07

Bericht door Appelflap83 » 03-09-2017 14:31

Ik geef eerlijk antwoord. Ik ben er ook trots op.
Maar ik ben sowieso heel open naar iedereen ook over mijn operatie.
Geen negatief geluid gehad, maar heb ook goede mensen om mij heen.
7 november 2016 GBP dr Smulders (CZE)
* start gewicht 117 kg (BMI van 41)
* 1e streefgewicht 75 kg gehaald op 5 juni 2017
* gezonde BMI gehaald op 18 september 2017
* 2018: gewicht schommelt rond de 73 kg
* 3 juli 2019 buikwandcorrectie fleur de lis
Romy
Berichten: 92
Lid geworden op: 02-08-2017 18:29

Bericht door Romy » 04-09-2017 07:31

Hi appelflap,
over de operatie wil ik wel ook gewoon open zijn als ik een ja heb gekregen.
Mijn naaste omgeving weet het al wel en net zoals jij schrijft heb ik gelukkig ook goede mensen om me heen.
Maar of ik die kilo's ga omschrijving, dat is weer een ander dingetje.
Maar wie weet wordt dat voor mezelf ook makkelijker als het zover is.

Ik dacht een leuk schrijfonderwerp te hebben maar blijkbaar toch niet :mrgreen: :lol:
GBP okt 2017
regenboog
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-02-2017 21:39

Bericht door regenboog » 04-09-2017 08:07

Ik vertel het ook als iemand het wil weten.
Het noemen van de kilo's/mijn gewicht is voor mij nooit een dingetje geweest.
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 04-09-2017 08:33

Je bent aan niemand iets verplicht hoor! 8)
Wil je het wel kwijt, dan doe je het, zo niet, dan niet.
Ik vind het zelf niet erg.

En roddelen doen ze toch wel, of je nu iets zegt of niet...
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
RozePudding
Berichten: 94
Lid geworden op: 28-06-2016 08:27

Bericht door RozePudding » 04-09-2017 13:56

Toen ik nog zo zwaar was durfde nooit iemand te vragen wat mijn gewicht was, dus het kwam eigenlijk ook gewoon nooit ter sprake.
Als je zichtbaar veel gewicht begint te verliezen is het ook logischer dat mensen daar een opmerking over maken of een vraag over stellen en durven ze denk ik ook makkelijker te vragen hoe zwaar je was of wat je huidige gewicht is.

Voorheen was het nooit zo dat een bekende in de supermarkt me aansprak en zei dat ik weer dikker was geworden en hoeveel ik nu was aangekomen, of wat mijn gewicht was.
Zou ook een beetje raar geweest zijn, zoiets doe je gewoon niet.
Als je afgevallen bent 'mag' het opeens wel.

En je bent zelf ook vaker geneigd om trots te zeggen dat je al X aantal kilo's kwijt bent.
Dus zelf vind ik het helemaal niet erg, als ze vragen wat ik weeg en hoeveel ik kwijt ben kunnen ze zelf het rekensommetje ook wel maken.
Als ze vragen hoe ik het gedaan heb of welk dieet ik gevolgd heb, dan vertel ik wel over de operatie en anders meestal niet.
-Juni 2016: Start traject
-15 Februari 2017: Mini gastric bypass

Binnen jaar na operatie gezond bmi en zwanger!
Tijdens zwangerschap 17 kilo aangekomen, binnen 4 weken na bevalling (12 augustus 2018) weer op gewicht.
arwen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-08-2017 17:29

Bericht door arwen » 04-09-2017 14:43

ik heb hier wel men topic met men weegschaaltje :)
Maar verder spreek ik er enkel over met mensen die er naar vragen. En dan nog enkel wat ik er van kwijt wil.

In de familie weet ook niemand van de ingreep. Ik zie ze toch nooit dus waarom zou ik laten weten dat ik geopereerd ben?

Van mijn mama's in de opvang zijn er ook maar 2 die weten hoeveel er af is, en dat is omdat ik ze dit weekend gezien heb (ik ben nog in ziekteverlof). 1 van die mama's heeft zelf 2 jaar geleden de ingreep ondergaan en zij heeft wel alles op de voet gevolgd. Ze was ook de eerste om een bericht te sturen de dag van de ingreep. (was wel leuk, een foto van de 2 kindjes met daarboven: wij denken aan je!)
Don't dream your life.... Live your dreams
D-day: 23/08/2017 GBP
Mari68
Berichten: 126
Lid geworden op: 13-09-2016 09:04

Bericht door Mari68 » 04-09-2017 15:46

In het begin vertelde ik wel wat ik was afgevallen, nu niet meer. Ik zie ze al rekenen hoeveel ik wel niet gewogen heb. Niet belangrijk dus ik geef nu als antwoord als ze vragen hoeveel kilo ik kwijt ben; genoeg of veel! Meer niet hebben ze niks mee te maken. Ook bij mijn dochter vragen ze het en ik antwoird steevast genoeg! Je moet doen wat jezelf wil!
19-10-2016 GBP drs. van Himbeeck
12SLP04
Berichten: 24
Lid geworden op: 01-08-2017 23:57

Bericht door 12SLP04 » 05-09-2017 00:21

Op zich best een onderwerp om over na te denken!

Ik heb eigenlijk nooit de vraag gehad en dus ook nooit hoeven beantwoorden. Het was dus nooit een actief onderwerp.
Sinds dat ik besloten heb dit te gaan doen heb ik dit gedeeld met anderen. Daarbij wordt mij dan vaak gevraagd, waarom doe je dat dan? Zo zwaar ben je toch niet?
Iedereen ziet wel dat ik overgewicht heb maar ze denken niet dat ik zó zwaar ben dat dit het beste voor me is. Ik ben ook best ''compact zwaar''. Mensen zouden me 90 á 100, misschien 105 geven maar ze komen nooit bij 130.
Ik weet niet of ik het mensen blijf vertellen als ik het eenmaal gedaan heb. Ik zal vast wel vragen krijgen en ergens denk ik dat ik het dan ook wel gewoon zeg. Ik ben best een open boek dus daar dan ook vast wel over.
Maar ja, je weet het nooit hé. Misschien wordt je er ook wel op den duur moe van steeds dezelfde vraag te krijgen.
Belin68
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-06-2017 06:52

Bericht door Belin68 » 05-09-2017 08:03

Ik denk dat het voor sommige toch wel confronterend kan zijn om hun gewicht te benoemen.
Ik ben zelf een redelijk open boek en als mensen het mij vragen, vertel ik het wel, hoewel met enige schaamte.
Toen ik het mijn inmiddels ex-collega vertelde dat ik de operatie wilde, hij heeft zelf al jaren een maagband, zei hij dat hij niet verwacht had dat ik toch rond de 100kg woog. Hij vond het echt niet aan mij te zien. Ik ben niet al te groot 1.65, maar idd ook redelijk compact.
Toen ik gisteren bij mijn intake op de weegschaal moest en er 101kg stond, moest ik wel ff slikken. Stom natuurlijk, want echt een verrassing is het niet, maar thuis schoon aan de haak, was het toch net onder die 100😉
29/11 GBP door Dr Bruin MC Slotervaart


Afbeelding
Plaats reactie