7 weken na operatie Gbp heftige jichtaanval .

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
wil1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-04-2018 09:05

7 weken na operatie Gbp heftige jichtaanval .

Bericht door wil1962 » 05-06-2018 15:31

Nadat ik op 18 april jl geopereerd aan Gbp in Zuiderland Heerlen , is mijn gewicht ruim 15 kg gezakt, tesamen met mijn crashdieet voor de operatie waar ik ook al 7 kg kwijt was, ben ik totaal uit 22 kg kwijt.
Totaal vanaf start Nok was mijn gewicht 102,5 kg , hedenochtend 80,1 kg .
alles was positief verlopen tot gisterenochtend toen ik heftige pijn in mijn voet kreeg, heb afspraak met huisarts gemaakt, en daar bleek dat ik jicht had, dit heb ikzelf nooit gehad, het blijkt dat als er een stofwisseling in het lichaam plaatsvind , dit kan plotseling ontstaan met een heftige pijn , vertelde de arts.
vreemd dat ik daar niks over terug vindt zowel bij het Nok niks over gehoord maar ook niet in diverse forums .
Het vreemde hiervan is dat ik hier al eerder signalen over heb gehad , maar dan dacht ik ik zal mij wel verstapt hebben, jammer dat ik dit nou moet meemaken en dat het risico is dat het terugkomt met regelmaat. doordat ik verzuurt ben en de urine kristallen zich nestelen tussen de gewrichten.
Normaal als ik iets voelde pakte ik artrotec, dit kan nu niet meer en heb cochinchie gekregen 3x dus 0,5 Mg. schijnt van een giftige plant te komen wat lichaam ontzuurt.
Mijn vraag is wie heeft dit ook gehad de huisarts vertelde dat dit vaak voorkomt na snel afvallen , snel afvallen was duidelijk circa ongeveer 2 kg per week , na de operatie zelfs 2,25 kg per week.zou graag meer informatie hebben want ik ben toch wel bezorgd hierover, en wat kan ik nu het beste doen ook om meerdere jichtaanvallen te voorkomen.
De Pijn is heftig en onverdraaglijk , staan niet mogelijk, heftig deze pijn. ben zelf man 56 jaar maar dit gun ik niemand
Gastric Bypass per 18 April 2018
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 06-06-2018 08:28

Heel herkenbaar, ik heb dit tot 2 x toe gehad na mijn operatie, liep dan zelfs met krukken want kon er ook niet op steunen, door het lopen met krukken kreeg ik dan weer een ontsteking in mijn rug, ik had het vrij snel na mijn operatie maar na de 2e keer (ik had dus de medicatie ook verminderd die ik er voor nam omdat het urinezuur in mijn bloed gedaald was) heb ik toch maar weer het hele pilletje ingenomen en sindsdien gaat het goed. Het is inderdaad héél pijnlijk.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 06-06-2018 09:18

Ja, dat kan gebeuren soms.
Hoeveel drink je op een dag?
Want dat is wel belangrijk, doorstroming en spoelen, spoelen, spoelen.
Zorg dat je zeker 2 liter per dag drinkt.
Ik heb er zelf geen last (meer) van, ik eet helemaal geen vlees meer en dat scheelt bij mij alles.
Zorg voor eten, dat basisch (alkalisch) is, als tegenhanger voor het zuur.
http://www.fitdoorgezondeten.nl/depraktijk_delijst.htm
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
wil1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-04-2018 09:05

Bericht door wil1962 » 08-06-2018 22:47

Ik drink idd een a anderhalve liter water(mineraalwater), wellicht te weinig wat water betreft , gezien de voedingsmiddelen naar de alklische zijde is zeker nog winst te behalen heb mij het schema uitgeprint bedankt hiervoor, pijn is nu weg maar hoop dat tips helpen dat zijn geweldige tips , dank je.
Gastric Bypass per 18 April 2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 09-06-2018 07:02

Ik denk ook inderdaad, dat je meer moet gaan drinken.
Probeer toch zeker minstens 2 liter weg te werken per dag, liefst meer, als je dat kunt.

Laat nog eens weten, hoe het gaat?
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
wil1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-04-2018 09:05

Jicht is na twee weken weer terug, minder heftig maar toc

Bericht door wil1962 » 19-06-2018 11:39

Ja daar is hij weer ondanks dat de pijn jicht weg was begon het zondag weer pijnlijk te worden in mijn enkel, ondanks de nodige maatregelen die ik door jullie tips al genomen had, het is nog niet zo heftig als twee weken eerder, ben naar de doktor gegaan deze adviseerde om de colchicine weer te nemen en na dat de pijn weg is nog even doorgaan met slikken 1 a 2 dagen, medicatie colcicine , was zelf ook al met kruidenthee bezig van Alka en drink ook veel water, twee a twee en halve lier per dag.
aangezien ik blijkbaar eerder deze klachten toch al heb gehad zonder echte pijnlijke aanval zoals twee weken terug waar ik over deed schrijven. heb ik gevraagd e.e.a eens goed te meten en er is bloed geprikt, gevraagd als onderhoudsmedycijn misschien een optie was, daar ook de vakantie er nog aankomst wel pas in september wil ik het voor zijn . Wil voorkomen dat ik dat tijdens vakantie krijg, moet er niet aan denken zeker omdat wij met excursiereis in klein gezelschap gaan naar Zuid Tirol dolomieten Italië. Dus nou ga ik na dat de pijn weg is over op het onderhoudamedycijn Allopurino vraagje is het aan te raden om hier ook evt druppels voor Phverhoging van water er bij te nemen om water meer alkalisch te naken ph 9,5 .
Is veel wat ik misschien vraag maar gezien ik kort door de bocht vaker deze klachten had ook in hand en daarnaast artrose in knie, van dit laatste heb ik na mijn gewichtsverlies van ruim 23 kg vanaf 13 maart jl bijna geen last meer.
want ook mijn doelstelling om terug te keren als veldvoetbalscheidsrechter in het nieuwe seizoen vanaf half augustus , wil ik aangaan, zonder dat ik mij dadelijk alsnog plotseling moet afmelden, voor kwaaltjes zoals de Jicht.
ook overweeg ik evt een doorverwijzing naar een reumatoloog, zonodig afhankelijk wat uit de bloedmeting aan het licht komt.
Gastric Bypass per 18 April 2018
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 19-06-2018 12:30

Ik denk, dat een doorverwijzing altijd een goed idee is.
Wat betreft je andere vraag: ik denk echt, dat je die even moet neerleggen bij een arts.
Ik kan wel iets gaan roepen, maar ik ben geen deskundige.
Veel eiwitten zorgen voor meer verzuring dan weinig eiwitten.
En tot op zekere hoogte kan je je voeding daar op aanpassen.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Hyperion
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-08-2016 23:13

Bericht door Hyperion » 21-07-2018 15:53

Ik heb 1 keer na de operatie (oktober 2016) een jichtaanval gehad op een klassieke plek (grote teen). Daar is het bij gebleven.

Veel vocht innemen is belangrijk. Ik weet niet of het helpt om alkalische (basische) producten te eten - in het lichaam zijn talloze buffermechanismen aanwezig om de zuurgraad constant te houden zodat vitale biologische processen niet verstoord worden.

Ik heb aan mijn arts een noodvoorraad van 30 Cholchicine tabletten gevraagd. De werking is vermoedelijk gebaseerd op het feit dat de signaalstoffen die de afweercellen afstaan de nek om worden gedraaid, waardoor de ontstekingsreactie verminderd. De oorzaak wordt niet weggenomen, er blijft een afweerreactie op de ureumkristallen - maar de pijn als gevolg van de vochtophoping in het gewricht is minder.

Berucht is daarentegen wel makreel - daar zitten stoffen in die de jicht juist opwekken.

Ik zou me geen zorgen maken (je kan er toch niets tegen doen, maar bovendien: je eet minder Bourgondisch). Wel veel water drinken.
Plaats reactie