Hoe kook je voor het gezin/ partner na operatie ?

Post hier je wat je zoal eet op een dag.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Hoe kook je voor het gezin/ partner na operatie ?

Bericht door Bloemschikkertje » 24-11-2017 22:13

Heb gezocht maar vond er niet direct iets van terug : hoe koken jullie ? Altijd apart voor jezelf of eet jullie partner mee .

In mijn situatie zijn het enkel mijn partner en ik en hij wil echt zoveel mogelijk meedoen maar ik denk dat hij na een aantal weken misschien wel smacht naar de vroegere maaltijden en ik weet niet of dat niet heel moeilijk is om de maaltijden van voorheen dan te moeten klaarmaken of maken jullie ze gewoon gezonder dan vroeger en eten jullie zelf mee ?
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 24-11-2017 22:19

Ik weet niet wat jullie voor je operatie eten, dat na de operatie niiet meer gaat?

Ik heb heel lang dingen gekozen die ik niet zo lekker vind, maar mijn man wel.

Gekookte aardappelen, rijst,pepersaucje.
Ik eet de groenten mee en het vegetarische.


Manlief happy, ik happy.

Hij groot bord, ik kinderbordje.

Voor de operatie bakte ik veel meer patat in de oven, meer macaroni met gegratineerde kaar en dat soort dingen.
Dat ging heel lang niet voor mij.
Nu maak ik het wel eens, een schotel gaat dan twee/drie dagen mee.
Twee opscheplepels voor mij max. en manlief kan zich te buiten gaan.

Ik heb hem nooit het eten uit de mond gekeken of het gevoel gehad dat ik iets miste.
Wel de eerste twee jaar gehad dat ik zo vreselijk lang aan tafel zat en hij maar bleef eten en eten en ik wel wat anders wilde gaan doen. :D
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 25-11-2017 10:29

Ik ben ter voorbereiding al met gezonde maaltijden begonnen. En ik moet zeggen: m'n lief eet ze zonder mokken mee. Maar vooruit, ik kan goed koken en weet van iets gezonds ook iets heel lekkers te maken, dus dat zal ook wel een rol spelen. 6( En mijn geliefde is geen lastige eter. Gelukkig niet zo'n type dat alleen maar aardappelen, groenten en een flink stuk vlees blieft.

Maar dat is dan weer wat ik me afvraag: ik sta graag in de keuken. Meestal gedreven door trek in een lekkere maaltijd. Ik mag tijdens het koken ook graag snoepen en proeven. Ik vind het ook heerlijk om mijn eigen groenten te verbouwen, omdat het zoveel beter smaakt. Straks is mijn eetlust waarschijnlijk veranderd. Heb ik misschien wel veel minder trek. Zal ik nog steeds met net zoveel plezier in de keuken staan? Of ga ik mijn interesse voor eten en dus ook voor koken verliezen? En heb ik nog lol aan mijn moestuin? Ik ben heel benieuwd hoe dat straks is.

En mijn lief kookt ook een paar keer in de week. En hij weet niet zoveel over voeding. Hij heeft geen idee wat eiwitten zijn en wat koolhydraten zijn bijvoorbeeld. Dus voor hem zal het helemaal een puzzel zijn om iets te vinden wat goed is voor mij én wat hij lekker vindt.
GBP op 17-4-2018
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 25-11-2017 10:45

De pret van koken -> met drie happen zit je vol en daar heb je een half uur voor in de keuken gestaan, zal een tijdje verdwijnen.
Maar komt daarna wel weer terug.
Ik maak nu voor meerdere dagen als ik zin heb in uitgebreid koken en vries een deel in.

Mijn bietjes uit eigen tuin smaken nog steeds heerlijk.
Ik hoef niet zo een groot bed te maken en ik heb er langer plezier van. ;)
Invriezen, inmaken, anderen mee laten genieten, gewoon met een moestuin doorgaan!
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 25-11-2017 10:50

Volgens mij hoef je daar echt geen zorgen om te hebben.
Als je al zo van koken houdt, wordt dat alleen maar leuker.
Ik kijk nu even naar Mon en Roe (Mon-Roe), die de sterren van de hemel koken soms.
Ze kookte altijd al met veel plezier, maar volgens mij nu zelfs nog meer.
Juist, omdat je je gaat focussen op andere aspecten (eiwitten en gezond) wordt het steeds leuker.
En je lief leert snel genoeg wat eiwitten zijn, daar heeft hij jou voor.
Daar moet hij dan even in geschoold worden.

Mijn hubby eet graag pastaschotels.
Ik eet geen pasta meer.
Dat kook ik dus bijna niet meer.
Zo af en toe maak ik het voor hem klaar, als ik zelf wat kliekjes heb in de koelkast.
Dan heeft hij zijn pasta en ik mijn kliekjes.
Dat werkt prima bij ons.
Hij is ook veel gewicht kwijtgeraakt en eet nu ook heel gezond.
Hij heeft er geen problemen mee.
Zijn porties zijn ook kleiner geworden.
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
Saffron
Berichten: 382
Lid geworden op: 03-11-2017 20:38

Bericht door Saffron » 25-11-2017 11:19

Ben blij om te lezen dat de pret van het koken niet hoeft te verdwijnen. :D @denogtezware: En die moestuin blijft toch wel hoor. Hij is er nou eenmaal. We kunnen hem natuurlijk gaan inzaaien met gras, maar dat is ook zo wat. ;-p Maar ben wel blij als ik straks langer op m'n hurken kan zitten om onkruid te wieden. :-) Er gaat inderdaad niets boven groenten uit eigen tuin. Voor komend jaar maar wat meer proteïnerijke groenten erin. Iemand nog tips?

@tigger: Ik maak nu nog wel pasta. Maar dan met een groentenrijke saus. Dan schep ik voor mezelf een eetlepeltje pasta op en de rest erbij is saus. En mijn lief (die op zijn ideale BMI zit) krijgt een flinke portie pasta met saus. Hopelijk kan ik straks ook zoiets bedenken met wat meer proteïnerijke pastasaus.

Over mannenvoer gesproken: de mijne is gek op kapsalon. Daar maak ik dus nu een gezonde variant van. Onderop een berg ijsbergsla. Hij een paar scheppen aardappelpartjes uit de oven, ikzelf drie of vier aardappelpartjes. Daarop een hele lading gegrilde groenten, bijvoorbeeld paprika, ui, beetje tomaat. En daarop, in plaats van shoarma, gekruide gegrilde kipfilet. En dat met knoflooksaus die ik maak van enkel knoflook en yoghurt, peper en zout.
Niet zo culinair, maar wel goed te nassen en dan heeft hij z'n portie men-food weer gehad. :mrgreen:
GBP op 17-4-2018
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 25-11-2017 14:45

Leuk om te lezen jullie reacties.

Saffron dat kan ik van mezelf niet zeggen dat ik een goede kok ben, ken er niet zoveel van.

@denogtezware: ik denk dat als je een gbp (dumping) gehad dat je niet meer kan eten als voordien, ik vermoed niet dat ik dat allemaal - ook al zal de portie veel kleiner zijn - dan nog kan verdragen. Ben dus nu wel op zoek naar gezondere gerechten.

Ik ga me er ook niet direct zorgen om maken, het zal zichzelf wel uitwijzen, maar vind het wel leuk om te lezen hoe jullie het doen.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
De nog te zware
Berichten: 7808
Lid geworden op: 22-03-2013 13:59

Bericht door De nog te zware » 25-11-2017 16:09

Probeer nieuwe dingen thuis uit.
Dat als je een dumping krijgt, je je bed in kan of op de bank neer ploffen.
Er werd wel eens geschreven dat als iets drie keer goed viel, je niet al te veel risico had op een dumping daarna, maar ik heb ook wel eens anders gelezen.

Groenten, rauw, gekookt, enz. kan nooit kwaad.
Rijst, aardappels, brood, pasta kan een ellende zijn.
Saucjes ook trouwens en rood vlees.

Heb je geen map gekregen van je ziekenhuis?
Daar staat meestal een hele lijst in van wat wel en wat niet te nemen, de eerste twee weken, na vloeibaar, twee weken gepureerd en daarna vast opbouwen.
Afbeelding

Startgewicht 13 april 105.5kg
Sleeve 4/5/13 99.5kg
Na drie jaar 62 kg
Na vier jaar 63kg
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 26-11-2017 20:10

Ja hoor ik heb een hele folder gekregen. Ik wil proberen me daar netjes aan te houden dus ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan als het zover is.

Josee
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 27-11-2017 21:11

Zoals Tigger al schrijft, koken en lekker eten was en is gelukkig nog steeds een hobby van ons. Als we ergens heen gaan kijken we eerst op internet of er nog leuke culinaire winkeltjes zijn of leuke markten, we gaan graag naar food events, we koken zelf erg graag en kook workshops maak je me erg blij mee. Uit eten gaan doen we ook erg graag, of dit nu iets simpels is of heel culinair bij een sterrenchef.

We eten niet heel veel anders dan vroeger, wij zijn geen types van aardappelen, groente en vlees, dat aten en eten we gemiddeld maar 1x per maand.

Vanaf het moment dat ik geopereerd ben heb ik meegegeten met wat ik klaar maakte voor ons. Dus was het bijv. mexicaans, dan pureerde ik voor mezelf de vulling van de taco en nam daar wat gepureerde avocado en zure room bij.

Dus voor ons is er niets veranderd ;-)
Plaats reactie