Stel je vraag over supplementen of vitamines aan de diëtist

Post hier je wat je zoal eet op een dag.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
annet
Berichten: 1453
Lid geworden op: 07-10-2011 20:01

Bericht door annet » 04-04-2013 18:55

nou ik gebruik nu een tijdje de fit for me en ik ben heel tevreden. Ik voel me prima verdraag ze goed en het lijkt of mijn energie level weer beter wordt. Ik spuit nog wel gewoon B12 elke 2 weken en dat was geen probleem volgens mijn huisarts. Ik spuit zelf en voel heel goed aan als ik het nodig heb. Krijg dan klachten als een wattig hoofd en vergeet snel dingen na het prikje is dat na 1 dag weer weg haha heel handig dus.
Vind de pillen best groot maar het slikken gaat steeds makkelijker.

Groeten Annet
GBP 12 maart 2012
voor de operatie 13.2 kg afgevallen
Afbeelding
Bijou
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-03-2013 12:57

kosten

Bericht door Bijou » 27-04-2013 09:50

Ik vroeg me af, wat zijn jullie nu zoal kwijt per maand aan vitaminen en mineralen?
Ik gebruik op aanraden van mijn ziekenhuis http://www.santinov.fr/fr/catalogue/obesite.html via een abonnement. Dit kost mij €53,90 per kwartaal.
Zijn jullie veel minder kwijt?
Voel me er wel heel goed bij!!!!

groet, Bijou
Afbeelding[/url]

Elke reis begint met een eerste stap

2013_03_20 GBP
Clinique des Cèdres Dr. Juglard
Floris van der Stap
Berichten: 46
Lid geworden op: 29-10-2012 16:20

Bericht door Floris van der Stap » 29-04-2013 17:23

Beste Bijou,

De WLS Forte van FFM kost per kwartaal €38,55. Vanaf aankomende zomer ook in Frankrijk verkrijgbaar.

Groetjes Floris
Bijou
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-03-2013 12:57

Bericht door Bijou » 29-04-2013 19:51

Als ik jullie site open kom ik op een bedrag van € 56, 50 per drie maanden http://www.fitforme.nl/producten/wls-forte-pakket. Dus ben ik bij jullie duurder uit......
Want heb multivitamine WLS Forte en Calcium Plus nodig bij gastric bypass.

groetjes, Sylvie
Afbeelding[/url]

Elke reis begint met een eerste stap

2013_03_20 GBP
Clinique des Cèdres Dr. Juglard
Floris van der Stap
Berichten: 46
Lid geworden op: 29-10-2012 16:20

Bericht door Floris van der Stap » 02-05-2013 09:55

Beste Sylvie,

Als je inderdaad calcium erbij gebruikt klopt het bedrag dat je noemt. Calcium wordt in Nederland apart gesuppleerd omdat het zich bind aan het ijzer in de multivitamine, waardoor het ijzer niet wordt opgenomen. Terwijl ijzer juist zo belangrijk is na een maagingreep.

Groetjes Floris
ientje7106
Berichten: 120
Lid geworden op: 18-08-2013 13:18

Voedingsstoffen opname en vit. opname

Bericht door ientje7106 » 22-09-2013 13:37

Hoi,

Ik ben me flink aan het inlezen omdat ik besloten heb te gaan voor een Sleeve of GBP en nu vraag ik me het volgende af.
En misschien vraag ik nu wel naar de bekende weg :oops: , maar dan heb ik het wel bevestigd of ik juist op de hoogte ben>.

.Waarom worden er wel voldoende vitamine en mineralen opgenomen uit de supplementen en niet uit de voeding?
En hoe zit dat met een Sleeve worden hier ook niet alle voedingsmiddelen opgenomen

Is dit omdat men niet meer " normale" porties kunnen eten om aan de juiste hoeveelheden vitamines te komen???

Groet,

Ineke
Afbeelding


20-02-2014 D- Day Sleeve operatie
Georgine
Berichten: 2678
Lid geworden op: 06-07-2011 16:03

Bericht door Georgine » 22-09-2013 21:32

Je krijgt inderdaad minder binnen, maar je darmwand neemt ook minder goed het voedsel op en daarmee de noodzakelijke voedingsstoffen. Daarnaast maakt je maag een bepaald stofje niet meer voldoende aan (door het gesnij in je maag) om bijvoorbeeld vitamine b12 goed op te kunnen nemen.
Afbeelding

10 april '12 GB in SFG
5 nov '13 BWC en borstlift Lelystad
24 juni 2014 galblaasoperatie
Floris van der Stap
Berichten: 46
Lid geworden op: 29-10-2012 16:20

Bericht door Floris van der Stap » 23-09-2013 16:29

Beste ientje7106,

Heel goed dat je je van te voren zo aan het inlezen bent. Je kunt beter twee of drie keer iets vragen en het dan goed begrijpen dan het niet vragen en het niet zeker weten. Toch? :wink:

Ook van de multivitamine wordt er minder opgenomen. Afhankelijk van wat voor soort multivitamine je neemt, is hier rekening mee gehouden in de dosering die in de multivitamine is verwerkt. Als een vitamine of mineraal moelijk wordt opgenomen in je lichaam na de ingreep, is hier meer van gesuppleerd (zoals ijzer en vitamine B12).

Het via de "normale" porties niet meer aan de juiste hoeveelheden komen, heeft er wel mee te maken. Het meeste heeft echter met het eerste te maken, het opname proces in je maag en darmen zijn veranderd. Minder maagzuur en maagsappen (door de verkleinde maag) zorgen voor stukker minder opname van ijzer en vitamine B12. Dat is bij een sleeve zo. Bij een GBP is dat ook maar dan heb je ook nog te maken met de aanpassing aan de darm, waardoor de plaats van opname ook nog een rol speelt.

Succes met je traject! Bij vragen, altijd gewoon stellen hoor!

Groet Floris
Dora
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-01-2014 19:22

Bericht door Dora » 11-02-2014 15:55

Hallo floris,
Ik krijg nu elke maand een vit b12 injectie maar ben nog niet geopereerd!
Is het dan zo dat ik na de operatie kan volstaan met "goedkopere"vitaminen?
Wij moeten nou eenmaal erg oppassen met wat we uitgeven en wil hier graag mij op voorbereiden wat er zoal aan kosten bij gaan komen na de operatie.
Ik hoor graag jouw advies!

35(

Thea
Afbeelding

Intake dr v d Laar 5 febr 2014
Ja gekregen op 16 april 2014
Operatiedatum 5 juni 2014
Floris van der Stap
Berichten: 46
Lid geworden op: 29-10-2012 16:20

Bericht door Floris van der Stap » 12-02-2014 20:50

Beste Thea,

Hartelijk dank voor je vraag, het is een goede vraag.
Ik denk dat je met " goedkopere" vitaminen, multivitaminensupplementen bedoeld die van alle vitaminen en mineralen 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) bevatten van bijv. Kruidvat, Etos, Action etc.
Nee. Wetenschappelijke literatuur geeft aan dat er niet voldoende ijzer, niet voldoende vitamine D en een teveel aan vitamine A en vitamine B6 in deze multivitaminen zit verwerkt dan goed is na een GBP. Goedkopere vitaminen voldoen niet aan de specifieke hoeveelheden vitaminen en mineralen die nodig zijn na de GBP.
Kosten zijn een uitdaging, dat kan ik me voorstellen, maar los van het feit daarvan; het gaat wel om je gezondheid.

Het is misschien een vreemde vergelijking, maar denk bijvoorbeeld aan een bril. Je hebt een oogafwijking van -2.0, maar omdat de aanschaf van die bril vrij duur is, koop je een bril met glazen voor een oogafwijking van -1.5 omdat deze goedkoper is. Je kan dan wel iets beter zien, maar optimaal is het niet.

Mijn advies luidt als volgt: wanneer je de keuze hebt gemaakt om een levensveranderende ingreep te laten doen zoals een GBP, je goed voor jezelf moet zorgen, met goede voeding, regelmatig eten, regelmatig bewegen en de juiste supplementen.
Maar de keuze ligt uiteindelijk bij jou Thea :)

Groetjes Floris
Plaats reactie