17 juni

Plaats hier je operatiedatum dan tellen we samen met je af.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

Plaats reactie
Lot2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-05-2019 21:10

17 juni

Bericht door Lot2019 » 28-05-2019 07:45

Zo spannend.. Nog maar 3 weken tot de operatie!
In tegenstelling tot wat ik hier lees, mogen wij geen modifast gebruiken. Alleen 6x p dag eten en goed kauwen en eten en drinken scheiden. Het kauwen en langzaam eten ben ik aan het oefenen. 6x p dag eten en drinken en eten los van elkaar gaat al best ok
Clematis-71
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-01-2019 15:28

Bericht door Clematis-71 » 28-05-2019 09:05

Bij ons was modifast ook niet de bedoeling. Idd vooral het patroon van eten en drinken scheiden, goed kauwen, en de tijd nemen voor eten, 6x per dag, was belangrijk.
Dat is om alvast te wennen aan wat er straks komt en de problemen die je er eventueel mee hebt vooraf op te lossen. Dat is makkelijker dan als het naderhand moet.

Iets wat jij ook vast hebt gehoord of nog krijgt te horen is om kort voor de operatie je lever zo klein mogelijk te krijgen door vooral geen alcohol, zo weinig mogelijk koolhydraten ed.
Niet om daarmee af te vallen, maar heeft de chirurg wat meer werkruimte. Meestal raak je daar wel een kilo of 2 mee kwijt, maar dat is de 2 kilo die je bij zowat elk dieet kwijt raakt.
Het is de glycogeen die vooral in je lever opgeslagen zit.
wiki schreef:Uit voedsel opgenomen koolhydraten worden als glycogeen opgeslagen in de lever (de hoogste concentratie) en in de spieren (de grootste hoeveelheid), waar het wordt gebruikt als makkelijk aanspreekbare energievoorraad.
Maar belangrijker is om niet vlak van te voren nog van alles te eten, (nu het nog kan) wat de lever zou vergroten. Want dat werkt wat vervelend voor de chirurg.
Dus als je nog een keer wilt proeven hoe lekker roomijs is, (veel kunnen dat niet meer eten naderhand), neem dan een klein ijsje of deel het met iemand. Een hap is voldoende voor de smaak en zal niks doen met je lever.
Of zorg dat je naderhand veel beweegt zodat je de koolhydraten verbrandt ipv opslaat in de lever.
Het opzoeken van "afscheidsvoedsel" is vrij gewoon, maar houdt het een beetje beperkt qua hoeveelheden. En doe het de laatste week liever niet.

Veel succes met de laatste weekjes. :)
Het voelde voor mij als iets spannender dan wachten op mijn verjaardag toen ik klein was, maar ongeveer net zo leuk.
BMI bij aanmelding: 56. Gewicht 163.
Gewicht bij operatie: 154. Gastric Bypass op 8-12-2018
Gewicht nu: 121,6
Lot2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-05-2019 21:10

Bericht door Lot2019 » 28-05-2019 09:49

Ja inderdaad is ons verteld op te passen geen 'afscheidstournee' te gaan doen ivm leververvetting. Nu was ik dat niet van plan, voor mijn gevoel heb ik alle laatste keren wel gehad nu. Sporten doe ik vrij veel, maar zal je tip om de laatste week op koolhydraten te letten wel meenemen.
Overigens ben ik sinds de aanmelding al 4 kilo kwijt.. Zal de ontlading wel zijn hahaha
Plaats reactie