op restaurant kort na operatie

Wat mag je en kun je eten en drinken, hoeveel kun je vermageren, Dumpings, zwanger worden enzovoort.

Moderators: Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger, Jeannette, Tigger

missmolly
Berichten: 246
Lid geworden op: 11-06-2017 19:08

op restaurant kort na operatie

Bericht door missmolly » 19-10-2017 09:48

Hoi allemaal,

We gaan met de collega's blijkbaar vóór 18 november nog een keer op teambuilding moeten (er is een budget per persoon per jaar en dat is nog niet op, in het kort)
Nu willen ze allemaal uit eten gaan, wat natuurlijk prima is, maar tegen dan ben ik maximaal 5 weken post op.

Zou ik tegen dan al weten welk voedsel ik kan verdragen? Heb namelijk geen zin om een dumping te krijgen op restaurant bij al mn collega's...
Hebben jullie tips? Of is dit weer zo'n gevalletje "hangt van persoon tot persoon af"?

Hoe snel na de operatie gingen jullie op restaurant?
12/10/2017: operatie GBP
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tigger
Berichten: 1901
Lid geworden op: 01-07-2016 13:26

Bericht door Tigger » 19-10-2017 10:03

:lol:
3 weken...

Naar wat voor restaurant ga je?
Daar hangt het ook erg van af.

Ik persoonlijk, ben absoluut niet bang om te vragen wat ik hebben wil, ook al staat dat niet op de kaart.
Ik heb gemerkt (vaak zelfs), dat als je uitlegt, dat je net een zware maagoperatie achter de rug hebt, en speciale behoeftes hebt op dieet gebied, iedereen erg behulpzaam is.
Vaak komt zelfs de chefkok vragen stellen aan me, en maakt dan een heerlijk aangepast schoteltje.
Dus gewoon vragen aan degene, die de bestelling komt opnemen, of dat even kan worden gevraagd in de keuken.

Ik zou niet gaan voor de rauw vlees dingen als tartaar of filet americain.
Jij bent geen viseter geloof ik, maar een klein stukje gegrilde kip zou je misschien al wel weg krijgen.
Bedenk wel, dat je dan met 2 happen vol zit...

Tapas vond ik ideaal.
Kleine hapjes, die ze komen brengen met grote tussen pauzes.

Maar ook een wok vind ik prima.
Je kunt er de hele avond over doen en uitkiezen, waar je trek in hebt.

Een voorgerecht kun je bestellen als hoofdgerecht en tegelijk met alle andere hoofdgerechten laten komen.
Ik zou niet kiezen voor een voorgerecht en dan een hoofdgerecht, want dan zit je na je voorgerecht echt al vol.

Ik was zelf altijd erg dol op geitenkaas, lekker zacht en makkelijk weg te krijgen..
Rauwe groente (salades) mocht ik pas met 3 maanden, maar je kunt wel vragen om gegrilde groente.
Lekker gegrilde courgette of zo, dat is zacht en makkelijk te kauwen en weg te krijgen.

Het belangrijkst is, trek je mond open en zeg, wat je wilt.
Jij bent de klant, jij mag vragen.

En voor de rest: het samenzijn en de onderlinge gezelligheid zijn in dit geval het belangrijkst.
Al zou je niets eten en de hele avond gezellig meekletsen met je glaasje water, prima toch?

O ja, drinken.
Je mag niet drinken tjidens je eten, dat vond ik wel even lastig in het begin.
Maar als jij iets te drinken besteld, voordat het eten wordt opgenomen, heb je tijd tussen eten en drinken.
Drink dan niet gelijk je hele flesje leeg, maar neem kleine slokjes en laat het glas staan tijdens je eten.
Wat ik deed, als ik daar behofte aan had, was hele kleine sipjes (meer mijn mond nat maken) tussendoor.
Het was niet echt drinken, maar was wel prettig.

Dit was het geloof ik wel...
Met 5 weken kan je al aardig kiezen, waar je trek in hebt op dat moment.
Er zijn eigenlijk weinig dingen, die je nog niet mag eten.
De meeste proteïnes kan je al wel aan, mits heel goed gekauwd.
Je zit er wel snel bommetje vol van. :wink:

Nog iets: zeg gelijk, dat je graag wilt meenemen, wat er over is.
Dan weten ze dat gelijk en kunnen er rekening me houden.
Dan kan je thuis nog de hele week eten... :D
Ik vind het altijd zonde om eten weg te gooien...
Als ik dingen anders doe dan jij, wil dat nog niet zeggen, dat ik ze fout doe.

Afbeelding


3/1/17 Sleeve, Spanje
arwen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-08-2017 17:29

Bericht door arwen » 19-10-2017 10:51

Op een bepaald moment wilden de kindjes na een winkeluitstapje naar de Quick. Ik zag dat niet zitten dus compromis gemaakt dat we in de Ikea bleven eten.
Omdat ik zelf nog niet zo lang geleden geopereerd was kon ik zelf niet mee eten natuurlijk (beetje gek om een maaltijd te bestellen waarvan je weet dat je na 2 happen vol zit).
Maar dat heb ik dan opgelost door een fruitsapje te nemen en een yoghurtje.
Terwijl de kindjes hun eten opaten dronk ik rustig mijn fruitsapje (nu ja de helft) en terwijl de kindjes hun dessertje aten kon ik op mijn gemak mijn yoghurtje uitlepelen.
Kindjes gelukkig en ik genoot van er bij te zijn :)

Wat ik dus op resto zou doen is kijken voor eventueel een soep of iets wat vlot binnen gaat als voorgerecht, hoofdschotel overslaan zodat je tijd hebt om het "te laten zakken" en een dessertje met fruit of yoghurt?
Don't dream your life.... Live your dreams
D-day: 23/08/2017 GBP
jess1192
Berichten: 19
Lid geworden op: 08-06-2016 16:21

Re: op restaurant kort na operatie

Bericht door jess1192 » 19-10-2017 11:25

ik ben zelf ook 3 weken na de operatie uit eten geweest en dat ik me heel goed bevallen gewoon van te voren even bellen naar het restaurant en vragen of ze ook wat doen voor mensen met een maag verkleining ik kreeg uit eindelijk 100 gram vlees groente en een paar frietjes gepikt van mn vriend was goed te doen ! alleen niet vergeten dat je dan je drinken niet bij het eten doet.
27-09 mijn gbp gehad super gelukkig !
missmolly
Berichten: 246
Lid geworden op: 11-06-2017 19:08

Bericht door missmolly » 19-10-2017 12:03

Bedankt voor de tips & ervaringen!

Ik denk dat ik maar gewoon afwacht en de rest een restaurant laat kiezen, en dat ik dan kijk wat ik kan eten/vragen.

En inderdaad, zoals Tigger zegt, mn mond opentrekken :lol:
12/10/2017: operatie GBP
Afbeelding
Am1510
Berichten: 892
Lid geworden op: 31-07-2013 23:07

Bericht door Am1510 » 19-10-2017 13:56

Wat ik zelf regelmatig doe is zoals tigger schrijft een voorgerecht als hoofdgerecht nemen. En sommige restaurants hebben ook een senioren gerecht. Is vaak een stuk kleiner dan een normaal gerecht en iets voordeliger. Meestal neem ik zalm als we uit eten gaan lekker licht verteerbaar en een beetje groente de bij. De friet laat ik liggen net zoals de eventuele saus die de bij geserveerd wordt. Laat de saus ook altijd apart komen.
09-08-13 verwijsbrief huisarts
07-04-2014 gbp
Mon-Roe
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20-03-2012 11:34

Bericht door Mon-Roe » 19-10-2017 15:49

Vijf weken na je operatie weet je al aardig wat wel gaat en wat niet. Ik zou niet mee doen met het voorgerecht, geeft jou ook de tijd om je glas leeg te drinken.
Dan bij het hoofdgerecht lekker een of twee voorgerecht(en) nemen, bijv. een carpaccio. Dat hapt zo lekker weg. Neem wel dingen die je makkelijk weg kan eten, een salade of zo. Ga niet aan een biefstuk beginnen of iets dat gepaneerd wordt en daarna gefrituurd.
Neem ook geen nagerecht en drink dan daarna lekker met de anderen een kop koffie mee.

Of vraag gewoon aan je collega's, mag ik van jullie bordjes meepikken? Dan gewoon lekker van iedereen een stukje nemen. Aan de bediening een extra bord vragen. Kan je en met het voorgerecht en met het hoofdgerecht mee doen. Bij het nagerecht dan gewoon even kijken of er nog iets in past en dan hier en daar een stukje fruit van de toetjes pikken.

Of kijk eens wat ze bij de kindergerechten hebben, soms staat er kip drumsticks bij. Is ook lekker makkelijk weg eten.
RozePudding
Berichten: 94
Lid geworden op: 28-06-2016 08:27

Bericht door RozePudding » 25-10-2017 15:00

Ben pas één keer naar een restaurant geweest, ongeveer 4 maanden na de operatie.
Het waren tapas, dus ideaal voor ons.
Wat ik wel deed is aan het begin één glas drinken bestellen en dit niet helemaal opdrinken.
Ik liet ongeveer 2/3 in het glas omdat ze anders bij elke ronde steeds vragen of je nog wat wil drinken.
Dat kun je natuurlijk steeds afslaan, maar ik vond dit wel zo makkelijk
-Juni 2016: Start traject
-15 Februari 2017: Mini gastric bypass

Binnen jaar na operatie gezond bmi en zwanger!
Tijdens zwangerschap 17 kilo aangekomen, binnen 4 weken na bevalling (12 augustus 2018) weer op gewicht.
missmolly
Berichten: 246
Lid geworden op: 11-06-2017 19:08

Bericht door missmolly » 27-10-2017 22:12

wel een goede tip om het voorgerecht over te slaan en die tijd gebruiken om m'n drinken op te krijgen.

Wou dat er al was besloten naar welk restaurant we gaan, dan kon ik de menukaart al bestuderen :lol:
12/10/2017: operatie GBP
Afbeelding
Bloemschikkertje
Berichten: 525
Lid geworden op: 26-10-2017 09:25

Bericht door Bloemschikkertje » 28-10-2017 16:46

Interessante vraag die je gesteld hebt, ik sta ervan versteld dat je na zo'n operatie al zo snel uit eten kan, had ik ook niet gedacht, ik dacht dat dit wel een half jaar duurde.

Blijkbaar doen ze in België moeilijk al je als volwassene een kindergerecht besteld en eten meenemen dat overblijft is ook al niet de gewoonte in België , ik vraag me alleen nog af als je toch uit eten moet gaan of dit eten niet te vet is klaargemaakt, meestal in restaurants gebruiken ze heel veel volle boter om te bakken, nou ja dan kan je inderdaad gegrild nemen bedenk ik juist.

Ik ben ook benieuwd want ik vermoed dat mijn operatie een paar weken voor de feestdagen zal zijn, zal toch best wennen worden.
bye bye BACTERIE .... GBP operatie op 25/01/2018

Afbeelding
Plaats reactie